|
Kreativ direktør hos UncleGrey Thomas Ilum om Trump på busserne
Det kan være nødvendigt at pisse nogen af

Skrevet af
Den globalt mest omtalte danske reklame p.t. er ikke en reklame i klassisk forstand, men et konkurrencebidrag. Kreativ direktør på bureauet UncleGrey og ophavsmand til reklamen, Thomas Ilum, går bag om casen.
De rullende øjne på Donald Trump på linje 1A i København har kørt verden rundt. Man ved, at det er en reklame i moderne forstand, når den bliver en del af newsfeedet – herunder på CNN og på Fox News.
 
Men vidste du, at den Trump-lignende karakter på bussen er skabt af fire forskellige Shutterstuck-billeder – tre mænd og en hund?
 
De fleste uden for bureaubranchen er i al fald ikke klar over, at busreklamen ikke er en busreklame i klassisk forstand: med en kunde, der hyrer et bureau, der bringer kundens budskab på en bus mod betaling til outdoor-medie-selskabet. Det er derimod en del af Out of Home Media-konkurrencen, hvor 1A er den konkrete, tonstunge stafet mellem kreative bureauer.
 
Det første konkurrencebidrag, der blev heftigt debatteret for nylig på Bureaubiz, kom fra &Co, der havde folieret bussen med den provokerende opfordring ”Ad block this”. 
 
 
UncleGrey står bag det aktuelle bidrag, hvor de rullende øjne ledsager ordene ”Americans abroad – Vote”.
 
 
Kreativ direktør på bureauet, Thomas Ilum, fortæller:
”&Co havde med deres "Ad block this" lavet et fantastisk stykke arbejde – og sat barren højt. At slå den ville være svært.”
 
Det var bureauets konkrete inspiration, men indikerede samtidig også en anden vej for bussen end &Co:
Ad block this er en meta-kommunikation, fordi den er brancherelateret i sit budskab. Vi gik til opgaven med vores mantra: at finde en kulturel nerve, som vi kan tappe ind i. Det er, hvad vi har gjort med eksempelvis Canon Gig App.”
 
Og den nerve, der rører sig for tiden – også i Danmark – er det amerikanske præsidentvalg mellem Hillary Clinton og Donald Trump.
 
”Der er en frygt for, at manden kunne blive valgt. Med ved bordet sad en kreativ, der er halvt amerikaner. Og hun er ikke alene. Vi havde læst en artikel, der nævnte tallet otte millioner. Så mange amerikanere bor i udlandet. Og kun 12 procent af dem gør brug af deres stemmeret. De kunne være en afgørende faktor,” siger Thomas Ilum.
 
Dét var den kulturelle nerve – og den, som UncleGrey gik videre med.
 
”Vi kunne mærke i maven, at denne stemmeret var vigtigt. Og det rigtige at gå videre med. Det er et fantastisk purpose, og dermed nærmede vi os emneområdet. Vores tagline – "Americans abroad Vote" – var samtidig et call-to-action,” siger Thomas Ilum.
 
Bare den klovn ikke kommer til magten
Men visualiseringen voldte til at begynde med vanskeligheder. Simpelthen fordi bureauet gik for inkluderende til værks:
”Vi tænkte i polls, vi tænkte Hillary-Donald, vi havde et ben i begge lejre. Det var ikke provokativt nok. Så vi fokuserede på at tage stilling og tog fat i dét, det meste af verden tænker om Trump: bare den klovn ikke kommer til magten. Og så havde vi en løsning – et budskab, der ikke fortæller, hvem man skal stemme på, men sigter mod at tage stilling, mod at stemme – og mod ikke at stemme på Trump,” siger Thomas Ilum.
 
Men budskabet og en god tagline er ikke nok. For selv om reklamen handlede om fravalg, så omfattede øvelsen også en omfavnelse:
”Du bliver nødt til at embrace mediet. Og da vi prøvede at sætte øjne på hjulene – og skreg af grin – så vidste vi, at det var det billede, vi skulle arbejde videre med,” siger Thomas Ilum.
 
Eller rettere: de billeder. For der kunne af indlysende, juridiske årsager ikke være tale om at bruge et billede af Trump himself.
 
”Den Trump, du ser på bussen, består af tre forskellige mænd – tre billeder fra Shutterstuck. Og til håret – der har vi lånt lidt af en hund,” siger Thomas Ilum.
 
 
Trump-bussen har kørt verden rundt. En usædvanlig reklame, omend med bureaumandens ikke helt så usædvanlige skulderklap til budskabets afsender – i dette tilfælde SF – og til mediet:
”Det er utraditionelt at sætte reklame på hjulkapslerne. Stor ros til Out Of Home Media og til SF for at have modet til at stå på mål for bus-reklamen. Det er politisk kommunikation, og den pisser nogen af – der vil være nogle, der føler sig kørt over tæerne. Der er, hvad der sker, når du tager stilling. Det er en nødvendighed med skarp kommunikation,” siger Thomas Ilum.
 
UncleGrey gik til SF med forslaget – og med bussiden, som Out of Home Media havde stillet til rådighed i sin konkurrence.
 
Thomas Ilum sammenligner konkurrencen med branchens awards:
”En award skal tjene som inspiration – og måske vække et ønske om at gøre det bedre. I denne konkurrence var vi misundelige på &Co og Ad block-bussen. Der har ikke været frit slag – vi er gået ind på konkurrencens præmisser, og vi ser konkurrencen som en mulighed for at vise kreativitetens kræfter. Tænk, hvis det skete noget oftere,” siger Thomas Ilum.
 
Han tilføjer:
”Trump-bussen er et eksempel på et budskab, der er blevet destilleret så grundigt, at det står klokkeklart og tydeligt. Og det er en medvirkende årsag til, at noget så analogt som et printmedie – på en bus – rejser digitalt, og at noget så rundt som hjul også kan have kant."

Relaterede artikler

Kun Graham overlever - Stop-, chok- eller ad-effekt? Hvem er Graham? Hvad er Graham? En deform vanskabning, et væsen, der ved en fejltagelse er...
TV-flop: hverken Corporate eller Spin - TV 2 Business har lanceret et program, der skal sætte fokus på virksomheders kommunikation ud fra samme præmisser som po...
Er marketing og kommunikation BFF? - Meget tyder på, at marketing er ved at overhale kommunikation på en måde, der kan forskyde balancen i den idealtypiske i...
Opmærksomheds-økonomiens desperate kommunikation - I opmærksomhedsøkonomien opfører alt for mange kommunikations- og marketingfolk sig som desperate forældre, der forsøger...
DSB har floppet igen - DSB har fået udarbejdet en selvoptaget kampagne. Denne gang forsøger de at skabe et fællesskab omkring den dårlige servi...
Mensch siger sandheden - Reklamebureauet Mensch fik tæsk, da de skabte kampagnen ”New Standards – New Normal” for Danske Bank. Den skulle blot ha...
#Pussygate: Trump er færdig - Donald Trumps præsidentkampagne er kollapset, og partiet er i frit fald efter videoafsløringen fredag af The Donalds san...
Trumps temperament tabte endnu engang - Det er som regel outsideren, der har alt at vinde ved de præsidentielle debatter i den amerikanske valgkamp, men Donald ...
11 bureauer shortlistet til PR-Tigeren - De 11 bureauer deler 12 nomineringer i prisen, der i år udvider med en kategori. Se shortlisten her.
Her er ingredienserne i award-vindende kampagner - De mest prisvindende reklamer internationalt set har flere ting tilfælles: De gør brug af følelser i stor stil – de mark...
Præsidentens stemmer - Når præsidentkandidaterne går fra at være politikere til at stille op som kandidater til et af verdens mest magtfulde em...
Nationens katarsis - Valgaftenstalerne er første skridt i nationens katarsis ovenpå et valg, der for en gangs skyld er reel kandidat til titl...
Hillary griner hele vejen til valget - E-mail-sagen, der på blot ti dage blev åbnet og lukket igen, udfordrer narrativet om, at vi død og pine skal holde med H...
Så slemt bliver Trumps USA - WASHINGTON D.C. Hvordan kunne det ske? Da morgenlyset ramte Washington D.C. onsdag var det dette, tilsyneladende enkle, ...
Den farligste mand i amerikansk politik indtager Det Hvide Hus - Donald Trumps kampagnemager Stephen Bannon er blevet udnævnt til præsidentiel chefrådgiver i Det Hvide Hus. Det er en ud...
Hillary helt helt forkert - Hun vandt da folkets stemmer, siger Clinton-tilhængerne. Okay, men hun tabte stort stat efter stat. Klassiske blå stater...
Troværdig kommunikation efter Trump - Autenticitetszonen er blevet udvidet: Brugt rigtigt kan grovheder, løgne og direkte amoral styrke en politisk kandidat. ...
Danskerne vil ikke betale for onlinenyheder - Vi vil ikke betale for online-nyheder i Danmark, og det er et problem for mediehusene, der kæmper om annoncekronerne. En...
Bureau-numerologi - Hvilke tankeassociationer får du, når du hører ordene Zupa, Bocca, Heyday, Friday, No Zebra og Fireball? De færreste vil...

Giv din stemme

15 stemmer
4,2/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Netværk

Kommunikatører

Gruppen er udsolgt - venteliste

Se alle Læs mere

Job

Praktikant

Frist: 1. juli

Senior brand strateg

Frist: 7. august

Studentermedhjælper

Frist: 22. september
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Kom til K-dag om Facebook

Lær Facebooks vigtigste og nyeste funktioner

29. august

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.