Kommunikationsspeciale:Når pigerøven bringer kvindelighed til forhandling
Når pigerøven bringer kvindelighed til forhandling

Skrevet af
Specialet befinder sig i et krydsfelt mellem retorik, feminisme og humorteori.
 
Det undersøger, hvordan humor bruges som retorisk strategi til at bringe opfattelsen af passende kvindelig adfærd til diskursiv forhandling.
 
Det gør det gennem analyser af to populærfeministiske bidrag: Amy Schumers standup-show "Live at the Apollo" og første sæson af den danske komedieserie "Ditte & Louise".
 
Begge værker gør bl.a. oprør gennem brugen af uperfekte kroppe, explicit seksualitet og provokerende sprog.
 
På den måde er de med til at give feminismen en tiltrængt saltvandinsprøjtning. Vi viser dog også, hvordan humoren som retorisk strategi ikke kun er frisættende, men også kan risikere fx at holde stivnede kønsstereotyper i live.
 
Specialet er udarbejdet af Camilla Møller og Heidi Keller, der er uddannede fra Institut for Medier, Erkendelse og Formidling, Københavns Universitet. Specialet blev bedømt til karakteren 12.
 

Relaterede artikler

Er din virksomhed intersektionel? - Begrebet intersektionalitet har fået helt ny vind i sejlene i de seneste måneder, især i USA siden indsættelsen af den m...
#metoo for synlighed eller forandring? - #metoo, #metoo, #metoo. Sådan ser manges social feed ud i disse dage. Det er over den sidste uge blevet til over 1.7 mil...
Krasniks kæmpe #themtoo-selvmål - Martin Krasnik måtte i denne uge igennem kritikmøllen i de selvsamme medier, han igennem sin karriere har været og er en...

Giv din stemme

44 stemmer
4,7/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Job

Kommunikationsmedarbejder

Frist: Snarest muligt

Kommunikationsansvarlig

Frist: 1. marts

Presseansvarlig

Frist: 28. februar
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Tag med til K-dag

Skab en mere effektiv kommunikations-strategi

14. marts

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.