Tweens: The Forgotten Consumer?

An analysis of hearing impaired, 8-14 year olds’ opinions on hearing aid producers current marketing communication.
Specialet tager udgangspunkt i børn med nedsat hørrelse, og hvordan de opfatter den markedsføring som virksomheder som Oticon, Phonak, Widex og Siemens kommunikerer ud. Men specialet viser også hvordan man kan snakke med børn om følsomme emner, ved at tage udgangspunkt i deres psykologi og sociale liv.
Den viser hvordan vi kan fortolke det børn fortæller os, og bruge dette i f.eks. kampagner og markedsføring. Den giver eksempler på kreative måder, hvorpå man kan overkomme sprogbarrierre, og få børn til at udtrykke sig om svære samfundssituationer, på flere kreative måder.
 
Specialet prøver at gøre op med en dominerende opfattelse indenfor studier af børn og markedsføring. I mange studier ses børn som inkompetente forbrugere, der skal beskyttes mod markedsføring og dårlige forbrugsvaner. Dette har stor indflydelse på den akademiske viden vi har om børn, deres forbrug, deres viden om markedsføring, og deres måde at forstå kommunikation på. Specialet ser i stedet børn som kompetente forbrugere, der forstår hvad produkter kommunikerer til omverdenen. Derfor ser den også børn som kompetente nok til, at kunne forholde sig til deres egen forbrugssituation og plads i samfundet. Med focus på høreapparater, indrager specialet interviews med børn med nedsat hørrelse, og sørger for, at deres stemme bliver hørt.
 
Meningen med specialet er at blive klogere på en forbrugergruppe, der får meget lidt opmærksomhed af markedsføring- og kommunikationsstudier i business verdenen. Den fremviser modeler, der kan hjælpe godtgørende organisationer og virksomheder med at nedbryde tabuer og stigmaer, i dette tilfælde relateret til forbrug af høreapparater. 
 
Specialet er skrevet af Maja Nina Neerlin Friis, ved Interkultural Marketing, CBS. Specialet er vurderet til karakteren 12.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også