|
|
Kommunikationsspeciale om populærkulturelle referencer i strategisk virksomhedskommunikation
Populærkulturelle tegn i bevægelse

Skrevet af
En undersøgelse af DFDS' brug af ungdomsserien SKAM i deres strategiske kommunikation på sociale medier.
Den måde danske virksomheder i 2016 kastede sig over SKAM, og de tegn og referencer, der er knyttet til serien, indvarsler en ny tendens i strategisk kommunikation, som ikke før er set i samme omgang. SAS reklamerer med at flyve fra Danmark til SKAM, McDonalds forsøger at sælge pomfritter under det velkendte citat fra seriens første sæson: ”Kroppen din trenger potet”, og DSB informerer om afgangstider over jul og nytår med datoer og tidspunkter skrevet med samme font og farve som i SKAM. Også det danske selskab DFDS (Det Forenede Dampskibs-Selskab) har forsøgt at sammenkoble deres mini-cruises mellem København og Oslo med seriens popularitet igennem en kort reklamefilm designet til DFDS’ egen Facebook-side. Reklamen trækker tydelige paralleller til seriens kvindelige karakterer, æstetik, musikbrug m.v., og  også reklamens copy tager afsæt i tydelige referencer fra SKAM med teksten: ”Vi ”kødder” ikke – vi sejler SKAM til Oslo hver dag.
 
Dette speciale undersøger populærkulturelle referencer i strategisk virksomhedskommunikation med udgangspunkt i DFDS’ SKAM-reklame på sociale medier (2016). Casen bliver undersøgt igennem fire delelementer, der til sammen skal afgøre hvorvidt det lykkes DFDS at brande sig positivt igennem adaptationen af SKAM.
 
De fire delelementer er:
  • Universet omkring SKAM. En undersøgelse af de elementer i seriens form og distribution, der har skabt et kulturelt momentum, som DFDS proaktivt an udnytte og integrere for at sælge deres ydelser og brande sig selv.
  • Det virtuelle SKAM-fællesskab Kosegruppa DK. En undersøgelse af Facebook-gruppen med henblik på at kortlægge den fan-kultur og adfærd, som opstår omkring SKAM samt DFDS’ potentiale for at blive en integreret del af den eksisterende samtale (og fællesskab) omkring serien. 
  • Tegn fra SKAM i en ny branding kontekst. En undersøgelse af den semiotiske sammenhæng mellem DFDS’ SKAM-reklame og serien SKAM med udgangspunkt i den kultur, der er skabt omkring serien.
  • Brugernes reaktioner. En undersøgelse af brugernes reaktioner og kommentarer til reklamen på Facebook med udgangspunkt i den kulturelle adfærd knyttet til Kosegruppa DK.
Specialet er skrevet af Karoline Lykke Graugaard Boisen ved Film- og Medievidenskab på Københavns Universitet. Specialet er vurderet til karakteren 10.
 

Giv din stemme

10 stemmer
4,7/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Kursus

Boost dine budskaber med infografik

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Job

Studentermedhjælper

Frist: 20. januar

Webjournalist

Frist: 26. januar kl. 12.00

Senior kommunikationskonsulent

Frist: 2. februar
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Kforums årlige trendseminar

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.