|
|
Kommunikationsspeciale om politisk kommunikation
Politisk kommunikation i det postfaktuelle samfund

Kilde: Getty Images

Skrevet af

Krista Johnsdóttir Kruse

1 artikler

0 indlæg

Formålet med specialet er at undersøge, hvilke konsekvenser det postfaktuelle samfund har for politiske partier, og hvordan de kommunikativt kan navigere efter følgevirkningerne af disse konsekvenser
Specialet tager udgangspunkt i situationel dialektisk teori i et eksplorativt casestudiedesign, for at blive klogere på, hvordan politiske partier kan opnå en klarere og mere effektivt dialog med deres vælgere og potentielle vælgere. Inspirationen kommer af, at der hver dag foregår en massiv informationsoverflod, der præger, hvordan vi danner vores holdninger og meninger. I takt med sociale mediers tilstedeværelse i vores hverdag er vi også blevet langt større medskabere af, hvad “sandhed” er. Ekspertviden og lign. er derfor kun én blandt mange informationskilder, hvorfor det kan være yderst vanskeligt at sortere mellem fakta og følelser i den offentlige debat. Det genererer en politikerlede, fordi både fornuft og følelser på sin vis både udfordrer og stimulerer modtagerens politiske dømmekraft og forståelse. Dette sætter store krav til politiske aktører om at navigere udenom informationsforstoppelsen og politikerleden, så de kan etablere eller genskabe en tillid og muligheden for at blive hørt.
 
For at imødekomme denne udfordring arbejdes der i specialet på at opstille fem paradokser, som tilbyder en måde at opnå en klarere kommunikativ indsats og dialog med vælgeren. De fem paradokser er en række dialektiske modsætningsforhold, der udtrykker hver sin ende af et spektrum. De omfavner forholdet mellem fornuft og følelser, vision og aktualitet, troværdighed og karisma, nærvær og fravær, og til sidst hvordan den nonverbale kommunikation påvirker og påvirkes af den verbale. Hovedkonklusionen i specialet foreslår på denne baggrund et nyt kommunikativt samspil af faktorer for at opnå en klarere dialog med vælgerne i det postfaktuelle samfund. 
 
Specialet er skrevet af Krista Johnsdóttir Kruse på Syddansk Universitet og blev bedømt til et 12-tal. Læs hele specialet her

Relaterede artikler

Fra sproglig rådgivning til big data - Feltet kommunikationsrådgivning har været i udvikling, siden det opstod i 60’erne, og kommunikationsrådgiverens rolle og...

Giv din stemme

145 stemmer
4,8/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

51 JOB

Brandstrateg - Barselsvikariat

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

Head of Digital and Social

Frist: Hurtigst muligt

Brandstrateg - Barselsvikariat

Frist: Snarest muligt

Kommunikationskonsulent

Frist: 13. august
Se alle job Indryk job

Tag med til K-dag

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.