|
Kommunikationsspeciale om parakrise vs. krise på sociale medier
"Ulven kommer!" Eller gør den?

Skrevet af
Vi lever i en shitstormtid.
Ordet ”shitstorm” er blevet mediernes favoritord, så snart der er noget i gære på sociale medier. Også kommunikationsbranchen og forsikringsselskaberne har kastet sig over det nye yndlingsord. Nu er det muligt at købe en shitstormsforsikring, mens kommunikationsbureauer står i kø for at sælge seminarer om, hvordan man håndterer og måske helt undgår en shitstorm. 
 
Men bare fordi medierne kalder noget for en shitstorm, betyder det så, at en organisation er i krise? Og er det i det hele taget nødvendigt for en organisation at købe sig fattig i konsulentydelser, bare fordi der er lidt negative røster på Facebook?
 
Svaret er nej. Ifølge teoretikerne W. Timothy Coombs og Sherry J. Holladay er størstedelen af kriser på sociale medier faktisk ikke kriser. De er snarere en form for lookalikes, der ligner kriser til forveksling, men i virkeligheden kun er en slags trusler, kaldet parakriser.
 
Dette speciale undersøger, hvordan en parakrise adskiller sig fra en krise på sociale medier, og viser kvalitative forskelle på de to krisetyper – ift. hvor meget ansvar organisationerne bliver tildelt og omfanget af opmærksomhed på sociale medier og i traditionelle medier.  
 
I specialet udvikles der en analysemodel, som tager afsæt i den enkelte brugers kommentar til shitstormsramte organisationers opslag på Facebook. Det bidrager med viden om, hvilken indflydelse positive og negative kommentarer har for udviklingen af en mulig krise. Samtidig viser det også, hvordan man med udgangspunkt i kommentarerne tidligt i forløbet kan få en idé om, hvorvidt der er potentiale til, at diskussionen udvikler sig til en krise eller ej.
 
Specialet er skrevet af Mia Laursen i International Virksomhedskommunikation ved Syddansk Universitet. Specialet er vurderet til karakteren 12. 
 

Relaterede artikler

Vi bliver ulykkelige af Facebook ifølge Facebook - Hvordan indrømmer en virksomhed, at den muligvis forvolder skade på sine kunder? For første gang har Facebook indrømmet,...

Giv din stemme

10 stemmer
4,7/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

30 JOB

To stillinger: Projektleder og projektmedarbejder

Se alle job Indryk job

Kursus

Facebook-annoncering: Skab målbare resultater

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Job

Konsulentstilling

Frist: 25. februar

Kontorchef

Frist: 6. marts kl. 12.00

Senior Specialist

Frist: 11. marts
Se alle job Indryk job

Kursus

Boost dine budskaber med infografik

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Tag med til K-dag

Skab en mere effektiv kommunikations-strategi

14. marts

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.