Kommunikationsspeciale om nyhedsstrøm på Facebook
En kvalitativ undersøgelse af 16 til 19-åriges nyhedsforbrug på Facebook Newsfeed

Skrevet af

Maja-Cæcilie Friis Glavind

1 artikler

0 indlæg

Flere og flere danske unge bruger Facebook som deres primære, og i nogle tilfælde eneste, kilde til nyheder.
Individualiseret nyhedstrøm på Facebook og en generations-kløft i den danske befolknings medieforbrug har ført til bekymring for vores kulturelle og demokratiske fællesgrundlag.
 
Med udgangspunkt i disse ændrede medietendenser dykker specialet ned i, hvordan de unge oplever og italesætter nyheder på Facebook, og i hvilken grad nyheder på Facebook hjælper dem med at skabe tilknytning til og forstå samfundet omkring dem. Specialets undersøgelse består hovedsageligt af kvalitative interviews med inspiration fra “tænke-højt-test”, hvor ti interviewpersoner gennemgår deres Facebook Newsfeed, som både danner basis for selve interviewene og bliver brugt som observation af ti unikke mediekonstallationer.
 
Ved at få et indgående kendskab til de unges Newsfeeds søger specialet, blandt andet, at afklare hvilken betydning nyheder, forstået i journalistisk forstand og fra danske nyhedsmedier, har for de unge. Og hvordan skelner de disse og holder dem op imod memes, videoklip og nyheder fra sider såsom “The Lad Bible” og “9GAG”? De unges motivationer og frustrationer omkring nyhedsmedier og Facebook, samt måden de bruger det sociale medie på, kobles endvidere til diskussionen om hvorvidt nyheder på Facebook er demokratiserende og hvilke udfordringer de danske, traditionelle nyhedsmedier står overfor i forhold til den unge målgruppe.
 
Specialet er skrevet af Maja Cæcilie Friis Glavind på Roskilde Universet, 1-fagskommunikation. Specialet blev vurderet til karakteren 12.
 

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

38 JOB

Praktikanter

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

KOM18

Vær med, når hele branchen samles til årets k-konference

3. maj

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.