Nudging Organizational Change

Nudging Organizational Change er en undersøgelse af, hvordan man kan benytte nudging til at drive organisatorisk strategiske forandringer hurtigere og nemmere end traditionelle tilgange til forandringsledelse.
Begrebet nudging bliver hyldet i litteraturen, som en måde at implementere forandringer hurtigere og mere effektivt end traditionelle forandringsledelsesteorier. Men hvorfor er nudging blevet interessant for ledere, hvornår er nudging relevant til at drive organisatoriske strategiske forandringer, og hvis forandringslederen vælger at benytte en nudging-tilgang, hvilke implikationer medfører dette?
 
Gennem workshops med forandringsledere fra henholdsvis William Demant Group og Rambøll Group undersøger dette speciale, hvad der skal til for at forandringslederne bliver i stand til at nudge konkrete strategiske forandringsinitiativer.
 
Specialet eksperimenterer med en ny filosofisk metode: I stedet for at benytte de traditionelle sociologiske kvalitative metoder, såsom interviews og observationer, inviterede vi forandringsledere fra William Demant Group & Rambøll Group med i en række filosofiske samtaler om nudging og forandringsledelse.
 
Ud af disse samtaler voksede et flow-chart med syv spørgsmål. Spørgsmål som forandringsledere kan anvende til at afgøre relevansen af nudging i deres arbejde og til at reflektere over de etiske og strategiske faldgruber en nudging-tilgang implicerer.
 
Specialet er skrevet af Andreas Mogensen og Stig Nyman ved Business Administration and Philosophy på CBS. Specialet er vurderet til karakteren 12.
 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også