Building Constructive Relations for Successful Intercultural Communication

Specialet handler om interkulturel kommunikation i den internationale virksomhed, DONG Energy – i dag kendt som Ørsted.
Specialet havde til formål at udvikle en teori om, hvordan danske medarbejdere opnår succesfuld interkulturel kommunikation, når de interagerer med kolleger af anden nationalitet end dansk.
Undersøgelsen er baseret på dybdegående interviews med danske medarbejdere, som til daglig interagerer med kolleger af anden nationalitet.
Under disse interviews delte medarbejderne deres opfattelser og erfaringer, som lagde grundlaget for vores empiri og til sidst grounded theory.

Resultatet af vores speciale blev en grounded theory som viste, at nøglen til succesful interkulturel kommunikation er at opbygge konstruktive relationer.

Derudover viste vores undersøgelse fire faktorer, som kan have indflydelse på den konstruktive relation; interkulturel kompetence, magtbalancen, stærke sprogfærdigheder og tid.
Efterfølgende har vi været ude at præsentere resultatet af vores speciale til DONG Energy/Ørsted, hvor vi fremlagde hvordan virksomheden konkret ville kunne bruge vores teori i praksis med eksempler, som kunne benyttes i almindelig hverdagspraksis.
 
Specialet er skrevet af Anne Sofie Nyholm og Kristine Reinhold Jakobsen ved Institut for Interkultural Kommunikation ved CBS. Specialet er vurderet til karakteren 12.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også