Hvorfor tager du ikke stilling?

Mangel på organdonorer i Danmark var én af årsagerne til at 29 danskere døde i 2015.
Ud fra et omfattende litteraturreview af både international og national peer-reviewed forskning omhandlende organdonation skabte jeg et overblik over forskningen på organdonationsfeltet ud fra forskellige vinkler - heriblandt kommunikation og socialpsykologi.
Dette litteraturreview indikerede, at den danske peer-reviewed forskning på organdonationsfeltet var sparsom.
 
Jeg udvalgte en organdonationskampagne kaldet "livet som gave", som tilsyneladende forårsagede, at mange danskere tog stilling til organdonation. Jeg analyserede derefter de forskellige elementer af kampagnen - et tv-spot, folder og en hjemmeside. Analysen af denne kampagne var blandt andet rodfæstet i Jørgen Stigel's forskning og en deduktiv indholdsanalyse, som tog udgangspunkt i væsentlige pointer fra litteraturreviewet. Analysen viste en række elementer, som kunne understøtte, hvorfor kampagnen "livet som gave" var succesfuld - fx anvendelsen af testimonials (subjective norm), konceptuel og navigationel tværmedialitet, altruisme og brugen af stilistiske og sproglige træk - fx metonymer og tautologiske forbindelser mellem lyd- og billedniveau. Derudover var der mange repetitioner, antiteser, litoter og eufemiser, som især blev anvendt i forbindelse med, at "døden" blev berørt- som en måde at overvinde folkets angst for at forholde sig til døden.
 
Analytisk generalisering forsøgte jeg at nærme mig ved at analysere "tag stilling" - en anden organdonationskampagne, som tilsyneladende også var succesfuld. Flere ting gik igen imellem de to succesfulde organdonationskampagner. 
 
Specialet er skrevet af Henrik Brunsgaard Christensen i Kommunikation ved Aalborg Universitet. Specialet er vurderet til karakteren 10.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også