|
|
Kommunikationsspeciale om den digitale dækning af tv-transmitterede statsministerdueller
Kampen om Statsministeriet - Er folketingsvalget blevet et præsidentvalg?

Skrevet af

Ida Martensen

1 artikler

0 indlæg

Specialet er en analytisk undersøgelse af udvalgte avismediers digitale dækning af tv-transmitterede statsministerdueller.
Tv-transmitterede statsministerdueller bliver af kritikere ofte beskrevet som et onde, der blandt andet har medvirket til, at danske valgkampe er blevet mere udanske, amerikaniserede, præsidentvalgkampslignende og personfokuserede. 
 
Dette speciale undersøger, hvorvidt og hvordan de tv-transmitterede statsministerdueller sætter dagsordenen i udvalgte landsdækkende aviser, samt hvorledes dækningen kan anskues som et strategisk og personfokuseret præsidentvalg mellem Helle Thorning-Schmidt og Lars Løkke Rasmussen.
 
Med afsæt i en kvantitativ og kvalitativ indholdsanalyse påvises det, at statsministerdueller har en dagsordensættende funktion i de udvalgte avisers dækning af folketingsvalget 2015. Undersøgelsen viser desuden, at aviser anvender en række amerikanske kommunikationsteknikker til at fremstille ogframe statsministerdueller. 
På baggrund af dette argumenteres der for, at duellernes dagsordensættende funktion kan være problematisk for vores parlamentariske multipartisystem, idet avisernes valgdækning favoriserer to partiers statsministerkandidater fremfor valgets øvrige otte partiledere og partier. Dueller kan således anses som udtryk for amerikanisering.
 
Samlet konkluderes, at avisers duel-dækning under folketingsvalget i 2015 adopterer og inddrager amerikanske kommunikationspraksisser, der får dækning af dueller til at minde om et amerikaniseret præsidentvalg. Tendensen til amerikanisering kan dog ikke spores lige tydeligt på alle parametre, hvorfor der argumenteres for, at der i en dansk sammenhæng er tale om en amerikaniseringstendens med modifikationer.
 
Specialet er skrevet af Ida Martensen ved Institut for Medier, Erkendelse og Formidling ved Københavns Universitet. Specialet er vurderet til karakteren 12.
 

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Job

Senior Manager

Frist: As soon as possible

Kommunikationskonsulent

Frist: 7. januar

Kommunikationsmedarbejder

Frist: 8. januar kl. 12.00
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Kom til K-dag om Facebook

Lær, hvordan du får mere ud af din indsats på Facebook

8. februar

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.