Brand journalism – troværdig journalistik?

Der hersker efterhånden ingen tvivl om internettets voldsomme indvirkning på kommunikations- og journalistikfeltet. Vi har for længst hørt om dagbladenes lave læsertal, de faldende annonceindtægter, de pressede journalister, kommercialiseringen, osv. Nu begynder vi også at høre om, hvordan internettet har været med til at skabe en flydende grænse mellem kommunikation og journalistik. Hvor de to felter førhen var adskilt, ligner virksomheders kommunikation – fx i form af annoncer, reklamer og andre former for sponsoreret indhold – til tider journalistik i sådan en grad, at det kan være svært for modtagerne at kende forskel på redaktionelt og kommercielt indhold.
’Brand journalism’ er et produkt, der er opstået ud af denne flydende grænse. Det er et begreb, som bogstaveligt talt blander journalistik og marketing. Det handler om virksomheder, som på deres egne platforme og ved hjælp af journalistiske principper tilbyder nyttigt ’content’, som kan skabe/styrke forbrugernes troværdighed til virksomheden og i sidste ende skabe en bedre relation og forhåbentlig påvirke dem. Et oplagt og velkendt eksempel på et brand journalistisk produkt er kundemagasiner.

Diskussionen vedr. brand journalism går primært på, hvorvidt brand journalism kan være troværdigt, så længe en virksomhed står bag. Nogle hævder, at det er umuligt for virksomheder at levere objektiv og troværdig journalistik, mens andre mener, at det er muligt, hvis man blot håndhæver journalistikkens regler.

Dette speciale handler ikke så meget om, hvem der har ret i dén debat, men diskussionen har gjort mig nysgerrig omkring, hvordan læserne mon opfatter brand jornalism – ser de brand journalism som journalistik eller reklame. Derfor undersøger jeg i specialet, hvorledes brand journalism kan opfattes som troværdig journalistik gennem en analyse af Føtex’ kundemagasin.

Gennem kvalitative interviews fandt jeg ud af, at alle respondenterne fandt kundemagasinet ret utroværdigt, fordi der var for meget promovering af Føtex i form af f.eks. produkter, og alle artikler var meget Føtex-venlige med kilder, der alle roste Føtex. Det interessante var dog, at alle respondenterne faktisk forventede dette, hvilket problematiserer, hvordan et kundemagasin nogensinde skal opfattes som et objektivt og troværdigt medie, når læserne nærmest pr. definition forventer reklame og salgsfremstød.
Én artikel fra bladet ansås dog alligevel som ret troværdig i respondenternes øjne, hvilket tyder på, at for at brand journalism opfattes som værende troværdigt, skal virksomhedens synlighed minimeres, der skal være uvildige, kompetencer kilder og en højere gennemsigtighed, og emnet skal være aktuelt og relevant for læserne. 
 
Specialet er skrevet af Maria Schlosser, Cand.public ved Aarhus Universitet, og er blevet bedømt til karakteren 7.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også