Kommunikationsspeciale om brand journalism som troværdig journalistik
Brand journalism – troværdig journalistik?

Skrevet af

Maria Schlosser

1 artikler

0 indlæg

Der hersker efterhånden ingen tvivl om internettets voldsomme indvirkning på kommunikations- og journalistikfeltet. Vi har for længst hørt om dagbladenes lave læsertal, de faldende annonceindtægter, de pressede journalister, kommercialiseringen, osv. Nu begynder vi også at høre om, hvordan internettet har været med til at skabe en flydende grænse mellem kommunikation og journalistik. Hvor de to felter førhen var adskilt, ligner virksomheders kommunikation – fx i form af annoncer, reklamer og andre former for sponsoreret indhold – til tider journalistik i sådan en grad, at det kan være svært for modtagerne at kende forskel på redaktionelt og kommercielt indhold.
’Brand journalism’ er et produkt, der er opstået ud af denne flydende grænse. Det er et begreb, som bogstaveligt talt blander journalistik og marketing. Det handler om virksomheder, som på deres egne platforme og ved hjælp af journalistiske principper tilbyder nyttigt ’content’, som kan skabe/styrke forbrugernes troværdighed til virksomheden og i sidste ende skabe en bedre relation og forhåbentlig påvirke dem. Et oplagt og velkendt eksempel på et brand journalistisk produkt er kundemagasiner.

Diskussionen vedr. brand journalism går primært på, hvorvidt brand journalism kan være troværdigt, så længe en virksomhed står bag. Nogle hævder, at det er umuligt for virksomheder at levere objektiv og troværdig journalistik, mens andre mener, at det er muligt, hvis man blot håndhæver journalistikkens regler.

Dette speciale handler ikke så meget om, hvem der har ret i dén debat, men diskussionen har gjort mig nysgerrig omkring, hvordan læserne mon opfatter brand jornalism – ser de brand journalism som journalistik eller reklame. Derfor undersøger jeg i specialet, hvorledes brand journalism kan opfattes som troværdig journalistik gennem en analyse af Føtex’ kundemagasin.

Gennem kvalitative interviews fandt jeg ud af, at alle respondenterne fandt kundemagasinet ret utroværdigt, fordi der var for meget promovering af Føtex i form af f.eks. produkter, og alle artikler var meget Føtex-venlige med kilder, der alle roste Føtex. Det interessante var dog, at alle respondenterne faktisk forventede dette, hvilket problematiserer, hvordan et kundemagasin nogensinde skal opfattes som et objektivt og troværdigt medie, når læserne nærmest pr. definition forventer reklame og salgsfremstød.
Én artikel fra bladet ansås dog alligevel som ret troværdig i respondenternes øjne, hvilket tyder på, at for at brand journalism opfattes som værende troværdigt, skal virksomhedens synlighed minimeres, der skal være uvildige, kompetencer kilder og en højere gennemsigtighed, og emnet skal være aktuelt og relevant for læserne. 
 
Specialet er skrevet af Maria Schlosser, Cand.public ved Aarhus Universitet, og er blevet bedømt til karakteren 7.
 

Relaterede artikler

Content på kryds og tværs - Det handler om at skabe indhold. Det ved alle. Men der findes mindst fem forskellige tilgange til content, og man kan væ...
Helles Bilka-brand - ”Ej, man kan jo få alt her!”, udbryder Helle til varehuschefen på vej gennem de mange tilbud på moderigtigt tøj i Bilka ...
Alt om branding og ekstern kommunikation - Synlighed, content marketing, brugerengagement, reklamens fremtid, PR, prisvindende kampagner, eventkommunikation, nudgi...
No-marketing marketing - Forbrugerne hader reklame og marketing, men selvfølgelig er der en vej gennem krattet for branchen. Det handler om at om...
K-speciale om purpose branding vinder pris - Med et kommunikationsspeciale, der tager udgangspunkt i Anthon Bergs kampagne: You can never be too generous, vandt Math...
Medieindustri og politikere i parløb mod DR - Et parløb mellem private medieinteresser og blå blok kan svække public service i almindelighed og DR i særdeleshed, pote...
Dossier: Endelig et herremagasin, der tør tænke nyt - Der er en ny publikation i byen, og denne gang er den hverken digital eller på din mobil: Den er på noget så gammeldags ...
Til opstand mod den digitale pøbel! - Aldrig har vi haft så meget og så let adgang til viden. Og aldrig har vi haft så mange muligheder for at have dialog med...
Den troværdige vej til troværdig reklame - Uanset om du kalder det retorik, manipulation, propaganda, salg, PR eller reklamer, det er din opgave at overtale. Dit s...
Hvis Penkowa var marketingekspert - Hvis Milena Penkowa var marketingekspert, ville hun så stadig være fast ekspert i studiet på TV 2? Beskyldninger om bull...

Giv din stemme

11 stemmer
4,5/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Kursus

SoMe bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Job

Praktikant

Frist: Hurtigst muligt

Kommunikationspraktikant

Frist: 15. november

Studentermedhjælper

Frist: 25. oktober kl. 12.00
Se alle job Indryk job

Intensivt forløb til dig

Content marketing bootcamp

Start 26. oktober
Fem halve dage i oktober og november

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.