Når vi taler om ansvarlighed

Specialet undersøger virksomheders ansvarlighed, med fokus på de kommunikative dynamikker der påvirker centrale aktører på dette felts forståelser ved begrebet, og hvordan disse forståelser udmønter sig i praksis på området.
Kilde: Getty Images
Kilde: Getty Images
Specialets teoretiske udgangspunkt er således en interpersonel og konstitutiv forståelse af kommunikation, der har særligt blik for de små og interaktive kommunikative processer hvormed aktører danner mening og på den baggrund handler. Ovenpå denne bygges en analyse med Luhmanns systemteori og Foucaults governmentality-perspektiv.
 
Specialets primære empiriske udgangspunkt er 16 semistrukturerede interviews med CSR-chefer fra en række danske virksomheder, herunder eksempelvis LEGO, Danfoss, Novo Nordisk og Mærsk, samt centrale repræsentanter fra civilsamfund, fagorganisationer, politik og NGO-verdenen. På denne baggrund svarer vi på spørgsmålet: Hvordan konstitueres forståelser af virksomheders ansvarlighed i Danmark kommunikativt blandt praktikere på feltet, og hvilken praktisk og teoretisk betydning har dette for arbejdet med ansvarlighed?
 
Specialet konkluderer at virksomheders ansvarlighed grundlæggende kan forstås som et spørgsmål om åbenhed og at der i denne åbenhed ligger et spørgsmål om magt. Åbenhed er den kommunikative smøring, der får ansvarlighedshjulet til at køre rundt, men er også mediet for styring. Vi viser at åbenhed abonnerer på begreber som dialog, samarbejde, fælles forståelser og organisatorisk integration, og at det er indenfor denne ramme at vi danner mening om hvad virksomheders ansvarlighed (og beslægtede begreber som CSR, corporate shared value, sustainability, mv.) betyder blandt feltets ledende aktører.

Vi viser samtidig at åbenhed fordrer bestemte handlemønstre, som manifesteres i såkaldte styringsteknologier, herunder ”strategisk CSR”, ”best practice” og ”FN’s verdensmål”. Vi forholder os endeligt kritisk til åbenhedens paradoksale natur, at ”lukkethed” altid må være en forudsætning for åbenhed, i såvel kommunikation som i organisationer, ligesom vi problematiserer SMV’ernes rolle i et kommunikativt åbenhedsparadigme, som defineres og praktiseres af store virksomheder og organisationer.
 
Specialet er skrevet af Mikkel Lotzfeldt og Jesper Nikolaj Mørk på Copenhagen Business School og blev bedømt til karakteren 12. Læs hele specialet her.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også