Kommunikationsspeciale om kampagne om studievalg
Tillidsopbyggende kommunikation i offentlige organisationer

Kilde: Polfoto

Skrevet af

Tobias Kihl

1 artikler

0 indlæg

Uddannelses- og Forskningsministeriet fører hvert forår en kampagne, der skal påvirke de unges studievalg. Kampagnen fra 2016 har dog ikke formået at ændre målgruppens adfærd. De unge har ikke tillid til kampagnens budskab.
Studievalg = Jobvalg er navnet på den kampagne, Uddannelses- og Forskningsministeriet førte i foråret 2016. Målet var at få flere unge til at vælge uddannelser, der leder til et jobområde, hvor ledigheden er lav – for eksempel datalog, matematiker eller sygeplejerske. Et nyt speciale viser dog, at studievælgere slet ikke tager notits af ministeriets kommunikation, og når de præsenteres for den, afviser de pure budskabet. I undersøgelsen svarer 91% af de adspurgte studiestartere fra 2016, at de ikke kendte kampagnen. 
 
Selvom 66,6% af de unge i undersøgelsen siger, at de har høj eller meget høj tillid til det offentlige, ser der stadig ud til at være problemer med tilliden, når de ikke stoler på de budskaber, ministeriet forsøger at formidle. 
 
Specialet kommer frem til, at UFM kunne have glæde af at benytte en mere relationsopbyggende tilgang til kommunikation. Det foreslår, at man forsøger at etablere en form for online fællesskaber og dermed udnytte det potentiale, der ligger i, at målgrupperne typisk allerede kommunikerer på mange medier.
 
Konkret er der eksempler på unge, der omtaler deres studietvivl på billedmediet Instagram. Her burde UFM være med i samtalen og svare direkte på de kommende studerendes studietvivl, i stedet for blot at køre deres egne passive kampagne på profilen.
 
Desuden udtrykker 64,8% af de adspurgte i undersøgelsen, at man har haft behov for en dialog til at blive afklaret på studievalget. UFM’s kampagne benytter sig ikke at denne mulighed, og derfor kommer den heller ikke tæt på målgruppen. Hele 79,3% siger, at myndigheder havde lav eller meget lav indflydelse på deres studievalg.
 
Specialet er skrevet af Tobias Laursen Kihl og blev bedømt til et 12-tal.
 
Læs hele specialet her.
 
 
 

Relaterede artikler

Gris til grin - Landbrug & Fødevarer har en plan. De vil revitalisere grisen. Eller de vil have, at vi siger gris i stedet for svin. Ell...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

62 JOB

Studentermedhjælper

Se alle job Indryk job

Job

Rådgiver

Frist: 19. oktober kl. 12.00

E-commerce manager

Frist: 26. oktober

Praktikant

Frist: 25. oktober
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.