Kommunikationsspeciale: The rotten banana
The rotten banana

Skrevet af
Exploring Consumer Behaviour and Information Economics in Rural Denmark
Den rådne banan bliver endelig skrællet, i en opgave der har til mål at undersøge hvordan information bliver indsamlet og brugt i udkantsområder. Med inspiration i forfatterens baggrund og opvækst i Vandkantsdanmark, bliver der gennemgået en kvalitativ og udforskende undersøgelse af hvordan borgere i udkanten indsamler, forbruger og behandler information når de skal træffe købsbeslutninger.

I samarbejde med University of Leeds og en lang række danske deltagere som ville medvirke til både observation og interview, undersøger forfatteren hvilken indflydelse information spiller i købsprocessen, særligt for dem hvor købene primært finder sted på nettet frem for i butikkerne.
 
Forbrugere antages at have begrænsede resurser til deres købsbeslutninger, i form af tid, penge, viden og stress, og involveringsgraden samt de tilgængelige resurser bestemmer i sidste ende hvilket køb en forbruger foretager sig.

I praksis betyder dette at forbrugere som bor tættere på byerne bruger mindre tid og færre penge på at træffe samme købsbeslutning som en forbruger i udkanten, som potentielt skal rejse længere for at tage i en butik. Forbrugere i udkanten benytter derfor i høj grad internethandel, med den konsekvens at de er mere tilbøjelige til fejlkøb som ikke bliver returneret (på grund af den tid, de penge og den stress det ville koste) samt de er mere tilbøjelige til ukritisk at indsamle information i form af digitale brugeranmeldelser, frem for egne indtryk.

Resultaterne tyder på at borgere i udkanten, som rent statistisk har færre resurser end dem i byerne, er mindre gode til at træffe købsbeslutninger og bruger deres resurser mindre godt end resursestærke borgere. Dette er sandsynligvis ikke begrænset til Danmark, men til udkantsområder i store dele af verden, og et skridt i den rigtige retning ville være at uddanne disse mennesker i bedre, mere kritiske forbrugsvaner.

Forfatteren og vejleder Ph.D. Alessandro Biraglia planlægger at arbejde videre med projektet, og publicere det som forskning.
 
Specialet er skrevet af Lars Bjørn Lehmann, der er uddannet fra University of Leeds Business School. Specialet blev vurderet til karakteren 12. 
 

Giv din stemme

23 stemmer
4,8/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Job

Webjournalist

Frist: 26. januar kl. 12.00

Senior kommunikationskonsulent

Frist: 2. februar

Digital Communication Specialist

Frist: 2. februar kl. 12.00
Se alle job Indryk job

Kursus

Facebook-annoncering: Skab målbare resultater

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Kforums årlige trendseminar

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.