The Complexities of Social Data

Building Customer Relationships With the Algorithmic Self
Illustration: Daniel Marsula
Illustration: Daniel Marsula
Specialet beskæftiger sig med Big Data i en markedsføringskontekst. Formålet er at påvise nogle af de kompleksiteter, som fænomenet indebærer, og som ofte bliver oversete i nutidens jagt på bedre og billigere indsigt i forbrugerne.
 
Der synes at være en stærk konsensus om at Big Data taler for sig selv, og man hører ofte forretningsfolk tale ukritisk om Big Data som noget, der kan erstatte tidligere metoder til at skabe forbrugerindsigt. Mit mål med specialet har ikke været at konkludere på, hvordan Big Data kan og bør bruges i markedsføring. I stedet har jeg valgt at fokusere på kompleksiteterne ved fænomenet med målet om at blive i stand til at diskutere, hvad styrkerne og svaghederne er ved at bruge Big Data.
 
Det er mit hovedargument, at vi er nød til at forstå disse kompleksiteter, hvis vi skal kunne bruge Big Data til at opnå god og valid forbrugerindsigt og dermed skabe gode relationer mellem brand og forbruger.
 
Specialet er på mange måder en metodisk diskussion, der inddrager sociologiske og sociotekniske faktorer. Det er afgrænset ved at beskæftige sig med Social Data – altså Big Data indhentet fra sociale medier. Den væsentligste pointe i specialet er, at visse metodiske overvejelser ofte bliver oversete ved brugen af Big Data, hvilket vil medføre en usikker kommunikationssituation imellem brand og forbruger.
 
Undervejs i mit arbejde med specialet opstod der langsomt et net af forskellige kompleksiteter, der var flettet ind i hinanden på kryds og tværs. At fremstille dem i en lineært opstillet rapport var derfor en kæmpe udfordring. Havde jeg kunnet lave det om i dag, ville jeg nok have valgt at fremstille det på en anden måde end med en klassisk rapport. Konsekvensen blev nemlig, at kapitlerne kom til at fremstå noget løsrevet fra hinanden, og først til sidst får jeg samlet trådene. Det var også en kritik, jeg fik af min vejleder og sensor, der blandt andet skrev, at specialet manglede struktur.
 
Dog fik jeg også en del ros for specialet, der blandt andet blev beskrevet som et imponerende stykke arbejde, der fortjener at blive anerkendt for det, det udretter. Se vedhæftede udtalelse.
 
Specialet er skrevet af Lea Thybo, der er uddannet candt.it. fra Aarhus Universitet. Specialet er vurderet til karakteren 10.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også