Strategi i et iværksætterperspektiv

En undersøgelse af danske iværksætteres tilgang til og arbejde med strategi
Forskningsundersøgelsen viser, at strategi har vedvarende relevans for danske iværksættervirksomheder i deres bestræbelser på at opnå succes i et fremtidigt perspektiv. Behovet for strategi hos iværksætterne stiger kontinuerligt i takt med, at deres virksomhed opnår mere og mere vækst.  
 
Danske iværksætteres tilgang til strategi kan ud fra forskningsundersøgelsen konkretiseres ud fra følgende indsigt:
 
Strategiprocesserne hos danske iværksættere kan defineres som dynamiske og emergente på baggrund af iværksætternes foranderlige, handlingsorienterede og mulighedsskabende adfærd.
 
Danske iværksættere er generelt bevidste om strategiudvikling, men arbejder primært med strategi i det omfang deres vækst, succes og omverden kræver det.
 
Undersøgelsen viser, at danske iværksættere ikke har en ensartet tilgang til strategi fra begyndelsen. Iværksætteres emergente og dynamiske tilgang til forretningsprocesser, kombineret med det konstant foranderlige miljø, de befinder sig i gør, at de hele tiden skifter retning, hvilket betyder, at tilgangen til strategi differentierer betydeligt fra iværksætter til iværksætter.
 
Derfor er der ikke er grundlag for at opstille konkrete guidelines for iværksættere. Årsagen til dette er, at iværksætterne ifølge undersøgelsen kan opnå succes såvel med strategi fra begyndelsen som helt uden. De kan dog ikke tillade sig at undvære strategien helt.
 
Iværksætterne arbejder ikke nødvendigvis med strategi fra begyndelsen, men får i takt med, at deres virksomhed udvikler sig, et naturligt behov brug for et strategisk overblik – de bliver ganske enkelt tvunget til at tage stilling til strategi. Det gør de blandt andet fordi de, i løbet af deres virksomhedsmæssige levetid, unægtelig vil stifte bekendtskab med eksterne stakeholdere som banker, investorer og samarbejdspartnere, som alle kræver en strategisk plan at kunne forholde sig til, for at være i stand til at agere fremtidige medspillere for iværksætterne. Dette understreges blandt andet ved, at 63% af undersøgelsens respondenter lagde en strategi fra begyndelsen jf. figur 1, mens 76% af respondenterne arbejder med strategi i dag jf. figur 3.   
 
Strategi er afgørende for udviklingen
I forlængelse af ovenstående pointe er det værd at bemærke, hvilken betydning danske iværksættere tillægger arbejdet med strategi. Her anser 76% af undersøgelsens respondenter det som værende afgørende for en virksomheds udvikling at udarbejde en konkret strategi fra begyndelsen. Dette faktum indikerer dermed, at strategi bør være en central del af en iværksættervirksomheds centrale virksomhedsovervejelser allerede fra begyndelsen. Det kan naturligvis være vanskeligt at lægge en konkret strategi for et iværksættereventyr, man ikke ved, hvad ender med, men selvom strategien ikke nødvendigvis skal ligge klar fra starten, er det altså vigtigt at holde sig for øje allerede i det tidlige stadie af en iværksætters foretagende. 
 
Mere veluddannede iværksættere 
De seneste års stigende fokus fra politisk side på at få iværksætteri og innovation på skoleskemaerne på de danske uddannelsesinstitutioner, ser ud fra denne undersøgelse ud til allerede at have sat sit aftryk på de danske iværksætteres uddannelsesmæssige baggrund. Således har 44% af spørgeskemaundersøgelsens respondenter en længere videregående uddannelse, 27% har en mellemlang videregående uddannelse, mens 5% har en ph.d. forskeruddannelse. Dette indikerer altså, at politikernes øgede fokus på området har resulteret i mere veluddannede iværksættere.  
 
Den stigende tendens til, at danske iværksættere, ifølge denne undersøgelse, i dag er mere veluddannede kan samtidig have en positiv indflydelse på den strategiske opmærksomhed hos iværksættervirksomhederne. Dette skyldes givetvis, at flere unge iværksættere i dag har en større forståelse for, hvilken afgørende betydning arbejdet med strategi kan have for deres virksomhed.
 
Danske iværksættere bør derfor være bevidste om, at strategi og de dertilhørende interne processer i virksomheden kan blive en konkurrencemæssig fordel på lige fod med eksempelvis produktudvikling og salg & marketing, som ofte fylder en stor del i iværksætternes umiddelbare fokus. En stærk markedsprofil starter altså inde fra kernen af virksomheden – et perspektiv som denne undersøgelse understøtter.
 
Derudover kan der spekuleres i, om en stærkere strategisk profil kan være med til at skabe flere danske højvækstiværksættere på sigt – en ambition som det danske erhvervsliv har haft svært ved at efterleve de seneste år. Øget fokus på strategi kan dermed blive et parameter, hvorpå iværksætterne kan skille sig ud fra konkurrenterne, og derfor kan man argumentere for, at iværksætterne i fremtiden bør være endnu mere opmærksomme på, at strategi kan hjælpe virksomheden i den rigtige retning med potentiel høj vækst til følge.
 
Specialet er skrevet af Thomas Alexander Hessel og Jacob Bredvig Larsen, der er uddannede fra Institut for Erhvervskommunikation, Aarhus Universitet. Specialet er vurderet til karakteren 12.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også