En god gerning eller fed forretning?

Strategisk corporate branding på den deleøkonomiske scene med KidUp som case.
Dette speciale dykker ned i et interessevækkende og aktuelt fænomen, der har revolutioneret delementaliteten i både Danmark og resten af verden, nemlig deleøkonomi. For at stille skarpt på emnet tages der udgangspunkt i iværksættervirksomheden KidUp. Denne peer-to-peer virksomhed fungerer som den primære case, når der med afsæt i en analyse af nye forbrugertendenser undersøges, hvordan deleøkonomiske virksomheder med fordel kan arbejde strategisk med corporate branding.

Specialet er opbygget med fokus på en logisk og let tilgængelig struktur, der sikrer, at læseren på bedst mulig vis er i stand til at følge den røde tråd. Derfor inddrages teorien løbende i takt med, at analysen skrider frem, og der er således ikke tale om den klassiske todelte komposition med et teori- og et analyseafsnit. I stedet bliver læseren undervejs i specialet introduceret til den relevante teori umiddelbart før, den anvendes i en konkret analyse. Sproget i specialet er af akademisk karakter – dog med et strejf af et mere kreativt og levende udtryk, der på naturlig vis afspejler kommunikationsuddannelsen.

Med afsæt i analysen af den indsamlede empiri diskuteres det afslutningsvist, hvordan deleøkonomiske virksomheder på fordelagtig vis kan arbejde strategisk med corporate branding. Her fremhæves betydningen af at kombinere økonomiske og sociale faktorer i budskaberne, vægte tillidsskabende elementer samt inkorporere peer-to-peer-aspektet i det strategiske arbejde gennem fx brand ambassadors, brand advocates og brand communities.
 
Specialet er skrevet af Sabrina Mølsted Rasmussen og Mette Guldborg, der er uddannet fra Institut for Kommunikation og Kultur, Aarhus Universitet. Specialet er vurderet til karakteren 12.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også