Kommunikationsspeciale: Retargeting - et værktøj der forstyrrer eller inspirerer
Retargeting

Skrevet af

Kim Larsen

1 artikler

0 indlæg

Mikkel Poulsen

1 artikler

0 indlæg

Anders Gyrup Larsen

1 artikler

0 indlæg

Vi har alle oplevet, at blive forfulgt af produkter vi tidligere har kigget på online.
Men hvad er forbrugernes holdning til retargeting, som denne form for annoncering kaldes? Kan det have betydning for den annoncerende virksomheds brand? Og kan virksomhederne anvende retargeting mere intelligent, på en måde forbrugeren finder inspirerende fremfor irriterende, uden det går udover konverteringsraten? Det var det vi satte os for at undersøge i specialet.
 
Hvad vi kom frem til
Forbrugerne er generelt trætte af reklamer, som illustreret via den stigende brug af adblocking software. Dette skyldes bl.a. at forbrugerne oplever de fleste online reklamer som irrelevante. Og netop her er retargeting annoncer interessante, da disse tager udgangspunkt i, hvad forbrugerne tidligere har vist interesse for. Specialet viste dog at sandheden var mere nuanceret, da kun 9 pct. af de 143 adspurgte opfattede retargeting annoncer som relevante. Specialet kondkludere at dette er en konsekvens af de mange højfrekvens kampagner, hvor forbrugeren bliver spammet med den samme reklame over længere tid.
 
Specialet kom frem til, at forbrugerne stadig gerne ville modtage retargeting annoncer af en række årsager: Forbugerne brugte blandt andet retargeting som inspirationskilde, og som en måde at få vist alternativer til produkter, de tidligere havde kigget på. I specialet bliver der fremstillet en model til, hvordan virksomheder kan udnytte retargeting til at inspirere i stedet for at irritere. På den måde kan virksomhederne styrke deres brand, ved at skabe nytteværdi for forbrugerne, som vil øge klikraten til deres hjemmeside. Specialets resultater er baseret på en serie interviews med forbrugere såvel som fagpersoner inden for reklame feltet, samt en survey.
 
Specialet er skrevet af Kim Larsen, Anders Gyrup Larsen og Mikkel Poulsen, der er uddannet fra Kommunikation, Roskilde Universitet. Specialet er vurderet til karakteren 7.
 

Relaterede artikler

Sådan skriver du en tekst, der konverterer - Konverterende tekst har til hensigt at få læseren til at handle. Det gælder ikke blot om at lave overbevisende indhold, ...

Giv din stemme

8 stemmer
4,6/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Kursus

SoMe bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Job

Digital communicator

Frist: 26. oktober

Kommunikations- og kampagnechef

Frist: 1. november

Praktikant

Frist: 15. november
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Kursus

SoMe bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Intensivt forløb til dig

Content marketing bootcamp

Start 26. oktober
Fem halve dage i oktober og november

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.