REKLAMER - NEJ TAK

Adblockings konsekvenser for online annoncering i et demokratisk perspektiv.
Inden for de seneste år har den teknologiske udvikling skabt en forandring i medieindustrien og i online annoncering. I 2015 havde 31 % af den danske befolkning en adblocker installeret på deres computer, tablet eller smartphone. Derudover har den teknologiske udvikling skabt en revolution inden for medieindustrien, fordi the people formerly known as the audience har udviklet sig til et fragmenteret publikum bestående af individuelle, uforudsigelige og proaktive internetbrugere, som ved præcis hvad de vil have. Hvis medieindustrien ønsker at sikre deres indtjeningsgrundlag, er de nødt til at gentænke strategien for online annoncering.
 
Dette speciale undersøger, hvorfor nogle internetbrugere vælger at installere adblocking software, mens andre ikke gør. Derudover undersøges der i specialet, hvilke konsekvenser adblocking har for online annoncering. På baggrund af resultater som opnås gennem en kvalitativ analyse, diskuteres fænomenet native advertising som en konsekvens af den stigende brug af adblocking. Med udgangspunkt i resultater fra et opstillet eksperiment, diskuteres de demokratiske problemstillinger ved native advertising. Afslutningsvis opstilles alternative strategier for online annoncering som tager hensyn til internbrugere såvel som medier og annoncører, og som ligeledes forholder sig til de demokratiske problemer, specialet ser ved native advertising.  
 
Specialet er skrevet af Mie Andersen og Mia Vang Christiansen, der er uddannet fra Kommunikation på Aalborg Universitet i København. Specialet er vurderet til karakteren 12.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job