Patient-centered Healthcare Communication

- an exploratory study into online forum conversations about type 2 diabetes
Det var vigtigt for os at lave et speciale, der ikke bare udfordrede den gængse kommunikative tankegang fra et moderne perspektiv, men også anvendte nogle af tidens og fremtidens teknologiske værktøjer og virkemidler. Ydermere var det vigtigt for os at skabe et koncept og produkt, som var nytænkende og implementerbart. Slutteligt ønskede vi med vores speciale at dykke ind i et emne, hvor dét at hjælpe mennesker var i centrum, da vi begge har en stor interesse for sundhedssektoren.
 
Vi nyder begge en stor interesse i nyere teknologier, og i idéen om hvordan disse skaber nye muligheder for virksomheder såvel som forbrugere.
 
En særlig interesse for os, primært igennem vores kandidatstudier, var, hvordan mængden af online data kan danne grobund for at skabe bedre og mere informerede beslutninger – med værdi for både virksomheder, kunder og interessenter. Med tidens store fokus på big data, data generering og data mining var det meget nærliggende, at vi fandt vores emne og vores speciale i et spændingsfelt, der samlede alle disse emner og vores interesser i én opgave.
 
Med vores interesse i at skabe bedre beslutningsgrundlag baseret på big data var det vores motivation at fokusere på et sygdomsområde, som ikke blot er kendt af alle, men som også akkumulerer store mængder af online data – i vores tilfælde på offentlige fora.
 
Vores speciale omhandler derfor, hvordan databaseret kommunikation omkring en af verdens mest udbredte sygdomme, Type 2 diabetes, vil kunne være med til at skabe et større kendskab til sygdommen, generere nye indsigter, samt udnytte nyere kommunikations- og analyseteknologier til at skabe et bedre sundhedsvæsen for professionelle, patienter og pårørende.
 
Specialet tager udgangspunkt i store mængder af brugergenereret data, som behandles via textmining værktøjer, herunder ’supervised machine learning’, der muliggør bearbejdelsen af større mængder af data.
 
Specialet har, foruden kvalitative elementer, et stærkt fokus på udnyttelsen af kvantitativ data. Med vores multimetodiske tilgang har vi forsøgt at påvise, at kommunikation ved hjælp at nyere teknologier kan anskues fra nye perspektiver. Vi mener, at sådanne tilgange og perspektiver kan være med til at gribe ind i relevante aspekter af forretningsprocesser og være behjælpelige til at skabe fornyet værdi på tværs af målgrupper.
 
 
Specialet er skrevet af Klaus Langholz Kristensen og Jonathan-Raphael Reichert, der begge er cand. merc.(kom) fra Copenhagen Business School. Specialet er vurderet til karakteren 12.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også