|
Kommunikationsspeciale: Modebloggens diskursive magtstrukturer
Mode og magt

Tegning: Mie Tomzak

Skrevet af
Det er påstanden, at modebloggeren gennem en visuel iscenesættelse udgør en slags disciplinærmagt, der styrer beskuerens perception
Gennem et visuelt, diskursivt og dekonstruktivt casearbejde, søger specialet – med udgangspunkt i de to danske modeblogs mariejedig.com og roediary.com – at blotlægge modebloggerens magtposition i henhold til tre specifikke disciplineringsformer: smagsdommerens magt, den visuelle magt og blikkets magt.
 
Specialets første analysedel fokuserer på måden, hvorpå modebloggeren positionerer sig som smagsdommer, gennem sin visuelle iscenesættelse. I anden analysedel peger specialet på, hvordan modebloggeren bruger forskellige visuelle elementer til at indtryksstyre læserens tolkning af de to respektive blogs visuelle udtryk. I den tredje og sidste analysedel argumenterer jeg for, at modebloggeren gennem en bestemt iscenesættelse – og dertil et aktivt forsøg på at positionere sig som idealbillede – er i stand til at disciplinere beskueren gennem dét, jeg har døbt, det modiske blik.
 
Specialets gennemgående forestilling om, at modebloggeren fungerer som en disciplinerende magtinstans, dekonstrueres på forskellig vis gennem de tre analysedele, og i samme ombæring bliver det gjort klart, at modebloggeren ligeså er underlagt forskellige disciplinærmagter.
 
Kort opsummeret bliver specialets samlede konklusion altså; at disciplinærmagten bliver til i relationen mellem modesystemets mange bestanddele, hvorfor den flyder herimellem, og altså ikke alene kan placeres hos modebloggeren. 
 
Specialet er skrevet af Julie Lund i Visuel Kultur ved Københavns Universitet. Specialet er vurderet til karakteren 12. 
 

Giv din stemme

7 stemmer
4,6/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

28 JOB

Pressechef

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Tilmeld nyhedsbrev

Få alt, hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.