Minding the Gap

A Study of Algorithms as Rhetorical Constructs and the Knowledge Gaps That Surround Them
Mit speciale, som bærer titlen "Minding the Gap: A Study of Algorithms as Rhetorical Constructs and the Knowledge Gaps That Surround Them", søger at udvide retorikkens område til at indbefatte algoritmiske medier. Med mit speciale viser jeg, hvordan man fra et retorisk standpunkt kan forholde sig til kompleksiteter, såsom algoritmiske medier, som normalt ville blive dømt mere eller mindre udenfor vores artefaktområde.   
 
Jeg argumenterer for vigtigheden at, at vi behandler algoritmer som underliggende, essentielt set retoriske strukturer, der former nogle af de mest frekventerede online-miljøer i dag - og dermed også den kommunikation, vi udsættes mest for og påvirkes af. Jeg tager afsæt i en konkret sag, der stammer fra 2014, hvor Facebook oplevede konsekvensen af, at den generelle brugerbase ikke var klar over, at algoritmer styrer deres News Feed på daglig basis. 
 
Algoritmer fungerer subtilt og er for mange mennesker en hvis ikke helt, så i hvert fald delvist ubekendt faktor i deres interaktion med digitale tjenester. Derfor skal vi som retorikere beskæftige os med dem: De repræsenterer en ny form for menneskelig ræsonnering, en ny form for kommunikativ påvirkning, som vi har muligheden for at forholde os kritisk til, givet de værktøjer, det retoriske felt rummer. Særligt præsenterer jeg digital rhetorical identification, et begreb først præsenteret af Aaron Hess, som et konstruktivt værktøj i det retoriske arbejde med algoritmiske medier. 
 
I specialets diskussion samler jeg derudover op på Professor Stig Hjarvards Kforum-artikel fra 2015, "Politik er farlig på Facebook", og udfordrer hans pointer om brugeres regulering af adfærd på sociale medier. 
 
På den måde indbefatter mit speciale overvejelser om konsekvenserne af og samspillet mellem digitalisering, retorik, online- og forretningsliv, persuasiv kommunikation og individets deltagelse i det digitale samfund anno 2016. 
 
Specialet er skrevet af Frida Damhus der er uddannet fra Institut for Medier, Erkendelse og Formidling, Københavns Universitet. Specialet blev vurderet til karakteren 12. 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også