Managing social media crises

The effects of communication form and communication strategy
Dette speciale omhandler krisehåndtering på sociale medier. Det behandler derfor et emne, der er sagt og skrevet utroligt meget om de senere år – men desværre oftest på et løst grundlag. Derfor opstod ideen om at gå kvantitativt til værks, for på den måde at teste virkningen af forskellige tilgange til krisekommunikation.
 
Specialet fokuserer specifikt på, hvordan organisationers tilgang til krisekommunikation på Facebook influerer interessenters opfattelser og reaktioner. På baggrund af et realistisk krisescenario udsattes forskellige grupper af respondenter for manipulerede organisatoriske svar, for på den måde at udlede effekten af forskellige tilgange.
 
Således påvises det hvordan variable, såsom valget af kommunikationsstrategi og kommunikationsform, har stor betydning for både organisationens omdømme og kommunikationens virkningsfuldhed, når det trækker op til stormvejr på sociale medier.
 
Sammenfattende bidrager specialet derfor med ny, databaseret viden inden for feltet. Konklusionerne er praktisk anvendelige, og det italesættes bl.a. hvordan det at indgå i dialog er en forudsætning for at bedrive mere effektiv krisehåndtering på sociale medier. Herudover præsenterer specialet en omhyggelige dissektion af shitstormens anatomi, og er derfor vedkommende for alle med interesse for sociale medier. 
 
Specialet er skrevet af Anders Søland, der er uddannet Cand.merc.(kom) fra Copenhagen Business School. Specialet er vurderet til karakteren 12.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også