Kommunikationsspeciale: København og Kolonierne
København og Kolonierne

Skrevet af

Marie Brogaard

1 artikler

0 indlæg

en læringsapp om dansk kolonialisme struktureret omkring Københavns byrum og dets historie
Næste er det 100 år siden, at Danmark solgte de vestindiske kolonier til USA, hvilket blev slutningen på Danmarks rolle som kolonimagt uden for Norden.
 
Specialet her arbejder netop med dette aktuelle emne gennem en undersøgelse af, hvordan Danmarks koloniale fortid formidles i reklamer, visuelle repræsentationer og i undervisningsmaterialer.
 
Foruden det udvikles formidlingsproduktet ’København og Kolonierne’ – et app-koncept udviklet til undervisningsbrug i historiefaget i gymnasiet. Sidst men ikke mindst, indeholder specialet også en diskussion af potentialerne i digital kommunikation og formidling, om læringsspil og apps samt hvordan og om det er muligt at lære af fortidens ’mørke’ kapitler, og i så fald – hvordan skal disse begivenheder formidles og kommunikeres, hvis vi i nutiden skal lære af fortidens ugerninger?
 
På trods af at Danmark var den syvende største slavehandlende nation involveret i den transatlantiske slavehandlen, domineres formidlingen af det danske koloniimperium ofte af nostalgi, uskyld og en forestilling om, at Danmark var en human kolonimagt.
 
Dette viser sig bl.a. i undervisningsmaterialerne som stadig bruges i dag. Gennem et kritisk perspektiv forsøger specialet at tilbyde en samtidsorienteret, mere nuanceret og mindre nostalgisk formidling og fremstilling af dansk kolonialisme.
 
’København og Kolonierne’ bruger arkitekturen og byrummet i København, som er et direkte resultat af de koloniale indtægter, i formidlingen af dansk kolonialisme og guider brugeren gennem Københavns økonomiske opsving, sukkerindustrien, transatlantisk slavehandel, slaveoprør, menneskeudstillinger i Tivoli og andre relevante aspekter via otte podwalks tilknyttet forskellige lokationer i byen. 
 
Specialet er skrevet af Marie Brogaard der er uddannet fra Institut for Kunst- og Kulturvidenskab, Københavns Universitet. Specialet blev vurderet til karakteren 12. 
 

Relaterede artikler

Forelsket i København - Kulturvirksomheden Golden Days synes, vi skal have en kanon for København - som vi har fået det for Danmark. Ambitionen ...

Giv din stemme

6 stemmer
4,5/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Netværk

Webansvarlige

Kun få ledige pladser

Se alle Læs mere

Netværk

Webansvarlige

Kun få ledige pladser

Se alle Læs mere

Job

Kommunikatør

Frist: 23. oktober

Praktikant

Frist: 15. december

Kommunikationskonsulent

Frist: 31. oktober
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Intensivt forløb til dig

Content marketing bootcamp

Start 26. oktober
Fem halve dage i oktober og november

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.