Installation Art as a Catalyst for Change

Ice Watch af Olafur Eliasson og Minik Rosing, Place du Panthéon, Paris, 2015. Foto: Martin Argyroglo.
Ice Watch af Olafur Eliasson og Minik Rosing, Place du Panthéon, Paris, 2015. Foto: Martin Argyroglo.
Internationale politiske topmøder bliver oftest vist og dækket fra én side, når de bliver dækket i traditionelle medier. Det er oftest fra platformen hvorpå møderne folder sig ud. Men muligheder for dækning og mobilisering på anderledes vis er der mange af. Mit speciale med overskriften ’Installation Art as a Catalyst for Change - An analysis of the Art of COP21’ undersøger, hvordan man kan bruge kunst installationer, der blev udstillet i forbindelse med COP21, som et greb i kommunikation om klimaforandringer.

Mit speciale tager udgangspunkt i to installationer: Ice Watch af Olafur Eliasson og Minik Rosing og Unbearable af Jens Galschiøt. Specialet kigger på, hvordan klimaforandringer bliver visualiseret qua de to installationer og hvordan dette har en effekt på den måde klimaforandringer italesættes og kommunikeres via kunsten. Afhandlingens teoretiske ramme tager udgangspunkt i framing teori defineret og udviklet af George Lakoff (1980, 2010), Robert M. Entman (1993) og Richard J. Alexander (2009) og visuelle metoder til at forstå, hvordan tematiske kunstinstallationer bliver brugt til at adressere nutidige problemstillinger i forhold til klimaforandringer. Afhandlingen trækker også på affektteori til at forstå, hvordan, og i hvilket omfang, begrebet tilhørsforhold kan bruges som et metodisk greb til at skabe nye rammer for kommunikation om klimaforandringer. Afhandlingen er både metodisk og retorisk i den forstand at forskellige videnskabsteoretiske tilgange er taget i brug for specialets progression fra ide til analyse. Den overordnet forudsætning for afhandlingen er en socialkonstruktivistisk tilgang.

Resultaterne af analysen viser, at der er rige muligheder for at skabe nye rammer for kommunikation om klimaforandringer ved brugen af kunstinstallation som et greb i formidling. Samtidig viser analysen at kunstnere fremspirer som morgendagens klimaledere der er i stand til at innovere den måde, vi kommunikerer klimaforandringer. Dette gør de ved at implementere begrebet tilhørsforhold i deres kunstinstallationer, hvilket bidrager til at folk er i stand til forstå klimaforandringer som andet end et emne, der er forbeholdt dem, som har deres gang på de bonede gulve.
 
Specialet er skrevet af Medine Duvarci, der er uddannet fra Department of Communication and Arts, Roskilde Universitet. Specialet er vurderet til karakteren 12. 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job