|
Kommunikationsspeciale: En undersøgelse af mediets påvirkning på læseoplevelsen
Læsningens materialitet

Siden e-bogen og de digitale læsere kom på markedet i løbet af 1990’erne, har det været under pålydende om, at e-bogen ville forandre og revolutionere både læsning og forlagsindustrien.
Digitaliseringen af litteraturen og betydningen heraf kommer bl.a. til udtryk i udviklingen af nye litterære platforme, forretningsmodeller, applikationer og medieprodukter, som er med til at forandre og definere, hvad det vil sige at læse i dag.
 
Dette speciale undersøger, hvordan vores valg af læsemedie påvirker vores oplevelse af selve det at læse og hvad dette har af betydning for måden, vi relaterer til læsning som aktivitet og til selve læsningens objekt. Specialet har en hermeneutisk og fænomenologisk tilgang og tager afsæt i syv semistrukturerede, kvalitative interviews med brugere, der læser både e-bøger på iPad og fysiske bøger. Formålet var at undersøge, hvordan de oplever læsning på begge medier og deres bevæggrunde for valg af medietype forud for læsningen.
 
Gennem en kortlægning af de to medietypers potentialiteter sammenholdt med brugernes oplevelse af medietypernes affordances og imagined affordances viste specialet, at brugerne relaterer forskelligt til de to medietyper og at de ligeledes bruger dem forskellige alt efter, hvilken kontekst og hvilken motivation, de har forud for læsningen. Ligeledes blev det gennem analysen tydeligt, at de to medietypers affordances skal ses som relative og kontekstafhængige, da eksempelvis affordances, som iPad’ens størrelse og den fysiske plads, som bogen optager i nogle situationer, vurderes fordelagtige og i andre opfattes upraktisk af brugerne. Det lader ligeledes til, at de forventninger og forestillinger, som brugerne har til begge medier, påvirker den måde, de interagerer med medierne på. På baggrund af den eksisterende forskning sammenholdt med analysens resultater lader det til, at den fysiske bogs materialitet og den kropslige erfaring heraf er determinerende for, hvordan brugerne forstår og erkender begge medier. Dette synes at påvirke deres brugsmønstre og hvordan de interagerer med og relaterer til medierne. Der kunne derfor konkluderes, at materialiteten er en betydelig faktor i brugernes oplevelse af at læse og afgør, hvornår de vælger det ene medie frem for det andet.
 
Specialet er skrevet af Lærke Jürs på IT-universitet i København. Specialet er vurderet til karakteren 10.
 

Relaterede artikler

Cherrypicking fra Immanuel Kant - Lektor i medievidenskab Jesper Tække anmelder Jesper Balslevs nye bog ”Kritik af den digitale fornuft”. Han er lodret ue...

Giv din stemme

6 stemmer
4,5/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

29 JOB

Kommunikations- og pressemedarbejder

Se alle job Indryk job

Job

Kommunikations- og pressemedarbejder

Frist: 25. juni

Projektleder

Frist: 25. juni kl. 12.00

Kommunikations- og analysechef

Frist: 9. august kl. 12.00
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Tilmeld nyhedsbrev

Få alt, hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.