Din virksomhed får Facebook Workplace i 2017

Hvad kommer i kølvandet på et år, hvor Facebook Workplace som intranet er testet med positiv respons? Og hvor ord som disruption og gamification også fandt vej ind på den interne kommunikationsscene? Kommunikationsbureauet Open giver her sit bud på fem trends, der vil præge intern kommunikation i 2017.
Når vi kigger efter trends for intern kommunikation i 2017, er fællesnævneren handling og engagement. Ikke mindst vil intern kommunikation hente inspiration fra discipliner, vi kommunikatører sjældent skæver til. Det er for eksempel fra digitalisering, forretningsudvikling og statistik. Foto: GettyImages.
Når vi kigger efter trends for intern kommunikation i 2017, er fællesnævneren handling og engagement. Ikke mindst vil intern kommunikation hente inspiration fra discipliner, vi kommunikatører sjældent skæver til. Det er for eksempel fra digitalisering, forretningsudvikling og statistik. Foto: GettyImages.
af Solrun Sigfusdottir Øfjord
Vi har som interne kommunikatører muligvis snuset en smule til et par af de fem trends. I 2017 gør vi dog mere end bare at snuse. Det, ledere og medarbejdere oplever i deres hverdag med nye teknologier, skaber nemlig et pres udefra. Vi skal derfor være omstillingsparate og hurtige(re) til at eksekvere, fordi vi også skal forholde os til disruption, digital udvikling og skyhøje forventninger til, at den interne kommunikation kan det samme som den eksterne kommunikation.
 
Her er fem bud på fem trends for intern kommunikation i 2017:
 
1. Kommunikation drevet som en forretning
KPI’er og resultatmåling er gennem de sidste par år blevet en del af hverdagen i mange interne kommunikationsafdelinger. I 2017 tager intern kommunikation endnu et trin op ad forretningsstigen og er inspireret af metoder fra forretningsudvikling og branding.

Akkurat som toplederen driver virksomheden som en forretning med produkter, der er eftertragtet blandt kunder og investorer, skal den interne kommunikationsafdeling drives som en forretning. Den interne kommunikationsafdeling selvevaluerer og kigger på sin forretningsmodel. Hvad er kerneforretningen for den interne kommunikation? Hvilken værdi skal den skabe? Er det en god forretning? Hvilken added value kan kommunikationen give?
 
For en ting er sikker: Når vi taler toplederens sprog, er det en sidegevinst, at lederen hurtigere kan se værdien af den interne kommunikation, og måske budgetterne endda vil vokse.
 
 
2. Mange små målinger danner det store billede
ROI, big data og effektmåling har været på vores læber de sidste fem år. Det vil de fortsat være i 2017. Forskellen er, at vi i 2017 knækker koden til det, interne kommunikatører er relativt dårlige til. Nemlig at måle effekten af den interne kommunikation. Der er især to grunde til, at måling får momentum i 2017.
 

På årets Roskilde Festival blev der anvendt big data til blandt andet at analysere, hvilke koncerter der var mest populære.

For det første er det muligt at få kvantitativt data fra flere platforme end blot intranettet, fordi spil og quizzer på mobilen vinder frem som del af interne kampagner. Her er det muligt at sammenknytte data med adfærd, hvilket giver en indikation af, hvor der skal sættes yderligere ind.
 
For det andet begynder vi at acceptere, at en måling ikke behøver at være 100 procent metodisk korrekt og tro mod triangulering, repræsentativitet, validitet og reliabilitet. Det er okay at måle på enkelte elementer i kampagnen som en temperaturmåling af målgruppens forståelse af en strategi. Og det er bedre med mindre og hyppigere pulsmålinger end 360 graders målinger, da mange mindre målinger tilsammen over tid vil tegne det store billede.
 
3. Lederen i front
Ledelse er kommunikation. Det er ingen nyhed. Det er dog en ny tendens, at ledere nu er så bevidste om deres rolle som kommunikatører, og at deres egen evne til at kommunikere skal være tilpasset deres ledelsestrin.
 
I det kommende år vil vi i højere grad end før møde ledere, der insisterer på at være 100 procent klædt på til at orkestrere kommunikationen. De accepterer ikke klassisk kaskadekommunikation, hvor de arver en PowerPoint ned gennem linjen, og hvor der kun er lidt albuerum til at skabe ægte engagement.
 
Vær en inspirerende leder ligesom Leonardo DiCaprio i The Wolf of Wall Street, og skab en ledelsesfortælling. Polfoto/Mary Cybulski. 
 
Det stiller store krav til den måde, lederne bliver klædt på som kommunikatører. En fortsat trend er derfor, at lederne efterspørger – og stiller større krav til – de konkrete kommunikationsværktøjer, de får stillet til rådighed af kommunikationsafdelingen. De vil have oplevelsen af kommunikationskit, der er 100 procent tilpasset dem og trin-for-trin hjælper dem med at tage dialogen med medarbejderne.
 
Dialog, engagement, motivation og troværdighed er nøgleordene. Ikke mindst kreativitet, for helst skal engagementsøvelser, videoer og andre elementer være noget, de ikke har set før. Yes, der er virkelig lagt i ovnen til et udfordrende år for de kommunikationsprofessionelle, når vi taler ledelseskommunikation.
 
4. Co-creation erstatter bottom-up
Målgruppen er stadig i centrum, men udefra-ind perspektiver vil spille en større rolle i den interne kommunikation. Stakeholderne og slutbrugerne vil blive inviteret med i udviklingen af den interne kommunikation.
 
Når en strategi skal have ben at gå på, får ’markedets’ behov lov til at fylde mere end hidtil i bottom-up kommunikationen. Metoderne er brainstorm, prioriteringsøvelser og prototyping, som er metoder kendt fra ekstern produktudvikling. Med andre ord slår co-creation for alvor igennem internt i organisationerne.
 
Og hvorfor nu, 17 år efter at begrebet blev født? Det skyldes, at digital kommunikation er i vækst både internt og eksternt, og her spiller slutbrugerne og co-creation en naturlig rolle. Gode argumenter over for ledelsen om, at intern kommunikation er vigtig, kan vi ikke få for mange af, og argumentet om, at målgruppen var med i udviklingen, er stærkere end citater fra en fokusgruppe.
 
En sideeffekt og metodens måske største styrke er, at man uden en særlig indsats har en nulpunktsmåling af målgruppens vidensniveau og behov. Ligeledes tyvstartes implementeringen af strategiske tiltag allerede i udformningen af kommunikationen, fordi repræsentanter fra målgruppen har været med fra start og er gode ambassadører.
 
5. Sociale intranet som innovationsmotor
I 2017 vender sociale intranet op og ned på den interne kommunikation. Det er uanset, om den tekniske løsning hedder Workplace, Slack, SharePoint eller noget fjerde. Men især vil Facebook Workplace efter to års beta-test være talk-of-the-town og for alvor få virksomhederne til at efterspørge sociale intranet.
 
Zuckerberg definerer Facebook Workplace således: "It's an app, but I think about it more as a way of running a company".
 
Sociale intranet gør nemlig op med intranettet i klassisk form som udstillingsvindue for fagligt indhold og top-down kommunikation. Sociale intranet har fokus på medarbejdernes behov for hurtig videndeling, support og socialt fællesskab. Dermed er sociale intranet med til at nedbryde siloer, booste dialogen og understøtte videndeling på medarbejdernes præmisser. Det er en revolution for videndeling og kan være med til, at intranettet rent faktisk bliver det første, medarbejderne åbner om morgenen.
 
Nu er det blot at rette på kommunikationsbrillen og smøge ærmerne op. For intern kommunikation er mere spændende og mere udfordrende end nogensinde. Vi skal bevise vores værdi som de hybrider, vi er, der kan jonglere med kommunikation, tal og teknik. God arbejdslyst og rigtig godt 2017.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også