Tjek titelhierarkiet i k-branchen

Hvem har mest magt – en direktør eller en chef? Er det finest at være noget med kommunikations-, noget med informations- eller noget med presse-? Hvad sker der, når du sætter koncern- foran noget? Og er lange titler altid bedre end korte titler? Få overblik over de hierarkiske mønstre i branchen, så du ved, hvad der er op, og hvad der er ned, hvis du skal ud at klatre på rangstigen.
Både arbejdsgivere og medarbejdere vil gerne være kreative, når det gælder titler – Lagkagehuset søgte for nylig en Head of Karma, og i nogen tid var det kækt at føje Evangelist eller Ninja til titlen, hvis ellers man var Digital.
 
Men kommunikationsafdelinger har tilsyneladende en mere udtalt no-nonsense-tilgang til titler. Måske kombineret med, at den eksterne målgruppe, journalister, bedst forstår klassiske titler. Særligt cheftitlerne er konservative. Faktisk ser det ud til, at variationen er blevet mindre på det sidste – i øvrigt i takt med, at der er gået inflation i brugen af titlerne. Det gør det relativt lettere at danne sig et overblik.

Vi har taget udgangspunkt i Pressekontakt-oversigten fra fagbladet Journalisten, der aktuelt lister 40 virksomheder med i alt 60 kontakter. Udgangspunkt, fordi det ikke giver en specielt stor variation. Dertil har vi foretaget søgninger på en række titler.
 
De danske k-titler, hvor magt og længde hænger sammen.
 
Teser
  • Direktør er højere i hierarkiet end chef.
  • Informationschef, informationsdirektør og pressedirektør ses stadig, men der bliver stadig færre af dem.
  • Kommunikations- er højere i hierarkiet end informations-, der igen er højere i hierarkiet end presse-.
  • Koncern- er en joker. Sæt det foran titlen, og det trumfer det meste.
  • Og den flabede: Jo længere titler, des højere oppe i hierarkiet er du.
Direktør er højere end chef
I Ledernes lønstatistik får en afdelingschef i snit ca. 57.000 kr. i månedsløn, mens en afdelingsdirektør i snit får ca. 84.000 kr.
Tilsvarende spænd er der mellem en -chef og en -direktør inden for marketing.


Udfasning af informationschef, informationsdirektør og pressedirektør
I Journalistens oversigt er der blot 1 informationschef mod 16 kommunikationschefer – og denne ene informationschef, Thomas Rørsig, har meddelt, at han ved indgangen til 2016 stopper hos Danske Spil. Ny på posten bliver Stine Hove Marsling, der får titel af direktør for Corporate Communication. Da SBS Discoverys informationschef Jesper Jürgensen stoppede – for selv at blive kommunikationschef i Dansk Golf Union – fik hans afløser titel af kommunikationschef. I 2013 præsenterede PFA en ny pressedirektør i PFA, Morten Jeppesen. Da han stoppede to år senere, var det en direktør for koncernkommunikation, der gik ud. Eksemplerne understreger samtidig opgraderingen fra information- til kommunikation-.
 
Den, der lægger strategien, rangerer typisk højere end den, der eksekverer den i praksis. Derfor hedder det tit kommunikation > presse. 
 
Kommunikation- er højere end presse, hvis begge findes samme sted
Hvorvidt kommunikation- er højere i hierarkiet end presse-, kan bestemt diskuteres – og afhænger også af stedets størrelse og branche. Men et argument herfor kan være, at i virksomheder/organisationer med begge typer ansat, vil kommunikationschefen ofte være chef for pressechefen.
Her vil pressechefen typisk have det daglige ansvar for mediehåndtering, mens kommunikationschefen har det strategiske ansvar for udviklingen af virksomhedens samlede kommunikation.
 
 
Engelske titler bryder mønstret 
Engelske cheftitler er gode, fordi de fylder mere og har stort begyndelsesbogstav, hvilket får det hele til at se mere imponerende ud. Til gengæld kan de klinge fremmedgørende – og i øvrigt bryde sammenhængen mellem titlers længde og placering i hierarkiet. 
 
Derudover får en -manager lidt mindre i løn end en -chef: En Marketing Manager fik ifølge Ledernes 2014-statistik godt 52.000 kr. i snit pr. måned, mens en marketingchef fik næsten 56.000 kr. En produktchef fik en lidt højere månedsløn end en Product Manager. Derfor bliver mønstret i vores titelopsætning også lidt mere broget at se på, når vi tager de engelske med (hentet fra Pressekontakten):
 
En sammenlægning af funktioner – her presse- og kommunikationschef – giver naturligvis en længere titel. Måske også en længere arbejdsdag.
 
Sværere at rangordne bunden af k-hierarkiet
I laget under cheftitler bliver det mere broget og helt bestemt sværere at rangordne. Rådgiver klinger mere betroet end konsulent, og konsulent emmer mere af ekspertise end journalist.Til gengæld kan det lyde, som om man er blevet parkeret et par skridt væk fra chefstigen, når der kobles -medarbejder bag ens titel.
 
Som ’rene’ titler tjente en koordinator ifølge Lederne godt 38.000 kr. i snit om måneden, en konsulent fik godt 46.000 kr., mens en rådgiver blev lønnet med godt 47.000 kr. Ifølge Journalistforbundets statistik fra samme periode fik en journalist i snit godt 40.000 kr. pr. måned.
 
Især rækkefølgen i rangordningen af de menige k-folk nederst i hierarkiet kan diskuteres. Dog er der helt klart noget med, at en -medarbejder har mindst at skulle have sagt.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også