Lederen skal skinne klarere end alle andre

Formålsdrevne virksomheder tiltrækker de største talenter, har de mest passionerede kunder, opnår vild succes og forandrer verden. De ændrer vores hverdag på rekordtid og er med til at skabe en bedre fremtid for os alle. Men deres succes står og falder, ifølge Klavs Valskov, med, hvor dygtige deres ledere er til at kommunikere, hvor stor troværdighed, de har - og dybest set deres evne til at mobilisere de mennesker, der skal levere fremskridtet: medarbejderne.
Som leder bør man være i stand til at italesætte og formidle formålet med virksomheden, der er større end indtjening. Formår lederen dette øges medarbejdertrivselen og skaber yderligere værdi for virksomheden.
Som leder bør man være i stand til at italesætte og formidle formålet med virksomheden, der er større end indtjening. Formår lederen dette øges medarbejdertrivselen og skaber yderligere værdi for virksomheden.
af Klavs Valskov
2017 og 2018 har givet alvorlige panderynker til den tech-industri, der ellers har fejret triumfer i over et årti og nu udgør eliten af verdens mest magtfulde brands. Endeløse sexskandaler, manglende accept af mangfoldighed og uetisk opførsel på kant med loven har givet ridser i lakken, og troværdigheden er i frit fald. Pilen peger på ledelsen, der i værste fald kan sætte de vundne landemærker over styr. 
 
Den 10. juli i år strejkede medarbejderne i en række lande hos magtfulde Amazon pga. pauvre vilkår. En sag der efterfølger nyheden fra november sidste år om, hvordan arbejdere falder i søvn stående og får deres tissepause timet, alt imens ledelsen spiser dem af med et stykke chokolade og håber, at det hele nok bare går over. Et mediepres, der til sidst presser topchef Jeff Bezos til offentligt at love bedre forhold for sine medarbejdere. 
 
Folkekære Uber røg sidste år ud i et sandt stormvejr, der tvang grundlægger og nu ex-CEO Travis Kalanick til at fratræde pga. af anklager om en komplet uacceptabel ledelseskultur, hvor ansatte blev udsat for en nærmest systematisk sexchikane. En række af virksomhedens ledende kvinder fratrådte i sympati og efterlod en ellers fremadstormende virksomhed i et vakuum gennem det meste af 2017. Det gav plads til, at den største konkurrent Lyft så sit snit til at æde vigtige markedsandele.
 
Endelig er det vel gået de færrestes næse forbi, hvordan Teslas Elon Musk med sine tweets omkring et spontant tilbagekøb af alle aktier eller pædofilanklager mod de thailandske helte, der reddede et hold strandende fodbolddrenge ud af en hule, pt. er med til at efterlade indtrykket af en presset mand – og måske en presset virksomhed.
 
Men hvor alvorlig er skaden egentlig? Er det ikke noget, der bare går over – og medarbejderne har vel andet at tænke på end ledelsens opførsel, og hvorvidt der bliver sået tvivl om virksomhedens højere formål? #REKLAMEPLADS#
 
Målet skal værre større end at tjene penge
Noget tyder på, at emnet skal tages gravalvorligt.
 
71 procent af den nye arbejdsstyrke, de såkaldte millennials, er ikke engagerede. Til gengæld viser et studie fra Harvard Business Review, at hvis medarbejdere finder mening i deres arbejde (læs: føler sig som en del af et højere formål), så fordobles jobtilfredsheden, og de er tre gange så tilbøjelige til at forblive ansat.
 
Helt tilbage fra den første industrialisering har det været vigtigt for medarbejderne at vide, hvad deres arbejdsindsats i sidste ende resulterede i. Hvad laver jeg og hvorfor? Engang var det slutproduktet, det kneb for medarbejderen at se for sig: fx fra møtrik til Ford. I dag er processerne mere komplekse, og produkterne består i højere og højere grad af viden og service. Så meget desto vigtigere er det, at lederen formår at sætte ord på formålet: Hvorfor er vi her? Hvilken forskel gør vi i verden?
 
Og det formålsdrevne budskab er ikke kun et konkurrenceparameter i kampen om de bedste hoveder. 91 procent af forbrugerne ville skifte brand, hvis et konkurrerende brand med samme pris og kvalitet var formålsdrevet.
 
Når formålsdrevne virksomheder er bedre i stand til at motivere deres medarbejdere og har højere kundetilfredshed, skaber det værdi. Harvard-professorerne John Kotter og James Heskett har gennem et årti studeret, hvordan værdi- og formålsdrevne virksomheder udkonkurrerer markedet, målt på aktiepris, med faktor 12.
 
Ledelsens evne til at italesætte virksomhedens formål og efterleve det igennem en konsistent opførsel har altså afgørende betydning.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også