Vi ved godt, at Blachman bare er hyret som posterboy, men filmen er skamløst utroværdig - vi tror simpelthen ikke på, at Thomas Blachman (eller filmens tekstforfatter) nogensinde har kørt med et almindeligt DSB-tog mellem Aarhus og København en hverdagseftermiddag ved 15-tiden - for det er der absolut intet smukt ved, skulle vi hilse og sige.
Samtidig med filmen lanceredes DSB's nye slogan ‘Du kan køre med os’, der er tvetydigt på et utal af måder, alt efter hvor man lægger trykket.
Du KAN køre med os - som en slags forsikring om, at det altså er muligt at bruge DSB, selvom man normalt antager, at intet i den virksomhed fungerer - er vores favorit. Men leg selv med det, og læg mærke til, at betydningen ændrer sig hver gang. Det kan der være en pointe i - men vi tror det ikke. Vi tænker mere på den betydning af vendingen ‘køre med’, der betyder at snyde, at ‘have til bedste’, og muligvis er man kommet til at vende sloganet om - det er DSB, der kører med sine kunder i stor stil.
En virksomhed, der har monopol, burde ikke bruge sine penge på storstilet markedsføring, så længe helt basale kvalitetsmål dagligt negligeres - og den burde slet ikke lave milliardoverskud, når priserne er så absurd høje. Kampagnen bliver dermed bare en daglig påmindelse om selvfed virkelighedsfornægtelse og en stærk understøtning af vores formodning om, at DSB ville miste alle sine kunder, hvis der var en konkurrerende operatør på skinnenettet.
Aarhus - Danish for bullshit
En hæderspris for dårlig branding kunne gives til Aarhus Kommune, der siden det milliondyre flop ‘Danish for progress’ er fortsat med uforståelig omgang med det danske sprog.
Danish for progress (wienerbrød for fremskridt): Aarhus' uforståelige slogan (egen collage).
Først den ugennemtænkte skrotning af bynavnets bolle-å, der om noget er udtryk for fremskridtstro og modernitet. At man i modsætning til Aalborg og Aabenraa straks hoppede med på retskrivningsreformen, var sammen med rådhuset og universitetet med til at placere det moderne helt centralt i byens image. At man frivilligt skrotter dén markør i en tid, hvor alle skriger på ‘juniknæss’ er kun til at ryste på hovedet ad. I udlandet stjæler hipsterbrands vores vokaler for at virke smarte - det har de bare ikke opdaget i Aarhus.
Helt parodisk blev det i øvrigt, da man senere navngav den nye bydel i havnen Aarhus Ø. Hvis argumentet for at droppe bolle-å'et var, at det ikke duede på internettet - hvad stiller man så op med Aarhus Ø?
Efter således at have ødelagt sit gode forhold til alfabetet fortsatte kommunen - og gav sit nye, flotte medborgerbibliotek navnet Dokk1. Ideen er, at man skal udtale navnet Dokken, fordi det ligger ved vandet (det er i øvrigt ikke en dok...). Problemet er, at halvdelen af byens befolkning udtaler navnet ‘Dok-ét’ - og så er det hele jo lige meget. Den fjottede blanding af bogstaver og tal har naturligvis medført en hær af copycats: I fremtiden venter 4maer, 5inister og 6ologer.
Dokken - eller Dokket, som stedet måske hedder.
Og nu i 2016 sætter man trumf på med lanceringen af 2017's største ikke-begivenhed: Aarhus er nu den ene af Europas to kulturhovedstæder (!).
En kaskade af gøgl venter os - og naturligvis under et umuligt udenlandsk slogan - hvad ellers? 'Let's Rethink’ er overskriften - med et lån fra en berømt udstilling på Dansk Arkitektur Center i 2006. Indholdet er foreløbig varm luft i stor skala. Et lille citat fra pressematerialet siger alt - fordi det intet siger:
Alle er inviteret. Kh Aarhus.
At skrive så dårligt dansk, med så mange floskler, uden indhold og på så lidt plads kræver et helt særligt talent. Vi ser, at Aarhus har grebet udfordringen. Byen forlader ikke frivilligt positionen som kongen af varm luft - og kikset branding.
Alle de andre
Så var der naturligvis alle de andre kiksede brands: Hillarys kampagne, Remain-kampagnen i UK, Ubers mærkelige banklogo, Nordeas halvhjertede logoskift, Brugsens retro-logo, Dansk Folkepartis Photoshop-familie - og sikkert en masse, vi ikke har fået øje på.