|
|
|
Kaspar Colling Nielsen efter Leth-hetz
Hvad fanden bilder de sig ind?

Jørgen Leth forsvares som kunster og som menneske af kollega Kaspar Colling Nielsen. Forsvaret er en reaktion på journalist Niels Ivar Larsens kritik af Leths medvirken i Citroën-reklamen. Foto: Scanpix/Bax Lindhardt

Skrevet af

Kaspar Colling Nielsen
Forfatter

2 artikler

0 indlæg

Journalist Niels Ivar Larsen har for nylig publiceret en artikel hos Kforum, der handler om, at Jørgen Leth »udprostituerer« sig selv ved at medvirke i den nye reklame for Citroën. »Forfærdeligt« og »forløjet« kalder han affæren, som ifølge Niels Ivar Larsen bliver endnu værre af, at filmen er instrueret af sønnen Asger Leth, som dermed »forplumrer æstetikerens aldrig svigtende blik for det smukke …«. Forfatter Kaspar Colling Nielsen forsvarer nu Jørgen Leth.
Pointen i Niels Ivar Larsens kritik er, at Citroën slet ikke er en smuk bil længere, og Jørgen Leth dermed forråder sig selv som kunstner og æstetikker. 
 

Læs angrebet på Leth her
Artiklen er publiceret på Kforum, som er et digitalt forum for folk, der arbejder med kommunikation, og i kommentarsporet erklærer folk sig enige. Egentligt underligt, kunne man tænke, for kommunikationsfolk laver jo bl.a. PR for virksomheder, altså reklame, som forsøger at kamuflere, at det er reklame. På Facebook har Niels Ivar Larsens opslag også fået medvind, og også her er folk overvældende enige i dommen over Leth: Han har solgt ud.
 
 
Jørgen Leth har hele sit liv arbejdet som instruktør, digter og cykelkommentator. Han bor i udlandet for at kunne opretholde en nogenlunde levestandard for de forsvindende små lønninger, selv et succesfuldt kunstnerisk virke giver i Danmark.
 
Det er ikke for at klynke på egne, Leths eller andre kunstneres vegne, for når man vælger et liv som kunstner, er man klar over implikationerne. Man ved, at man sandsynligvis aldrig vil få råd til dyre biler, vinterferier, sommerhuse og store lejligheder, men at man skal være glad, hvis man blot kan holde skindet nogenlunde på næsen.
 
Jørgen Leth har aldrig søgt det kommercielle i sit kunstneriske virke, men altid skrevet, sagt og instrueret, hvad han opfattede som nødvendigt. Han har altid valgt det smalle frem for det brede. Sådan fremstår det i det mindste, når man betragter hans værk udefra.
 
 
Nu bliver Leth så anklaget for at »sælge ud« af folk, der selv har valgt langt sikrere, pragmatiske og komfortable karrierer (jeg har søgt på deres navne) med fast løn og pensionsopsparing, og af folk fra kommunikationsbranchen, som har gjort hele karrierer ud af at promovere alt muligt lort for penge. Hvad fanden bilder de sig ind?
 
Reklamen har forhåbentlig givet Leth en masse penge, som han har fortjent mere end nogen anden – og især mere end de pragmatiske småborgere, som måler ham efter moralske standarder, de ikke selv er i nærheden af at leve op til. Jeg håber, Jørgen har fået en million, nej, jeg håber, han har fået to for den reklame, så han kan købe sig tid til at fortsætte sit fantastiske, originale og dybt inspirerende virke, som gør verden både smukkere, større og mere fascinerende for alle os andre.
 
GIF baseret på Citroën-reklamen. Kforum.
 
 

Relaterede artikler

Er du gastroseksuel? - Mød den gastroseksuelle mand. Han er mellem 35 og 45, og helt uden hæmninger, når det drejer sig om mad og vin. Den gast...
De prætentiøse er bedre, klogere og mere kreative - Det er helt i orden at være prætentiøs, hævder ny bog. Men hvad nu? Har vi taget eklatant fejl, når vi stemplede alle de...
Mod Candy Crush kæmper selv guderne forgæves - Kulturen må godt kunne noget. Den må godt ville noget. Den skal ikke nødvendigvis være uskadelig, den må godt røre ved n...
Uwe Max MAX MAX - Han udtrykker sig med urin, fæces, sit kønsorgan - og det fører til hyppige anholdelser. Forbilledet Jens Jørgen Thorsen...
Med øjenvipper så sorte som sjælen - Mediebranchen er gået i selvsving over DR3's nye dokumentarserie om en gruppe unge kvinder med kunstige øjenvipper og sp...
The BIG secret - Spørgsmål: Hvorfor er tegnestuen BIG og dens førstemand Bjarke Ingels overalt i medierne?  Hvorfor er BIG det eneste ark...
Se nu stiger Mette - Litteraturkritiker Mette Høeg har de sidste to år har været i mediernes søgelys. Hun bragede igennem i 2015 med sin kron...
Den evige jøde - Der er stor forskel på, hvordan Lars von Trier har fremstillet sig selv og sine film gennem karrieren, men provokationen...
Ælle bælle Hella-fælde! - Hella Joof har fået flere forskellige indianerstammer på nakken. De kulturradikale vil skalpere hende. Og folkets mest a...
Det skal være brutalt! - Har du lige bestilt et nyt website? State of the art? Responsivt? Brugervenligt med React eller Angular? - så har du gjo...
Mette Høegs Louisiana-fadæse - Litterat og evig gatekeeper ved litteraturens port, Mette Høeg, skrev i Berlingske i går, torsdag den 24. august 2017, e...
Lummerlaban eller ligestillingsmand? - Hvad tænkte Hugh Hefner på? Det er ikke til at vide, men ifølge Tonny Vorm er Playboy-kongens bedrifter ikke til at komm...
Decembers top- og flopkommunikation - Kommunikationskonsulenterne Anna Thygesen og Anne Kirstine Cramon skriver hver måned klummen “Kommunikation – Hot og Not...
Det er for Leth - Nationens yndlingsæstetiker springer ud som lovpriser af ordinære Citroën-biler i en glittet kampagne, der oser af malpl...
Gud er ikke DJ mere - Via nettet har vi alle sammen hele musikhistorien samlet gratis i telefonen, og alle kan via mixerens sync-knap eller so...

Giv din stemme

135 stemmer
2,2/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

65 JOB

Praktikant

Se alle job Indryk job

Kursus

SoMe bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Job

Interns in Communication

Frist: 22. oktober

Kursusmedarbejder

Frist: 21. oktober

Senior Press Officer

Frist: 24. oktober
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.