|
|
Kampagneprisen 2018
Københavns Kommune vinder årets kampagnepris

Amanda Justesen og Tine Bach Hansen (til højre) fra Miljø- og Teknikforvaltningen i København, der modtog KOM-kampagneprisen. Foto: Jeanne Kornum

Skrevet af

Redaktionen Kforum

829 artikler

57 indlæg

Blandt tre nominerede kampagner – herunder Google Sheep View fra Liquidminds – vandt Københavns Kommune for en inhouse-kampagne med lidt hjælp fra Kommunikationsbureauet København.

Det er kampagneprisen, der blandt 20 indstillede kampagner gik til Københavns Kommune for kampagnen ‘Sortering af bioaffald’.


Foto: Københavns Kommune

Københavns Kommunes Teknik- & Miljøforvaltning har selv stået for kampagnen, dog med hjælp fra Kommunikationsbureauet København til et biografspot.

Københavns Kommune vandt foran de to andre nominerede kampagner: ‘Google Sheep View’ fra Liquidminds & Sansir for Visit Faroe Islands & Atlantic Airways samt ‘Forankring af PFAs Strategi 2020’ fra PFA, som er lavet inhouse.

Juryens begrundelse for vinderkampagnen lyder:

”Hvordan får man 300.000 husstande til at tage en lille grøn skraldespand i brug? Det var det spørgsmål Teknik- og Miljøforvaltningen stillede sig selv – og de valgte det helt simple, men samtidigt meget modige svar: Man stiller den simpelthen på deres dørtrin. Ikke noget med moraliseren eller feel good for at skabe en holdningsændring; bare direkte til sagen – og til den ønskede handling.

Det var godt set, det var forfriskende, det var effektivt.

Kampagnen byder samlet set på et massivt mix af online og offline kommunikation, men det er særligt offline-delen vi hæfter os ved – synlighed i gadebilledet, de mange dialogbaserede tiltag og den tætte kobling mellem kommunikation og handling. Men først og fremme skraldespanden.

Man kan næsten sige, at den talte for sig selv, hvilket har stillet store krav til timing og koordination. Men det lykkedes! Og det var klogt! For måske gider københavnerne fortsat ikke rigtigt tale om affaldssortering, men de gider godt at gøre det! I dag sorterer 72 pct. af københavnerne bioaffald!

Tænk globalt, handl lokalt, lyder det gamle slogan. Konkretiser det personlige ansvar, kunne man også sige.

Sorter dit madaffald! Det er den mulighed, men også det krav, kampagnen giver borgerne. Det var en stor chance at tage, men det lykkedes, det lykkedes at forene ord og handling og på rekordtid at skabe en ny god vane.”

KOM18 er arrangeret af Dansk Journalistforbund og Kforum.

Relaterede artikler

Vil du debattere med en Børsen-plakat? - Børsens holdningskampagne #dndk er blevet kaldt Godfather-agtig, selvsmagende og uforståelig. Men hvad er den egentlig f...
Da Børsen blev et brand - Et mediemarked under pres har tvunget de landsdækkende aviser ud i modige satsninger. Mens JP og Berlingske introducerer...
Kampagne for ingenting - Vis mig din kampagne, og jeg skal sige dig, hvem du er. De sidste fire store kampagner fra de danske politiske partier v...
Reformliderlige speltmødre - Det Radikale Venstre er kommet med en ny kampagne. Den ligger lidt op ad Politikens "feministisk bøsseævl"-kampagne fra ...
Tænd på din tandlægetid - Det er ikke sexet. Det koster penge, men før var det gratis. Du mærker konsekvenserne, hvis du springer det over, men fo...
Hvis du vasker dit hår i feminisme, vil alle røre ved det - Beyoncé er det. Tøjmærket Monki er det. Bianco er det. Kommercielle? Ja. Feministiske? På samme tid? Ja. I hvert fald, h...
Redwashing Pepsi: Revolutionen er IKKE en Pepsi - Pepsi er havnet i en veritabel shitstorm. Først lancerede de blockbuster-reklamen ”Jump in” som en del af den globale ka...
Se de 3 nominerede til årets KOM-kampagnepris - Ved årets kommunikationskonference KOM18 den 3. maj uddeler DJ og Kforum for anden gang prisen for årets bedste kampagne...
Insektprojekt vinder Kravlingpris - 'Irmas Insekter' af Christine Jensen og Thorbjørn Liljegren vandt en pris i kategorien Kommunikation ved lørdagens Kravl...
Kan kvinder være kreative? - Chief Creative fra Advice tager bladet fra munden og siger sin uforbeholdne mening om dette års Creative Circle Award og...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

38 JOB

SoMe-ansvarlig

Se alle job Indryk job

Job

Kommunikationsmedarbejder

Frist: 31. august kl. 12.00

Senior communication consultant

Frist: 26. august

Freelance/studiejob

Frist: 10. september
Se alle job Indryk job

Kursus

Kom godt i gang med mobilvideo

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.