Internettrends 2015
Meekers magiske slides

Hvad er 2015's uundgåelige internettrends? Det kan Mary Meeker gøre sig klog på. Siden 1995 har hun udgivet trendrapporter om internettet og dets forretningsmæssige muligheder. Den seneste af disse er netop blevet offentliggjort, og denne gang drejer det sig om 196 PowerPoint-slides. Vi kan godt forstå, hvis du ikke orker at kæmpe dig gennem dem alle, så vi har samlet et overblik over Meekers magiske slides.
Mary Meekers trendrapport består af tætpakkede slides, hvor der er meget lidt fokus på den lækre formidling og meget på at formidle så meget tung information som overhovedet muligt. Inden vi giver dig et overskueligt overblik over 2015's internettrends ifølge Meeker, kan du herunder bladre dig gennem det store slideshow.
 
Meekers rapport for 2015 – 20 år efter den første rapport udkom i 1995. Siden da er antallet af internetbrugere steget fra 35 millioner i 1995 til mere end 2,8 milliarder i dag.
 
Internettet er blevet globalt
De fleste er nok klar over, at der efterhånden er temmelig mange brugere på internettet. Mary Meeker kan fortælle os, at internettet nu på verdensplan når ud til 39% af alle mennesker på hele kloden, hvilket mere præcist svarer til 2,8 milliarder mennesker. Hvad der nok er mere interessant – og en smule overset i vores del af verden – er, at internettet ikke længere er ejet af den vestlige verden. 51% af internettets brugere lever i Asien, og 23% af verdens internetbrugere er kinesere. Hvor internettets brugere i 1995 for 61%'s vedkommende bestod af amerikanere, er disses andel nu nede på sølle 10%. Samlet set udgør Europa og USA's andel af verdens internetbrugere kun omkring 29%. 
 
Meget er sket på internetfronten siden 1995. Internettet når i dag ud til 39% af alle mennesker på hele kloden.
 
Kinas massive brugermasse på internettet afspejles også i, at Kina på ganske få år har fostret en række gigantiske internetvirksomheder, som på mange områder giver vestlige virksomheder baghjul. Det er stadig Facebook og Google, der ligger i toppen blandt verdens teknologivirksomheder, men herefter begynder de kinesiske virksomheder for alvor at blande sig i kapløbet.
 
Se eksempelvis på Alibabas vækstkurver sammenlignet med Amazon.coms. Det kan godt være, at Jeff Bezos pryder forsiden af alverdens business-magasiner, men det er altså Alibaba-dragen, der for alvor shipper produkter til forbrugerne i disse år.
 
Kina optræder flere gange på listen over store globale internetvirksomheder. 
 
Alibabas vækstkurve slår store giganter som Amazon og eBay. 
 
Internettet er blevet mobilt
Amerikanerne bruger mere og mere tid på internettet, men det er ikke deres tidsforbrug foran computerne, der vokser. Siden 2008 har tidsforbruget på laptops og desktops stort set ligget stille på omring 2,5 timer, mens væksten i tidsforbruget udelukkende er sket på mobile enheder. I 2008 brugte amerikanerne stort set ikke tid på internettet via deres mobiltelefoner. I dag bruger de 2,8 timer om dagen på internettet via telefoner og tablets. Og meget tyder på, at tal fra Danmark ville tegne nogenlunde samme mønster. 
 
Amerikanernes tidsforbrug på laptops og desktops har stort set ligget stille siden 2008. I stedet bruger de mere og mere tid på mobile enheder. 
 
Indien er storforbruger af mobile enheder. 
 
Virksomheden under forandring
Din dagligdag består sikkert af at læse et sted mellem 50 og 100 e-mails, og hvis du er rigtig uheldig, arbejder du i en virksomhed, hvor intranettet hedder SharePoint. I snart 20 år har vi talt om, hvordan arbejdsgangen er i forandring, men i mange danske virksomheder arbejder vi stort set på samme måde som for 20 år siden – bare med flere e-mails. 
 
 
Men nu begynder der faktisk at ske noget – ifølge Mary Meeker. Brugervenlige interfaces og løsninger bygget op omkring medarbejdernes personlige og sociale behov er så småt begyndt at sive ind i de mest dynamiske og omstillingsparate virksomheder. Forandringen kommer dog sjældent fra de store og etablerede enterprise software-virksomheder som Microsoft og SAP. Revolutionen kommer fra start-up-virksomheder som Slack (intern chat), online betalinger (Square) og Domo (virksomhedsrapportering).
 
Her skal det nævnes, at Mary Meeker arbejder for venture capital-virksomheden Kleiner Perkins Caufield and Byers, som investerer i en lang række af denne type start-up-virksomheder. Mange af disse start-ups vil sandsynligvis over årene blive opkøbt af de store spillere på enterprise-software-markedet, og det er nok tvivlsomt, at Slack kommer til at vælte Microsoft Sharepoint af pinden inden for de næste fem-ti år.
 
Brugervenlige løsninger, såsom Slack, kan reducere intern e-mail-trafik. 
 
Beskeder, beskeder, beskeder
Hvis du har på fornemmelsen, at grænsen for sniksnak og chit-chat på internettet er nået, så tager du desværre grusomt fejl. Trenden går tværtimod mod mere snak, flere delte billeder, masser af video og uendelige mængder af tåbelige ligegyldigheder. Lige præcis alle de ting, som vi mennesker elsker at dele med hinanden, og lige præcis alle de ting, der binder vores sociale verden sammen.
 
Hvis man ser på, hvilke apps vi bruger på vores mobiltelefoner, så er besked-apps (messaging) massivt dominerende. Faktisk er seks ud af de ti mest brugte apps på verdensplan besked-apps i forskellige afskygninger.
 
Facebook, WhatsApp og Messenger ligger i toppen af listen over mest benyttede apps.
 
Det interessante ved vores brug af besked-apps er, at vi ikke bare bruger én app, men derimod mange forskellige – alt afhængig af kontekst, medie og hvem man gerne vil tale med.

Man har i mange år talt om behovet for en app, der kunne samle alle sociale medier i et simpelt og let overskueligt interface, og der har været mange forsøg på at lave en sådan app. Ifølge Mary Meeker er der dog noget, der tyder på, at trenden lige nu går i den modsatte retning, nemlig mod mere kaos og flere sociale medier og besked-apps. Med andre ord: en endnu mere fragmenteret kommunikationsvirkelighed, hvor man Snapchatter med sine børn, Facebooker med sine venner, Instagrammer med sine kolleger og WhatsApper med sine udenlandske venner.
 
Vi bruger ikke bare én app. Alt efter formål bruges forskellige apps til forskellige kommunikationssituationer. 
 
Mere og mere brugerskabt indhold
Hvis der stadig findes folk i den traditionelle medieverden, der håber på, at de sociale medier og brugerskabt indhold bare var en døgnflue, og at den gode gamle verden med professionelle indholdsproducenter vender tilbage, så er der ikke meget trøst at finde i Mary Meekers trendrapport.
 

Ifølge Meeker bliver der bare mere og mere brugerskabt indhold, og folk deler ikke længere bare tekst, men stort set alle former for indhold, som kan digitaliseres. En stærkt voksende indholdstype er videooptagelser af computerspil – en indholdstype, som vokser med 122% om året.
 
Brugerskabt indhold er kommet for at blive. Vi deler alt på de sociale medier – også videooptagelser af computerspil. 
 
Men også den gode gamle tekstbårne bog bliver udfordret af servicer som Wattpad, hvor ganske almindelige mennesker deler tekster, noveller og bøger med hinanden. Antallet af historier på Wattpad vokser med 140% om året, og samlet ligger der 125 millioner historier på Wattpad.
 
Wattpad – den nye bog, hvor der hvert minut uploades mere end 24 timers læsestof. 
 
På nyhedsområdet udfordrer Twitter som bekendt den traditionelle mediecyklus, og selvom mange journalister mener, at Twitter bare er en form for recirkulation af nyheder fra de etablerede medier, så viser statistikken faktisk, at Twitter (i hvert fald i USA) i stigende grad er den første kilde til nyheder.
 
Twitter udfordrer den traditionelle mediecyklus. 
 
De digitalt indfødte er gift med deres mobil
Det kommer næppe som en overraskelse, at digitalt indfødte er glade for deres mobiltelefoner, men Mary Meekers statistikker dokumenterer, at forbindelsen mellem digitalt indfødte og deres mobiltelefoner er noget nær symbiotisk. Telefonen er altid i nærheden af de digitalt indfødte, og ud over en konstant brug af de førnævnte besked-apps bruges telefonen til at dele videoer og billeder via sociale medier.
 
Har du altid din telefon lige ved hånden – både nat og dag? Så er du højst sandsynligt en digitalt indfødt. 
 
Digitalt indfødte knipser billeder i tide og utide og deler dem derefter på sociale medier. 
 
Arbejdsmarkedet i forandring
Mary Meeker peger på to trends, som tilsammen kan blive en perfekt storm for den måde, hvorpå vi organiserer os på arbejdsmarkedet. Den ene trend handler om, at de yngre generationer af medarbejdere i stigende grad søger mere fleksibilitet og autonomi i deres arbejdsliv. I USA ser man en klar statistisk trend i retning af, at flere og flere mennesker begynder at blive selvstændige eller i hvert fald hybridarbejdere, hvor et fast eller semifast arbejde kombineres med indtægter fra forskellige former for selvstændig virksomhed.
 
Behovet for fleksibilitet og autonomi skaber en stigende skare af freelancere på arbejdsmarkedet. 
 
Den anden trend handler om, at internettet og særligt en lang række nyere servicer på internettet gør det lettere at sælge produkter og servicer for ganske almindelige mennesker. På Etsy sælger almindelige mennesker håndlavede produkter til hinanden, på Uber kører vi taxi for hinanden, på oDesk kan man hyre freelancere overalt i verden, og på eBay kan vi købe hinandens brugte produkter.
 
Internettet gør det blandt andet lettere for freelancere at finde arbejde og netværke. 
 
Kombinationen af flere freelancere og lettere tilgang til at købe og sælge disse freelanceres produkter og ydelser er også kendt som deleøkonomien. Dette er dog ikke et ord, som Mary Meeker anvender, muligvis fordi hun er mere interesseret i de kommercielle muligheder og regulatoriske udfordringer, der opstår i kølvandet på den perfekte storm.

Servicer som Uber og oDesk bliver ofte hængt ud for at være løntrykkende virksomheder, der presser deres ”medarbejdere” til at arbejde uden forsikring, fagforening eller andre former for beskyttelse af lønmodtageres rettigheder. I Meekers optik er disse nye servicer dog bare starten på en helt ny virkelighed, hvor folk faktisk tjener rigtige penge på at sælge sig selv og deres produkter på internettet. Det er en virkelighed, der kommer til at møde modstand fra lovgivning og etablerede spillere på markedets side. Men med tiden vil vi alle komme til at forstå, at den digitale freelancer er fremtiden for arbejdsmarkedet – ifølge Mary Meeker og hendes seneste bud på internettets vigtigste trends.
 
Meeker mener, at den digitale freelancer er fremtiden for arbejdsmarkedet. 
 
Meekers trendrapport har været et debatteret emne på Twitter. Følg strømmen via #InternetTrends.
 
Læs mere om 2015's største internettrends her:
 

Relaterede artikler

Sci-fi eller tech-trends? - Computere, der kan lære af egne fejl, organer i en chip og et flyvende skateboard. Det er bare nogle af de teknologiske ...
Teknologipyramiden - Hvorfor udvikler vi den teknologi vi gør? Og hvordan sørger vi for at den bliver en gave til fremtidige generationer? De...
Sig hej til din nye medarbejder (født efter 1993) - Generation Z er digitale indfødte, taler HTML-sprog og er eksperter i brugen af nettet. De kommer til at præge vores fre...
Vi-vi-vi-generationen - Unge, digitale indfødte er ikke en mig-mig-mig-generation af selvcentrerede superindividualister. De definerer sig genne...
Deleøkonomien giver superkapitalisterne alt - Økonomen Jeremy Rifkin har spået, at kapitalismen med nye online muligheder snart effektiviserer sig selv til døde, mens...
Alt om medier og kultur - I hvilke artikler kan du finde viden om kultur og medier? Kforum giver dig overblikket her. Fx: Hvad sker der, når små b...
Meekers megaseje slides 2017 - Hvert år venter vi på disse slides. Vi vil vide, hvad vi skal pejle efter og hvad vi skal kigge efter i tech-udvikling. ...

Giv din stemme

6 stemmer
4,3/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Job

Studentermedhjælper

Frist: 20. december

Senior Manager

Frist: As soon as possible

Projektleder

Frist: 19. december
Se alle job Indryk job

Netværk

Kommunikatører

Gruppen er udsolgt - venteliste

Se alle Læs mere

Netværk

Webansvarlige

Kun få ledige pladser

Se alle Læs mere

Kom til K-dag om Facebook

Lær, hvordan du får mere ud af din indsats på Facebook

8. februar

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.