|
Indblik: Ny undersøgelse af danskernes nyhedsbrevsvaner
Vi vil bombarderes med nyhedsbreve

Skrevet af
Til trods for at der sendes rigtig mange nyhedsbreve ud hver uge til danske forbrugere, ser det ud til, at forbrugerne langt fra er mætte.
Hvis I sender et nyhedsbrev ud til jeres kunder, har I sikkert ofte overvejet, om det overhovedet bliver læst. Skal I blive ved med at sende det ud? Og husker jeres kunder, hvad I skriver? Ifølge en ny undersøgelse er der ingen grund til at tvivle på nyhedsbrevets relevans og potentiale. I hvert fald siger 55 procent af de adspurgte, at de gerne vil have endnu flere tilbud sendt direkte til deres indbakke. 
 
Danskerne vil bombarderes
Andreas Taarnskov Mailand, head of marketing automation hos digitalbureauet Dwarf, der står bag undersøgelsen, undrer sig over, at så mange ønsker flere tilbud: “At så mange ønsker flere tilbud, har overrasket mig, når man tænker på, hvor mange nyhedsbreve, der bliver sendt ud. Årsagen kan være, at folk er blevet vant til at få tilbud på den kanal".
 
 
Også Christian Peytz, der er adm. dir. i Peytz & Co, som gennem tiden har sendt over tre mia. forskellige nyhedsbreve ud, er overrasket: ”I lyset af den voldsomme vækst af nyhedsbreve, som danskerne modtager, er det bemærkelsesværdigt, at der stadig er 55 procent, der ønsker flere tilbud".
 
Danskerne er ikke trætte af nyhedsmails og modtager i gennemsnittet 8 nyhedsbreve om ugen. Billedkilde: GettyImages.
 
Dwarfs undersøgelse, der er foretaget blandt lige godt 1.000 danskere, viser desuden, at danskerne i gennemsnit modtager otte nyhedsbreve om ugen. Det tal undrer til gengæld Christian Peytz: ”Hvis man kun medtager de kommercielle nyhedsbreve, passer tallet nok meget godt, men i denne undersøgelse, er der medtaget nyhedsbreve fra medier, og så tror jeg, at det er mange flere”.
 
Andreas Taarnskov Mailand medgiver, at det sandsynligvis er tilfældet, men at modtagerne åbenbart kun kan huske nogle af de nyhedsbreve, som de modtager.
 
Hvem husker Coop?
Selvom over halvdelen af respondenterne i undersøgelsen ikke kan få nok af de gode tilbud, så scorer nyhedsbreve ikke højt på erindring. Eksempelvis kan kun fire procent huske at have modtaget et nyhedsbrev fra Coop inden for den seneste måned. Det til trods for at Coop med sine omkring 1,5 mio. medlemmer sender 2-2,5 mio. mails ud om ugen. 2,8 procent kan huske at have modtaget mails fra Matas, hvis kundeklub er på niveau med Coop's.

Når der bliver spurgt om, hvilke nyhedsbreve danskerne ser mest frem til at modtage, er det heller ikke de store tals lov, der gælder. Med 2,5 procent deler Samvirke og Sweetdeal.dk førstepladsen om at have det nyhedsbrev, som danskerne ser mest frem til at modtage. Matas og Coop følger lige efter med henholdsvis 2,3 procent og 2,2 procent. Til gengæld er der ét tal, der kan samle nyhedsbrevsmodtagerne, og det er så desværre ikke for det gode – set fra virksomhedernes side. 78 procent har nemlig oplevet at modtage nyhedsbreve, efter de var afmeldt.
 
Hvad kan I lære af undersøgelsen?
Forudsætningen for et succesfuldt nyhedsbrev er relevans og godt indhold. Men hvor ofte skal I sende det ud? Og er tirsdag en bedre nyhedsbrevsdag end torsdag? Andre tal fra Dwarfs undersøgelse viser, at:
  • 40 procent ønsker et nyhedsbrev fra samme afsender én gang om ugen
  • 60 procent ingen præferencer har i forhold til ugedag og tidspunkt for modtagelse
  • 50 procent tilmelder sig nyhedsbreve for at få tilbud og rabatter
  • 55 procent gerne vil have flere tilbud
  • 45 procent afmelder sig, fordi indholdet ikke længere er aktuelt.
Udover dit nyhedsbrev modtager dine kunder i gennemsnit syv nyhedsbreve mere om ugen, der stjæler opmærksomheden fra dine tilbud. Hvilke nyhedsbreve husker forbrugerne bedst? Og hvilke nyhedsbreve glæder de sig ligefrem til at modtage? Øverste tabel viser, hvilke virksomheder de adspurgte har størst kendskab til, mens den nederste tabel viser, hvilket nyhedsbrev de adspurgte ser mest frem til at modtage. 

Uhjulpet kendskab til afsendere af nyhedsbreve (i procent):
 
Coop 4,0
Matas 2,8
Idényt 1,9
FDM 1,8
Bilka 1,7
Sweetdeal.dk 1,5
SuperBrugsen 1,4
Samvirke 1,3
Netto 1,3
Zalando 1,1
Fakta 1,1
Kvickly 1,1
H&M 1,0
Føtex 1,0
Saxo 1,0
Berlingske 1,0
Jysk 0,9
Downtown 0,9
Hotels.com 0,9
Takeoffer.dk 0,8
Salling 0,8
Apollo 0,8
Sportdeal 0,8
Sportmaster 0,8
 
Hvilket nyhedsbrev ser du mest frem til at modtage? (uhjulpet i procent)
 
Samvirke 2,5
Sweatdeal.dk 2,5
Matas 2,3
Coop 2,2
FDM 1,8
Ingeniøren 1,0
Idényt 1,0
Netto 1,0
3F 1,0
SuperBrugsen 1,0
Cdon.com 1,0
Zalando 0,8
Kvickly 0,8
Berlingske 0,7
Danske Spil 0,7
Bilka 0,7
Elgiganten 0,7
Maxi Zoo 0,7
Asos 0,7
H&M 0,7
SAS 0,7
Takeoffer.dk 0,7
Imerco 0,7
Irma 0,7
Kilde: Dwarfs undersøgelse "Danskernes nyhedsbreve", 1.041 respondenter, der mindst får ét nyhedsbrev om ugen. Undersøgelsen er nationalt repræsentativ. 
 

Relaterede artikler

Se vores nye nyhedsbrev - Kommunikationsforum har i dag sendt et nyt ansigtsløftet og omstruktureret nyhedsbrev ud for første gang. Vi har bestræb...
Miniguide til dit nyhedsbrev - En relevant, personlig og korrekt timet e-mail har over de sidste to årtier næsten altid sikret det bedste markedsføring...
Alt om branding og ekstern kommunikation - Synlighed, content marketing, brugerengagement, reklamens fremtid, PR, prisvindende kampagner, eventkommunikation, nudgi...
Hvordan har medierne det anno 2015? - En ny storstilet undersøgelse stiller skarpt på en række af de mest brændende spørgsmål for journalistikken og nyhedsmed...
En Filur til k-folket - Lige om lidt lancerer Kforum et nyt, farverigt redesign af sitet. Vi vil gerne gøre din brugeroplevelse bedre, så det bl...
Farvel Facebook - hej nyhedsbrev? - Den 12. januar ændrede Facebook sin algoritme, så venner og familie bliver prioriteret og firmaer nedprioriteret. Kort s...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

36 JOB

Head of communication

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.