Konkurs derfor

Dansk Kommunikationsforening er desværre gået konkurs. Hvorfor og hvem har skylden? Vi har skrevet sammen med foreningens formand Astrid Haug.  For første og nok eneste gang fortæller hun om hvem, hvad og hvorfor alt gik galt for DKF.  Et sammentræf af uheldige omstændigheder er forklaringen. Resultatet er desværre en tragedie for branchen.
DKF-konkursen: Der er ingen, der har gjort noget, der efter min bedste mening er ansvarspådragende. Hverken nuværende eller tidligere ansatte. Både den tidligere og den nuværende direktør har gjort en stor indsats for at sikre foreningens videre eksistens, desværre uden held.
DKF-konkursen: Der er ingen, der har gjort noget, der efter min bedste mening er ansvarspådragende. Hverken nuværende eller tidligere ansatte. Både den tidligere og den nuværende direktør har gjort en stor indsats for at sikre foreningens videre eksistens, desværre uden held.
Hvorfor er DKF gået konkurs?
Det er en kedelig kombination af flere forskellige ting, der har forårsaget konkursen. Den kan delvis tilskrives en ret dyr hjemmeside, som foreningen har investeret i tilbage i 2014 og starten af 2015. Men vi har også konstateret vigende deltagelse på vores kurser, svigtende annoncesalg og svigtende medlemsopbakning.
 
Hvad gik galt?
Når vi ser 8-10 år tilbage i tiden, så havde Kommunikationsforeningen en række rigtig gode muligheder for at sætte sig tungt på markedet for kurser, konferencer, netværk og jobannoncer. Men det lykkedes desværre ikke. Derfor er dette marked nu overtaget af en lang række forskellige udbydere. Konkurrencen er således benhård, og det har vanskeliggjort Kommunikationsforeningens turnaround – vi har egentlig haft ganske god succes med mange af vores tiltag, men med udgangspunkt i en negativ egenkapital allerede fra maj måned sidste år har det desværre været for svært at vende forretningen på så kort tid.
 
Er konkursen endnu et bevis på at k-folk ikke forstår forretning?
Det tror jeg ikke, man kan konkludere. Andre aktører klarer sig fint. Det er nok nærmere et udtryk for, at der er stor interesse for kommunikatører og mange aktører på markedet.
 
Hvem har ansvaret for jeres konkurs?
Der er ingen, der har gjort noget, der efter min bedste mening er ansvarspådragende. Hverken nuværende eller tidligere ansatte. Både den tidligere og den nuværende direktør har gjort en stor indsats for at sikre foreningens videre eksistens, desværre uden held.
 
Torben Dan Pedersen, da han blev udnævnt til direktør for DKF. Kilde: DKF.
 
Er det Torbens skyld?
Der er ingen, der har gjort noget, der efter min bedste mening er ansvarspådragende. Hverken nuværende eller tidligere ansatte. Både den tidligere og den nuværende direktør har gjort en stor indsats for at sikre foreningens videre eksistens, desværre uden held.
 
Foreningens farverige eminence: Den tidligere direktør for DKF Sonja Sukstroff, som var ansvarlig for en ret dyr hjemmeside, udviklet af Bysted som foreningen har investeret i tilbage i 2014 og starten af 2015.
 
Hvilken betydning har den tidligere direktør Sonja Sukstorff spillet for konkursen?
Der er ingen, der har gjort noget, der efter min bedste mening er ansvarspådragende. Hverken nuværende eller tidligere ansatte. Både den tidligere og den nuværende direktør har gjort en stor indsats for at sikre foreningens videre eksistens, desværre uden held.
 
Hvad ville du gerne havde gjort anderledes?
Jeg havde håbet, at vi kunne holde økonomien oven vande og så lade medlemmerne tage stilling til en eventuel fusion på en generalforsamling.
 
Hvad er lykkes i forbindelse med denne konkurs?
Sammen med Djøf har vi været i stand til at skabe en løsning, der dels sikrer at nogle udvalgte aktiviteter fortsætter, dels at vores frivillige kræfter kan fortsætte, hvis de ønsker det. 
 
Hvad tænker du om direktørens rolle og dispositioner i forhold til konkursen?
Der er ingen, der har gjort noget, der efter min bedste mening er ansvarspådragende. Hverken nuværende eller tidligere ansatte. Både den tidligere og den nuværende direktør har gjort en stor indsats for at sikre foreningens videre eksistens, desværre uden held.
 
Hvad har du gjort for at undgå konkursen?
Jeg og næstformanden haft møde hver anden uge med direktøren, primært med henblik på at se på mulighederne for at redde foreningen. Bestyrelsen har naturligvis også være informeret om den økonomiske situation, og vi har haft fokus på økonomien ved hvert eneste bestyrelsesmøde. Da det i maj 2015 blev klart for bestyrelsen, at økonomien i DKF var mere kritisk, end vi havde vidst hidtil, iværksatte vi ved direktørens hjælp en redningsplan. Det har desværre vist sig at være meget svært at rebrande foreningen og nå ud til nye medlemmer.
 
Hvorfor dog Djøf?
Jeg mener fortsat, der er behov for en forening, der varetager branchens interesser, skaber faglig udvikling, udfordrer uddannelserne, sætter dagsordener og faciliterer netværk på tværs af arbejdspladser. Det har vi tydeligt mærket det seneste år, hvor vi har sat flere nye ting i gang.
 
Derfor er Djøf også den rigtige løsning – her får man både et medlemskab af en fagforening og en brancheforening for det, som det faglige kontingent koster. Djøf har i forvejen ca. 2000 medlemmer, der arbejder med kommunikation. Nu bliver der forhåbentlig endnu flere, idet Djøf’s tilbudspalette bliver suppleret med flere, der er målrettet kommunikatører.
 
Hvad kan Djøf give k-folk? Hvad kan k-folk give Djøf?
Jeg tror på, at vi med Djøf kan skabe et rigtig stærkt fagligt forum for eksisterende og nye medlemmer. Vi tager det bedste fra fagforeningen – nemlig solid rådgivning, mentorordning og et stort netværk – og det bedste fra brancheorganisationen DKF – frivilligt engagement fra nogle af branchens dygtigste folk kombineret med målrettede og stærke tilbud, der udvikler kommunikationsfagligheden. 
 
Hvad kan vi k-folk lære af konkursen?
Man siger jo, at når én dør lukkes, så åbner der sig en ny. Nu er der så én spiller mindre på markedet, til gengæld bliver behovet for dygtige kommunikatører større og større, da faget udvikler sig i mange retninger, og kommunikatørens job i virksomheder og i det offentlige er blevet mere komplekst.
 
Hvad har du lært af dette her forløb?
Jeg har lært en del jura, og at konkurrencen om kommunikatørernes opmærksomhed er hård. Endvidere har jeg haft mange gode samtaler undervejs med både direktør, bestyrelse og medlemmer om, hvilke behov kommunikatører har i dag og fremover. Der er brug for faglige fællesskaber, og der er brug for, at vi hver dag bliver lidt klogere på vores fag og vores omgivelser, ikke mindst i lyset af den digitale udvikling.  
 
Ps: Da Kforum utallige gange er blevet forvekslet med DKF, vil vi blot meddele læserne, at vi lever og har det godt.
 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også