Hvordan laver man en GIF til Facebook?
God, grundig og genial GIF-guide

Skrevet af

Lasse From
Social Media Specialist

1 artikler

0 indlæg

GIF-filen, eller GIF’en, er i dag mere udbredt end nogensinde før og kan i høj grad sidestilles med emojis og memes som en del af vores moderne, digitale kommunikation. Kan du lave GIF'er? Ellers se med her.
Helt kedeligt fortalt er en GIF et billedformat, der blandt andet understøtter animerede billeder. Udtrykket i en GIF er dog mere interessant. Nøjagtig som med emojis og memes kan en GIF nemlig repræsentere en analogi og understøtte et budskab. For når et billede siger mere end tusind ord, hvad gør levende billeder så – og hvad gør levende billeder i et kort, loopende format? Resultatet er et nyt stærkt udtryk.
 
GIF'er kan noget, billeder ikke kan.

På sociale medier vælter vi os efterhånden i GIF’er, fordi mange platforme er begyndt at understøtte dem. For nylig åbnede Facebook op for, at GIF’er kunne afspilles direkte i feedet (via linket til billedfilens URL), som vi kender det fra video med autoplay – dog kun for privatpersoner, som det er nu. Facebook-sider må ud i en lille omvej for at dele en autoafspillende GIF. Her skal den først gemmes som video.
 
Hvordan laver man en GIF?
At lave en animeret GIF kan være alt fra de nemmeste få klik på din computer til en kompleks proces, der indebærer specialprogrammer. Tager vi udgangspunkt i det letteste, findes der tusindvis af gratis og nemt tilgængelige webværktøjer. YouTube har eksempelvis stillet deres eget værktøj til rådighed, hvilket gør det muligt at lave små bidder i enhver video om til en GIF.
 
 
 
Fra videobid til GIF
Skal du bruge en GIF til at illustrere din glæde? Måske med et kort loop af en dansende John Travolta fra Saturday Night Fever med teksten ’TGIF’ hen over? Så find blot videoen med dansescenen på YouTube.

Under de fleste YouTube-videoer kan du lave en GIF på følgende måde:

1. Klik del
2. Tryk ’GIF’
3. Redigér start- og slutpunkt samt tekst.
 
Sådan laver du nemt en GIF på YouTube. 
 
Et andet lille trick, når man skal lave en GIF ud fra en YouTube-video, er at tilføje ’GIF’ i din URL lige inden ’YouTube’.
 
 
Animerede GIF’er
Én af de nemmeste måder at lave en GIF med bevægelse i er gennem Photoshop. Der findes stribevis af guides på nettet, og personligt lærte jeg det på få minutter via videoguiden herunder:
 
Fra Photoshop til GIF. Find guiden her
 
GIF som videofil
Men hvad nytter det at rode med GIF-filer, hvis du ikke kan dele dem fra en Facebook-side, tænker du måske? Det kan faktisk omgås ved at skabe illusionen om en GIF. Har du et videoredigeringsprogram, kan du blot loope din sekvens en lang række gange, pille lyden fra og uploade den som video. På den måde skaber du samme udtryk i dit feed:
  1. Åbn videoredigeringsprogrammet
  2. Vælg din videokilde
  3. Udklip den ønskede bid
  4. Pil lyden fra og kopier den igen og igen, til det fylder omkring et minut ud på tidslinjen
  5. Eksportér din video.
De fem trin vist i programmet 'Premier Pro'.

Har du allerede en stribe billeder, som blot skal køre i et loop, er den gratis service på Gifmaker.me en simpel, men effektiv løsning. Her kan du uploade dine billeder, sammensætte dem i et loop og downloade den samlede animation som enten GIF-fil, som videofil eller sammensætte flere GIF’er.
 
Skal du eksempelvis bruge en GIF-lignende video med en stribe billeder til Facebook, men mangler et videoredigeringsprogram, kan du omgå dette ved at uploade dine billeder til Gifmaker.me >> downloade som gif >> uploade den nye fil flere gange >> sammensætte dem alle i træk >> downloade som videofil. Det lyder måske omstændeligt, men det tager få minutter.
 
Omdan dine billeder til en videofil via Gifmaker.me.

Containere
Når Facebook understøtter GIF’er direkte i feedet for privatpersoner, sker det, ved at man kopierer den direkte billede-URL ind i sin status. Man kan altså ikke uploade GIF-filen, som man eksempelvis kan på Twitter. Derfor er det nødvendigt, at GIF’en er tilgængelig et sted på nettet. Disse steder kan kaldes ’hosts’ eller ’containere’, og dem er der heldigvis også masser af.

På den populære Giphy.com kan du nemt uploade både en video- eller en GIF-fil. Derfra kan du dele den via det link, der kommer efterfølgende. Giphy kan dog være en anelse ustabil på større filer. På Reddit-brugeres favorit-host Imgur.com kan du ligeledes uploade GIF-filer og efterfølgende dele. Men husk, det er billedfilens URL, der skal deles.
 
Del en GIF på Facebook ved at dele billedfilens URL.

GIF, gaf, guf. Nu er du i gang.
 
 

Relaterede artikler

To GIF or not to GIF - Oxford Dictionary kårede ”to GIF” som årets ord i 2012. Efter at animerede GIF’s i en årrække blev anset for dårlig smag...
Vi kører den ind med memes - Memes er internettets undergrunds-kommunikation fuld af indforståede koder og interne jokes. Her får du tre strategier t...
Socially Awkward Penguin - Alle memes har indforståede koder. Nogle af dem er nemme at tolke ud fra billedet, mens andre kan være sådan lidt WTF? D...
100 digitale værktøjer til webredaktøren - Interaktive kort, grafer og søjlediagrammer kan nemt løfte en netartikels indhold. Digital journalist på TV 2 Magnus Bje...
Æblemand, kom indenfor - Professor Hans Rosling lagde 20 æbler på et bord - og fik millioner af views. Læs DR's opskrift på det virale mediehit.
De her emojis bruger vi aldrig - Vi har mange forskellige emojis til rådighed, og snart kommer der endnu flere. Men er udvalget det mest hensigtsmæssige?...
Når sjælen er en rotte - Hvad kan vi lære om mennesket, når vi ser 'Op', 'Toystory', 'Ratatouille' og alle de andre bedste tegnefilm? Lilian Munk...
Er din næste kampagne en emoji? - Messenger, Whatsapp og andre chat-apps vinder stadig mere terræn og skubber lige så langsomt Facebook ud på sidelinjen -...
2016 i memes - 2016: Read it and weep.
Her er 10 facts om Reddit, du bør kende - Reddit kalder sig ”forsiden af internettet”, og det kan de gøre med god grund. Men ved første øjekast er Reddit uoversku...

Giv din stemme

31 stemmer
4,6/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Kursus

Facebook-annoncering: Skab målbare resultater

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Job

Praktikant

Frist: Snarest muligt

Thought Leader & Content Marketing Manager

Frist: 19. december

Pressesekretær

Frist: 10. januar kl. 12.00
Se alle job Indryk job

KOM18

Vær med, når hele branchen samles til årets k-konference

3. maj

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.