Hvilken betydning faar The Grid for webdesign
Er webdesigneren på vej i graven?

Er Artificial Intelligence en væsentlig konkurrent til webdesigneren eller blot et midlertidigt futuristisk digitalt værktøj?

Skrevet af

Otto Frederiksen

1 artikler

0 indlæg

Webdesignerne skal til at se sig over skulderen. En revolutionerende platform med fokus på produktion af hjemmesider har netop set dagens lys. Kort beskrevet har Artificial Intelligence, webdesign og programmering fået en baby - The Grid.
The Grid udkom sidste år i en betaversion, og 50.000 brugere fra 180 lande testede produktet. Resultaterne var så fine, at The Grid i september 2016 valgte at gøre produktet tilgængeligt i dets fulde version på verdensplan.
 
 
Minimalt input, maksimal ydelse
I øjeblikket er det en ganske lille procentdel af verdens befolkning, der kan konstruere, vedligeholde og udvikle en webside. Der findes forskellige løsninger, der tilbyder en flot designet hjemmeside, men disse kræver ofte megen indsigt, kapital, vedligeholdelse og tid. Dan Tocchini, CEO for The Grid, indså denne tilbagevendende problematik og havde som iværksætter behov for at skabe noget bedre.
 
Aldrig har det været nemmere at få en hjemmeside stablet på benene.
 
Dan Tocchini ønskede at skabe en platform for konstruktion af hjemmesider, hvor besværligheder og frustration skulle erstattes med simplicitet og brugervenlighed. Produktet skulle tilføre værdi hos kunden ved at skabe maksimal ydelse med minimalt input. Ved brugen af The Grid er de fleste digitale beslutninger og løsninger overladt til en robot. Dette betyder, at virksomheder, startups og mindre `tech-savvy` personer har mulighed for at udvikle en webside på overskuelig vis.
 
Leigh Taylor, udvikler hos The Grid, antyder også, at intentionen ikke er at erstatte webdesigneren, da menneskelig fantasi aldrig kan erstattes af teknologi. I stedet beskriver han The Grid som: "Fundamentally we are providing a solution, not a result. A framework not a static site. A guideline not a rulebook
 
The Grid vender konstruktionen på hovedet
Kunstig intelligens rummer utallige muligheder. I dette tilfælde et forsøg på at erstatte dele af webdesignerens funktion. The Grid har ved hjælp af kunstig intelligens skabt en algoritme, der kan skabe et design ud fra brugernes informationer og indhold.

Når man anvender The Grid, defineres først en grundlæggende struktur, som understøtter ens virksomhed og koncept. En autodesign-funktion analyserer herefter algoritmer ud fra ens præferencer, indhold, billeder og farveskema. På baggrund af disse informationer organiserer den indholdet og skaber et unikt og funktionsdygtigt layout - eksempelvis med en minimalistisk, redaktionel eller artistisk stil. Farver og billeder analyseres, og der skabes nuancer, der matcher eller komplementerer hinanden. Platformen tager dermed udgangspunkt i det brugerskabte miljø og udformer en dynamisk og levende webside.
 
Kunstig intelligens bliver mere og mere udbredt. Der udvikles ikke alene kunstig intelligens til produktion af websites; det er også blevet anvendt i udviklingen af blandt andet denne filmtrailer. 

Hele konstruktionsprocessen er blevet simplificeret i en grad, så brugerens hovedopgave består i at uploade indhold og derefter vælge et design efter egen smag. Normalt starter konstruktionen af en hjemmeside med udvælgelsen af en skabelon, hvorefter indholdet bliver implementeret. Den proces har The Grid vendt på hovedet. Her uploades indholdet til siden (billeder, video, tekstdokumenter osv.), hvorefter algoritmen starter byggearbejdet. `I stedet for at vælge vinen ud fra maden, bliver vinen udgangspunktet for maden`.

Befrielse eller frustration
Hvis du har pengepungen i orden, behov for avancerede funktioner, større salgsambitioner eller helt specifikke holdninger til layout og design, er en traditionel webdesigner nok stadig at foretrække. Hvis man derimod tør prøve noget nyt, har mod på at underkaste sig kunstig intelligens, mangler ressourcer eller teknologiske kompetencer, er The Grid en rigtig god løsning.
 
Ukontrollable forhold kan være skræmmende, men har også en positiv effekt. Selvom man ikke har kontrol over det direkte design, har man i stedet mulighed for selv at vedligeholde, overvåge og administrere hjemmesiden uden behov for at tage kontakt til udvikleren.

Som en af de første kommercielle virksomheder i Danmark har det digitale bureau Headnet taget The Grid i brug. Baggrunden for deres implementering af denne teknologi udspringer af deres forhenværende hjemmeside, som blev til på en statisk og ordinær facon og manglede dynamik og liv. Ligeledes var Headnet fascineret af og interesset i at prøve noget nyt. I stedet for at tage plads som tilskuere ved sidelinjen gik de ind på banen og spillede med.

Er gør-det-selv risikoen værd?
Den usikkerhed, der følger med implementering af en AI-genereret webside, bidrog til en spændende proces. Efter nogle ugers afprøvning af The Grid er Headnet stadig fortrøstningsfulde og positivt stemt. At konstruere en hjemmeside ved hjælp af The Grid er en proces. Du kan ikke forvente et mesterværk på fem minutter. Til gengæld kan du forvente, at robotten er intuitiv og lytter til dine behov. Efter mange justeringer og differentierede ratings har den fået godt kendskab til dine behov, din smag og din stil.

The Grid er et nyt produkt. Det betyder, at der som forventeligt har været småskavanker i opstartsfasen. En god og effektiv support samt daglige opgraderinger af performance og funktioner gør, at Headnet stadig ser fremtidsperspektiver i produktet. Udviklingen og de teknologiske muligheder betyder, at virksomheder kan konstruere attraktive, varierende, præsentable og funktionelle hjemmesider på en simpel måde. Samtidig vil regelmæssige opdateringer med nye uploads fungere som en kreativ udviklingsproces, pga. stadig flere nye layouts.

Skal webdesigneren være nervøs?
Er den store hype omkring The Grid så berettiget? Ingen tvivl om, at The Grid har gjort processen med at konstruere hjemmesider overskuelig. Spørgsmålet er dog, hvorvidt det blot er en midlertidig tendens, eller om dette futuristiske værktøj er langtidsholdbart. For selvom konstruktionen er blevet mindre kompliceret, mangler der stadig flere, mere avancerede funktioner, som en webdesigner behersker.

Man skal dog overveje konsekvenserne af at vælge the The Grid fremfor en webdesigner. For eksempel designer The Grid i realiteten ikke, men anvender et på forhånd udtænkt regelsæt. Mange designere ved, hvornår hvordan man bryder reglerne; computere afviger aldrig fra det mønster, de er fodret med.

Ifølge Nick Jones, som er en del af teamet hos The Grid og har 20 års erfaring som webdesigner, er kunstig intelligens stadig mange skridt efter webdesigneren. "We have a lot to teach the A.I. and a few million websites to generate before our system gets that good".

The Grid stiller dog et AI-genereret værktøj til rådighed for udvikling af dynamiske hjemmesider. Platformen skaber bedre forhold for (især) mindre virksomheders tilstedeværelse og overlevelse i det teknologiske univers og kan være en brugbar service, som kan lette besværlige processer.
 
Væn jer til AI
Selvom kunstig intelligens mangler følelsesmæssig intelligens, øjne, kontekstuel og kulturel bevidsthed samt forståelse for værdier, er det et teknologisk værktøj, der er kommet for at blive. Ovenstående eksempel er kun et blandt mange tilfælde, hvor kunstig intelligens får en mere fremtrædende rolle. For selvom kunstig intelligens ihvertfald ikke foreløbig erstatter mennesket eller designeren, er det et værktøj, som kan gøre processerne mere effektive og lettere tilgængelige - som i tilfældet med The Grid. 

Relaterede artikler

Digital selvbetjening på 6 minutter og 40 sekunder - Hvorfor er de digitale selvbetjeningsløsninger ofte så dårlige? Og hvordan laver man gode? Få 20 hurtige tip til god sel...
Contextual Content is King - Indhold skal være interessant og relevant for kunder og brugere lige nu og her. Indhold skal kunne tilpasses den specifi...
Kunden fra helvede - De er døve, de er blinde – men de har altid ret. De bliver flere og flere, og de bruger færre og færre penge. De vil og ...
Verdens Bedste Kunde - At købe et designprojekt er nemt nok. Man ringer til en designer, siger, hvad man vil have, aftaler en pris og betaler. ...
Sig hej til din nye medarbejder (født efter 1993) - Generation Z er digitale indfødte, taler HTML-sprog og er eksperter i brugen af nettet. De kommer til at præge vores fre...
Er du en digital wannabe? - De farlige digitale fake-typer er overalt. Ser du mere digital ud, end du er? Er du altså lidt af en digital wannabe? Te...
10 tendenser i webdesign - Store baggrundsbilleder, responsivt design og spøgelsesknapper er nogle af de trends, vi finder inden for webdesign anno...
Digitale agenter er det nye interface - Mark Zuckerbergs nytårsforsæt er stort: Han vil bygge sin egen intelligente assistent. Han fortæller, at den ud over at ...
Fire key learnings fra Web Summit - ”Are you ready to talk about the future?” Sådan startede vores Web Summit i sidste uge i Lissabon. Med dette citat indt...
Sådan skriver du en tekst, der konverterer - Konverterende tekst har til hensigt at få læseren til at handle. Det gælder ikke blot om at lave overbevisende indhold, ...

Giv din stemme

8 stemmer
4,6/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Job

Kommunikationspraktikant

Frist: Hurtigst muligt

Presserådgiver

Frist: 15. december

Head of Social

Frist: 18. december kl. 12.00
Se alle job Indryk job

Kom til K-dag om Facebook

Lær, hvordan du får mere ud af din indsats på Facebook

8. februar

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.