Hvem er Danmarks største CEO-superbrand?
Årets CEO-superbrand er hardkåre

Kåre Schultz går under tilnavnet Hardkåre på grund af hans hensynsløse kamp for aktionærernes ve og vel. Ikke alene steg aktiekursen markant efter, han tiltrådte hos Lundbeck, men den faldt også, da TEVA lokkede med en højere løn. Den kendsgerning må have fået Kåre Schultz' ego til at vokse til nye højder. Kilde: Scanpix

Skrevet af
Infomedia har igen i år kåret årets CEO-superbrands. Listen er fyldt med C20-kendisser, men i år er der nye og overraskende navne med, såsom Kåre Schultz (tidligere Novo, Lundbeck og nu TEVA) og Mads Nipper fra Grundfos. Omvendt er de normale topspillere som LEGOs Niels B. Christiansen og Søren Skou fra Mærsk ude af top 5. 

 Vi kaster her et nærmere blik på toppen af listen, der igen i år består af midaldrende, hvide mænd. Det bekræfter billedet af dansk erhvervsliv, der fortsat ikke formår at dyrke talentmassen blandt den kvindelige del af befolkningen. Men det pinlige er ikke nødvendigvis, at der ikke er en kvinde blandt top 5. Det pinlige er, at der ikke er en eneste kvinde i toppen af dansk erhvervsliv. Vi skal helt ned til Karen Frøsig i Sydbank, før vi finder en kvinde i toppen af en større virksomhed, så noget må gøres, hvis ikke Danmark skal sakke bagud i konkurrencen om de bedste talenter.

Her kan man se, at Kåre Schultz er i toppen.

 

Infomedia har i rapporten kompenseret kvinder ved at bringe et interview med chefen for Microsoft i Danmark Marianne Dahl Steensen. Hvor, hun befinder sig på listen, fremgår ikke, men Infomedia burde skamme sig over denne ”femalewashing”, og Marianne Dahl Steensen burde nok have været bedre informeret om, hvad hun stillede op til.

Hvorfor stiller Marianne Dahl Steensen fra Microsoft op til sådan en omgang femalewashing? Kilde: Infomedia-rapporten

 

Tilbage til Infomedias liste. Giver den overhovedet mening? Er det ikke ligegyldigt, om en CEO er et superbrand? Egentlig ikke, for virksomheden og dens CEO er i et skæbnefællesskab, og hvis ikke en CEO kan kommunikere, smitter det af på virksomhedens omdømme. Man kan dog altid diskutere, hvad et superbrand er, og listen lider nok under, at man ikke har taget hensyn til virksomhedernes indbyrdes størrelse. Eksempelvis repræsenterer vinderen Kåre Schultz et selskab (Lundbeck), der er en dværg i forhold til selskaber som Novo Nordisk og A.P. Møller Maersk.

Hvad skal en CEO kunne for at være et superbrand? Den gode CEO tjener naturligvis penge, men kan også udvikle et bestemt værdisæt og give noget tilbage til samfundet. Eller også er det bare én, der giver medierne det, de gerne vil have i form af overskrifter og clicks. Tænk blot på Don Ø eller Martin Thorborg.

For at klare begreberne har vi udarbejdet et diagram, der placerer de mest interessante CEO-superbrands fra undersøgelsen ud fra,dels hvor ekstroverte de er, og dels hvor gode de er til at tjene penge.

Hvem er de generte guldfugle, hvem prøver at tale sig ud af tabene, hvem bralrer op om de fantastiske resultater, og hvem prøver at flyve under radaren, når tingene ikke kører efter planen? Det viser vi i nedenstående diagram.

Som bonusinfo uddyber vi også, hvordan top-5-topcheferne agerer på de sociale medier, for det fremgår ikke rigtigt af Infomedias rapport. Men Infomedia har en lang artikel om, hvor vigtigt det er, at topcheferne prioriterer de sociale medier. Den skal de nok lige læse et par gange ude i virksomhederne, for endnu er det noget sporadisk, hvordan danske topchefer agerer på de sociale medier.

 

Fra snakker for lidt, til snakker for meget; fra tjener penge, til tjener ikke penge. Find dit CEO-superbrand her. Her er godt nok ikke mange kvinder ... Stram op. Tryk på billedet for at se matrixen i stor her.

 

"Et godt eksempel er en ubekræftet hardkåre anekdote, der fortæller, at han ved sin afsked hos Novo Nordisk i affekt tegnede to streger på en tavle. En streg for aktiekursen, da han stod med ansvaret for at tjene pengene, og en anden streg for, hvordan aktiekursen stod efter, han var blevet detroniseret af den daværende bestyrelsesformand Göran Ando." Kilde: Scanpix

Nr. 1: Hardkåre for første og sidste gang – bralrer op om fantastiske resultater
Lidt overraskende er det Kåre Schultz, som nu er alle CEO-superbrands superbrand – på trods af, at han har forladt Danmark og er i gang med et stort turnaround i israelske TEVA. Kåre Schultz går under tilnavnet Hardkåre på grund af hans hensynsløse kamp for aktionærernes ve og vel. Ikke alene steg aktiekursen markant efter, han tiltrådte hos Lundbeck, men den faldt også, da TEVA lokkede med en højere løn. Den kendsgerning må have fået Kåre Schultz' ego til at vokse til nye højder.

Er Kåre Schultz andet og mere end en aktionærdarling? Han er i hvert fald ekstrovert på en aggressiv måde. Et godt eksempel er en ubekræftet anekdote, der fortæller, at han ved sin afsked hos Novo Nordisk i affekt tegnede to streger på en tavle. En streg for aktiekursen, da han stod med ansvaret for at tjene pengene, og en anden streg for, hvordan aktiekursen stod efter, han var blevet detroniseret af den daværende bestyrelsesformand Göran Ando.

I Novo Nordisk huskes han som højt begavet, men også som manden, der ubønhørligt prædikede højere priser på nøglemarkedet i USA, hvor Novo Nordisk henter mere end halvdelen af profitten. Dette endte med at være en tunnelstrategi, der skulle koste aktionærerne dyrt oven på den historiske nedjustering i 2016.
 
Man kunne spørge, om Kåre Schultz nogensinde passede ind i Novo Nordisk? Hans facon passer åbenlyst godt til mediernes dagsorden, og medierne slubrede historien om hans mission om at hive henslumrende Lundbeck ud af hængedyndet. Men i Novo Nordisk var han ofte i konflikt med virksomhedens tidligere høje fokus på etiske standarder.

Det er skæbnens ironi, at Kåre Schultz i sin tid i Novo Nordisk med djævlens vold og magt bekæmpede alle producenter af kopimedicin. Nu står han selv i spidsen for verdens største producent af kopimedicin, og her kan han få lov til at gøre det, han er bedst til – nemlig at skære virksomheden til, hvilket han allerede har fået kritik for i den israelske presse og blandt de tusinder af medarbejdere, han nu har fyret. Kåre Schultz har dog allerede handlet den af med Netanyahu og kan derfor se frem til endnu en gang ros fra aktionærerne. Vi kan derfor roligt konkludere, at Kåre Schultz også er hardkåre til personlig branding.

Bonusinfo: Kåre Schultz er fraværende på de sociale medier.

 


Lars Fruergaard Jørgensen, Novo Nordisk. Kilde: Scanpix.

 

Nr. 2: Skal udfylde store sko efter Lars Rebien – genert guldfugl
Lars Fruergaard Jørgensen fra Novo Nordisk er noget overraskende nummer 2 på årets liste efter kun at have været CEO i et år. Det har ikke været let at efterfølge navnebroderen Lars Rebien Sørensen, der to år i træk blev kåret til verdens bedste CEO af Harvard Business Review. Novo Nordisk har efterhånden været Nordens mest værdifulde selskab gennem nogle år, og det er vigtigt med en topchef, der kan kommunikere klart over for aktionærer, medarbejdere, stater, læger, patienter og andre interessenter. Det er fortsat et åbent spørgsmål, om Novo Nordisk har fået en topchef, der kan det, men han er på rette vej med sin ydmyge og ligefremme facon, og han placerer sig dermed så langt fra Kåre Schultz, som tænkes kan.
 
Lars Fruergaard er som type introvert jyde og vil næppe komme til at levere en udtalelse a la ”you ain’t seen nothing yet”, som Lars Rebien udkom med et par år før, Novo Nordisk blev ramt af sin store nedjustering i 2016.

Det var på mange måder Lars Fruergaards store held, at det var Lars Rebien, der stod på mål for nedjusteringen, for det har gjort det muligt at starte fra bunden uden den store risiko for yderligere tilbageslag. Det var heller ikke Lars Fruergaard, der måtte tage høvlene for det fejlslagne forsøg på at overtage den belgiske konkurrent Ablynx. Det var derimod den nu detroniserede CFO Jesper Brandgaard.

 


Lars Fruergaard på LinkedIn.

 

Når Lars Fruergaard skal slå sig løs, sker det bl.a. på LinkedIn, hvor han efterhånden har opbygget en solid profil og et stort antal følgere. På den måde kan han kommunikere direkte til sin målgruppe uden mediernes filter, og det ser ud til at fungere for ham.

Bonusinfo: Lars Fruergaard har en Twitterprofil, han ikke har brugt siden 2016. Men han er til gengæld up-and-coming på LinkedIn.

 


Henrik Poulsen er indbegrebet af en åleglat McKinsey-duks. Kilde : scanpix

 

Nr. 3: Henrik Poulsen leverer varen – bralrer op om fantastiske resultater
Henrik Poulsen er indbegrebet af en åleglat McKinsey-duks, der er blevet spændt for en vogn af internationale kapitalister. Han er blevet beskyldt for at have opdigtet historien om, at DONG Energy havde brug for yderligere kapital tilbage i 2013 for på den måde at få vennerne fra Goldman Sachs ind ad bagvejen. Det kunne både give Henrik Poulsen friere spillerum og desuden også mulighed for at få DONG Energy børsnoteret, hvilket giver øget prestige og langt flere penge. Strategien lykkedes til perfektion, for ikke alene er Goldman Sachs allerede ude igen – han har også fået transformeret sorte DONG Energy til det grønne Ørsted.

Det er en stærk transformation, der koblet med solide økonomiske resultater har givet Henrik Poulsen en stærk medieprofil. Han har gang på gang leveret, og ser altid ud til at være et skridt foran sine konkurrenter.

Bonusinfo: Henrik Poulsen er fraværende på de sociale medier.

 


Mads Nipper, CEO i Grundfos.

 

Nr. 4: Mr. Charming fra Grundfos skal til at levere på bundlinjen – taler sig ud af tabene
Det store danske industri ikon Grundfos, der leverer pumper til vand og varme har i årevis været i et dødvande og derfor røg den forrige CEO Carsten Bjerg ud, og blev afløst af salgsikonet Mads Nipper, der kom fra LEGO. Selv ikke Mads Nipper har dog kunne få salget til at løfte sig væsentligt, og har derfor leveret de økonomiske resultater ved at skære ned på antallet af medarbejdere. Hidtil har Mads Nipper kunne charmere sig igennem de dårlige nyheder, men topchefer bliver nu engang målt på hvad de lover, så hvis ikke det lykkes Mads Nipper at få gang i salget, må man formode, at det varer noget tid før vi ser ham i top 5 igen på denne liste.

Bonusinfo: Mads Nipper er stærk på både LinkedIn og Twitter. Og det virker som om, at han selv passer sine profiler.
 


Anders Dam, CEO i Jyske Bank

Nr. 5: Klassens frække dreng fra Jylland bralrer også op om fantastiske resultater
Af en eller mærkelig grund kan Jyske Banks CEO Anders Dam slippe afsted med næsten hvad som helst. Han er særdeles medievant, og er lykkedes med at styre sin bank uden om de skandaler vi har set i Danske Bank og Nordea. Han evner at bruge medierne til at fremme sin egen dagsorden og udnytter, at de fleste af konkurrenterne er noget mere konservative i deres tilgang til medierne.

Man forbinder i høj grad Jyske Bank og Anders Dam med hinanden, og man må gå ud fra, at banken sparer betydeligt på marketingkronerne ved at have en så synlig topchef. Med mindre Anders Dam og Jyske Bank dummer sig må man formode at Anders Dam vil blive liggende i toppen af listen mange år endnu.

Bonusinfo: Anders Dam er meget aktiv på twitter, men umulig at finde på LinkedIn. 

Læs infomediarapporten her.

Relaterede artikler

Den moderne k-medarbejder skal kunne mere - Der bliver i højere grad brug for akademikeren i kommunikationsfaget, men håndværket skal også være i orden. Det viser k...
Har du lyttet til dit brand i dag? - De bedste brands synger til alle sanserne. En symfoni af oplevelser, hvor hvert touchpoint støtter op om samme melodi. M...

Giv din stemme

12 stemmer
3,8/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

29 JOB

Konsulent

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Tilmeld nyhedsbrev

Få alt, hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.