|
Guide til intern influencer-strategy
Forvandl dine kollegaer til influenter

Dine kolleger er i virkeligheden influenter for dine projekter og budskaber. Læs opskriften på, hvordan du får bedre gennemslagskraft i din interne kommunikation.

I virksomheden kæmper vi ikke med ad-blockers - alligevel kan det være svært at få sine budskaber og projekter igennem. Det er her teknikkerne fra influencer marketing kan gøre en forskel.
Ifølge en undersøgelse foretaget af eMarketer regner halvdelen af alle marketingsfolk med at fordoble budgetterne til influencer marketing i 2017. Hvorfor? Fordi troværdigheden er i top, og influenter kan påvirke forbrugeradfærd i en grad, som virksomhederne ikke kan. Og endnu vigtigere: Influenter kan hjælpe virksomhederne med at nå de unge forbrugere - og det er ellers svært, for to ud af tre har installeret ad-blockers på deres smartphones for at blokere reklamer.
 
I intern kommunikation er de særlige medarbejdere, som kan hjælpe os med at få et budskab eller et projekt i den rigtige retning -ambassadørerne - formentlig det, der minder mest om de influenter, vi møder på SoMe. De hjælper med at oversætte strategiske budskaber og nå de medarbejdere, der til daglig ikke kan nås gennem de traditionelle interne kanaler. De er desuden respekterede og værdsættes af både ledere og medarbejdere på grund af deres stærke position som ’connectors’.
 
I virksomheden kæmper vi ikke med ad-blockers, og interne ambassadører accepterer som regel et klap på skulderen som betaling. Og Ikke mindst har ambassadørerne ikke en ligeså stor rækkevidde eller egne kanaler som SoMe-influenter. Typisk er ledelsen også forsigtig med at lade virksomhedens strategi, værdier eller adfærd være til fri fortolkning og diskussion på de interne kanaler.
 
 
Forvandl interne ambassadører til ægte influenter
Influencer marketing kan gribes an på mange måder, og der er mange veje til effektive kampagner, hvor influenter giver bundlinjen et ekstra boost. Her er 10 trin til at få mere ud af medarbejderkommunikationen, inspireret af taktikker fra influencer marketing:
 
1. Identificér influenter
Det første, du skal gøre, er at identificere stærke interne influenter i din organisation. Det er ikke nødvendigvis dem, du normalt ville bruge som ambassadører. Ambassadører vælges ofte for deres loyalitet over for virksomheden, rettidighed, netværk og indgående kendskab til organisationen. Derimod skal du vælge interne influenter for deres kreativitet, integritet, sociale netværk og loyalitet over for eget image og professionalisme. Kig i fredagsbaren, townhalls, ved kaffemaskinen og til team-møder. En influent er en person, du helt naturligt lytter til, og som du ville ønske var din chef eller nærmeste kollega.
 
2. Stol på evnen til at fortolke
Når stærke brands som Hallmark, LEGO og IKEA tør lade influenters fortolke deres brand og produkter, så bør du også stole på medarbejdernes evne til at fortolke strategi, værdier eller adfærd. Influenters bevidsthed om egen integritet, professionalisme og eget image er nemlig så stor, at de kun engagerer sig med brands, de kan relatere til, og som får dem tættere på deres følgere.
 
Influenter er ikke noget nyt. Oprah har rykket markedsdele i årtier, fx da hun efter et besøg i Danmark fik amerikanerne til at crave rugbrød. Det nye er, at det at have en kanal ikke kun er for eliten.
 
Det er altså ikke kun brandets image, der er på spil, men også influenternes. Hvis dine influenter ikke er villige til at sætte deres eget image på spil og i forbindelse med organisationens strategi, bør du spørge dem hvorfor og lytte godt efter. De har formentlig fat i noget.
jjjj
3. Kend influenternes valuta
Berømmelse, anerkendelse og (for nogle) en fed løncheck er motivation for mange influenter i marketing. I de fleste organisationer er dette dog ikke en realistisk valuta. Ikke desto mindre skal du kende dine interne influenters valuta – deres motivation – for at gå den ekstra mil. Er det fx offentlig anerkendelse, importance eller at se sit input blive omsat til handling? Find ud af det. Det er formentlig ikke så svært at realisere.
 
4. Involvér dine influenter
Vær forsigtig med at bruge dine interne influenter som decideret feedback-kanal eller ledelsens talerør, når strategien skal forankres. Influenter skal engageres og involveres gennem co-creation og på et 'du'-niveau'. Spørg dem i stedet: 'Hvordan ville du kommunikere vores strategi?'. Dine influenter er helt ude i front, og de ved derfor, hvad der appellerer til deres kolleger og lokale tone-of-voice. Derfor skal du ikke bare lytte og omsætte deres ord til intranetartikler, men lade dem være tydelige afsendere og fortolkere af budskaberne.
 
5. Gør det sjovt, inspirerende og attraktivt
En populær måde at engagere og samskabe i influencer marketing er gennem creative influencer campaigns. Det kan i sin enkelthed gå ud på, at du stiller dine influenter en sjov opgave, hvor de inden for de givne rammer har frie hænder til at fortolke et brand, situation eller produkt. Det skal nemlig være sjovt at være influent, det må gerne være i fællesskab med andre og gerne med lidt venskabelig konkurrence.
 
Invitér fx dine influenter til en co-creation-workshop, hvor de er med til at klippe-klistre værdierne eller kreere en video eller billedreportage, hvor de frit fortolker og perspektiverer et tema, problem eller produkt på deres personlige måde.
 
Marabou er et eksempel på en creative influencer campaign. Marabou fik youtubere til at fortolke det klassiske peberkagehus og bygge et julet Marabou-hus.
 
 
6. Implementér de nødvendige kanaler
En indvending kunne være, at eksterne influenter har egne platforme, og det har medarbejdere typisk ikke. Det er ikke nødvendigvis korrekt. Der eksisterer et utal af sociale platforme, som nemt kan implementeres i de fleste organisationer. De fleste CMS har blog-applikationer og team-hubs. Der er også fx Slack, Facebook Workplace, og mange flere sociale platforme, der kan understøtte influenternes kommunikation.
 
Nu tænker du måske, at corporate blogging er alt for tidskrævende eller bare passé. Tænk i stedet micro-blogging. Micro-blogging er i hastig vækst, og fordi medarbejderne allerede oplever det på deres sociale medier, er de modne til også at møde det i deres arbejdsliv.
 
              Hold øje med micro-blogging på SoMe, fx inden for mad, rejser, BoPo (body positive) og meget mere. 
 
7. Hold øje med upcoming og udbrændte influenter
Influenter kommer og går. Det tager tid at bygge et netværk af influenter, men kun få uger at miste dem. Det gælder også for interne influenter. Dine influenters engagement, gejst eller synlighed er afgørende for deres rækkevidde, indflydelse og levetid.
 
Derfor er du nødt til at holde øje med dine influenters præstation, og brug især tid på dem, der har størst potentiale, engagement og positiv feedback, fx ved nyansættelser eller når medarbejdere rykker rundt i organisationen. Derfor bør du heller ikke formalisere dit netværk af influenter, men have en uformel liste i skuffen, da kun få influenter har lang levetid – og med stor sandsynlighed er svære at fastholde i organisationen.
 
8. Hold øje med både influenter og ambassadører
Du bør skelne mellem interne influenter og interne ambassadører. Betragt dem som to forskellige ’kanaler’. Overvej til hvad og hvornår du bruger hvem. Ambassadører er gode til at nå off-shore personale og produktionsmedarbejdere, der kun sjældent kigger forbi intranettet. Influenter er derimod effektive til at påvirke adfærd, meninger og beslutninger, fx i forandringsprojekter.
 
9. Hav employee advocacy som ambition
Tal fra Hootsuite viser, at organisationer, der prioriterer employee advocacy, har nemmere ved at tiltrække talent og skabe gode salgsresultater. Desuden giver Indhold, der bliver delt af medarbejderne selv på deres egne sociale medier, 48 procent mere engagement (likes, kommentarer og delinger) end indhold, der deles af organisationen selv.
 
Derfor du bør have employee advocacy som en ambition på lang sigt. Udbyd fx løbende kurser eller web-seminarer i employee advocacy. Træn dine influenter i, hvordan de når længere ud med deres posts, ideel tekstlængde, dos og dont’s på SoMe, og hvordan de håndterer både positiv og negativ feedback. Lad kurserne være åbne for alle medarbejdere, men opfordr især dine influenter til at melde sig til.
 
10 Giv tid
At etablere et passioneret influent-netværk og -kultur i en organisation tager tid. Måske år. Start i det små med at involvere en håndfuld influenter i knap så strategisk følsomme emner, fx forbedring af indeklima, hvordan man får folk på Yammer, eller hvordan man fejrer organisationens 100-års jubilæum. Begynd derefter at involvere dem i værdi-projekter, i re-lokaliseringsprojekter eller i at definere virksomhedskultur i forbindelse med fusioner eller opkøb.
 
Nu: Træk vejret dybt, og tæl til 10. Tæl så til 10 mere, mens du løber listen igennem endnu en gang. Ja, det er mere tidskrævende at bruge influenter i din kommunikation end at smide en intern info på intranettet. Til gengæld vil output – medarbejderengagement og resultater – være derefter. Influenternes etos og patos kan ganske enkelt ikke kopieres. Derfor skal du i gang allerede i dag.

Relaterede artikler

Når K ikke taler med IT - Kommunikationsfolk bør i langt højere grad rette blikket mod IT-afdelingen. Alt for ofte står den alene med opgaver, der...
25 gode råd fra interne kommunikatører - Der er skrevet bog efter bog om intern kommunikation, hvilke teoretikere man bør kende, og hvilke taktikker man bør beny...
Organisationens ABC - Hvordan kan historiefortælling hjælpe os med at lave imagepleje? Hvordan skaber vi troværdighed på sociale medier? Og hv...
Alt om intern kommunikation - Gør din kommunikationsafdeling selvlysende, øg produktiviteten, få gode ideer og realiser dem. Hold bedre møder, få styr...
Dine medarbejdere laver også PR - Hvad er mantraet bag intern kommunikation, og hvordan knækker man som HR- eller kommunikationsansvarlig koden til at ska...
Personlig branding på to minutter - Du har et brand, om du vil det eller ej. For takket være internettet, har du sat dine digitale fodspor. Men hvilke fodsp...
Lille app, stor impact: Slack-attack - Folk hører om Slack, folk taler om Slack. Nogle af os bruger Slack. Men hvad er det lige, det går ud på? Kan det virkeli...
Fem tendenser, der udfordrer k-afdelingen - Hej, kommunikationschef. Er din kommunikationsafdeling gearet til en forandret verden? Her er fem tendenser, I skal inds...
Dit nye intranet er en robot - Robotterne er på vej. Hvad betyder det for os, de interne kommunikatører? Bliver vi arbejdsløse? Bliver vi bare endnu be...
De største digitale k-trends 2017 - Private messaging, virtual reality og mere video vil have indflydelse på, hvordan brands og virksomheder skal kommuniker...
Din virksomhed får Facebook Workplace i 2017 - Hvad kommer i kølvandet på et år, hvor Facebook Workplace som intranet er testet med positiv respons? Og hvor ord som di...
Det sociale intranet - Det sociale intranet eller interne sociale medier vækker drømme hos virksomheder, som ser en mulighed for at involvere o...
Selvcensur på interne sociale medier - Selvcensur er udbredt blandt medarbejdere, når de kommunikerer på interne sociale medier. Det er et udtryk for en social...
De syv k-strategiske synder - Direktionen kræver det. Den skal være lang, og så skal den ligge på hjemmesiden, og der skal helst stå noget med værdier...
Den troværdige Youtuber - Så du Guldtuben i lørdags? Her kan du blive lidt klogere på, hvordan vi lader os påvirke af influencers, og hvad der er ...
Employee advocacy: Hvorfor og hvordan? - Du kender det sikkert fra dig selv: Du vil langt hellere læse de nyheder, dine venner eller kollegaer deler eller liker,...
Fang kernemålgruppen på Facebook - Facebook-annoncering kan virke som raketvidenskab, men det behøver slet ikke være så svært. Jo mere specifik man kan vær...

Giv din stemme

17 stemmer
4,8/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Job

Kommunikatør

Frist: 19. november

Praktikant

Frist: 1. december

Kommunikationskonsulent

Frist: 29. november
Se alle job Indryk job

Netværk

Kommunikatører

Gruppen er udsolgt - venteliste

Se alle Læs mere

Tilmeld nyhedsbrev

Få alt, hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.