Personlig branding på to minutter

Du har et brand, om du vil det eller ej. For takket være internettet, har du sat dine digitale fodspor. Men hvilke fodspor har du efterladt, og hvordan kan du gøre dem en tak mere tjekkede?
En LinkedIn-profil af stjernestyrke er selvfølgelig én måde at bygge din personlige branding op på. Men det tager tid. Tid, du ikke har. Fortvivl ej. Der er et par smutveje til den gode personlige branding, og du får dem serveret i mundrette bidder lige her.
 
Find din niche
Er du god til at skrive, en struktureret projektleder, en dygtig, digital konsulent eller noget helt fjerde? Første skridt til et solidt, personligt brand er at kortlægge, hvad du er særligt dygtig til. Du kan eventuelt bede dine kollegaer, dine venner eller din chef om at beskrive dig med tre ord og se, om der er noget der går igen. Når du har fundet de nøgleord, der beskriver dig og dine kompetencer, skal du sikre dig, at ordene går igen på alle dine profiler (eller som minimum dem, du bruger i professionelt regi).
 
Kilde: FrameAngel. Find ud af, hvad du er særligt dygtig til.
 
Google fortæller dig, hvem du er
Hvis du har svært ved at gennemskue, hvilke kompetencer der knytter sig til lige præcis dig, så spørg Google. Så får du ’The Ugly Truth’ inden for få milisekunder. Når du googler dig selv, får du et komplet billede af, hvilke digitale fodspor du har sat, og hvordan du fremstår i andres øjne på det store World Wide Web.
 
Hvis du for eksempel har en åben profil på Facebook med billeder fra de seneste 10 Roskilde Festivaler, mens din LinkedIn-profil fortæller, at du er en top professionel revisor, og hvis dit profilbillede på Twitter er fra sommerferien på Bornholm med dig i miniature foran Hammershus, er det en god idé at gøre Facebook-profilen mere lukket og skabe ensretning på de øvrige digitale profiler.
 
Kilde: someecards.com. Google dig selv og se, hvordan andre ser dig.
 
Show it (and then tell it)
Et af de måske mest banale tips til god, personlig branding er at have et godt og vellignende profilbillede. Sørg for at billedet går igen på de forskellige profiler. Det er vigtigt, at man ser den samme person, når man går ind på din LinkedIn-, din Twitter- og din Google+-profil.
 
Kilde: andrewmaccarthy.com. Hvilket signal vil du sende? Dit profilbillede er ultravigtigt for din personlige branding.

Kreativ SoMe-konfutsi og ordgøgler med tjek på tech-trends og transparency
… er ikke en særlig hensigtsmæssig titel, hvis folk skal vide, hvad du egentlig beskæftiger dig med. Hold dig til klassiske titler som for eksempel kommunikationsmedarbejder, digital konsulent eller afdelingsleder og gem de kreative, sproglige spidsfindigheder til brødteksterne og de mere uddybende beskrivelser af dig som person. Igen er det vigtigt, at du har den samme titel stående på samtlige af dine profiler.
 
Kilde: justsomethings.co. En fancy og kreativ titel kan gøre dig nok så speciel, men din kommende arbejdsgiver har svært ved at gennemskue, hvad du i virkeligheden kan.
 
Rammesæt det indhold, du deler
Se dig selv i øjnene. Hvor ofte rammesætter du det indhold, du deler på sociale medier? Du har faktisk en unik mulighed for at profilere dig ved at sætte dit personlige præg på det indhold, du deler med andre. Og endnu bedre er det, hvis du kan få sat din ekspertviden i spil. Hvis du for eksempel ved rigtig meget om intern kommunikation, er det oplagt, at den næste trend-rapport på området bliver delt med din vinkling eller holdning til resultaterne.
 
Kilde: artsdigital101.tumblr.com. Rammesæt dit indhold. Det er godt for dig og din personlige branding.
 
Vær aktiv
Hvis du er en af dem, der liker, deler og kommenterer et par gange om måneden, så sæt frekvensen op. Din aktivitet på dine profiler er nemlig med til at booste dit personlige brand.
 
Tre, to, en – sæt i gang, og voíla, så er din personlige branding lige blevet et hak bedre.
 
Artiklen er inspireret af Mashables artikel, ’The lazy person’s guide to personal branding’ 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job