#SMWCPH insights fra en Jedi Master og hans Padawan

Selvom vi alle elsker enhver undskyldning for at få et glas vin i hånden og råbe vores twitterhandle ud i rummet, drejer Social Media Week sig først og fremmest om de cirka 100 events, der bliver afholdt i løbet af ugen. Men hvordan finder du liiiige ud af, hvilke oplæg du skal gå til? Fear not, fellow digital geek – her kommer guiden.
af Nanna Elming, Jacob Holst Mouritzen
Du har ventet på det siden februar: #smwcph - nørdernes svar på Roskilde Festival. En smuk symbiose af oplæg fra dine yndlings-branchefolk (samt dem, du hemmeligt hader lidt). Networking med tweeps og andet godtfolk og selvfølgelig masser af kindkys, highfives og ”tak for sidst” råbt til hende fra det der bureau, du ikke helt husker navnet på - i farten på vej til næste event. Alt sammen selvfølgelig med din iPhone i den ene hånd og en bunke visitkort i den anden (hvem fanden bruger egentlig visitkort?). For det er jo kun newbien, friskudklækket fra cand.alt, der ikke ved, at den næste mulighed op ad social-stigen venter rundt om hvert et hjørne. Og du er altid på jagt!
 
Vi tager dig i hånden og hjælper dig på vej, så du får den fedeste #smwcph. Let’s go!
 
Klar. Parat. Start. Social Media Week står for døren. 
 
Flotte fyre, juralingo og fyraftensøl
Vi elsker jo alle potentialet for katastrofer, så hvorfor ikke kickstarte din Social Media Week med lidt god dramatik? Hos Shitstorm Lab får du stillet din disaster thirst med muligheden for at starte egen shitstorm OG måske endda komme på TV. Noget alle social media riders jo i virkeligheden går og drømmer om. Også selvom TV har været dødt siden 2010 (just saying)! Hvis du arbejder med B2B, Employee Advocacy eller Social Business, så bør du ikke gå glip af Kasper Risbjerg og Mads Cramers oplæg om emnet. Det er to yderst kompetente herrer, der deler erfaringer fra deres egen hverdag og arbejde med området. Og så er de efter sigende nogle satans flotte fyre. Dagen slutter du selvfølgelig af hos Meltwater med mulighed for at få fyldt godt op på vinbalancen, inden du tager hul på tirsdagens program.
 
Her starter du ud med at få søvnen ud af øjnene efter en heftig start med en ordentlig kop kaffe og en peptalk om sociale medier på arbejdspladsen med Geelmuyden Kiese og advokatfirmaet IUNO (vi satser på #youjustgotlawyered af usete dimensioner). Når du er færdig med at få paragrafferne og juralingoen på plads, så er det videre til næste event. Mange brands og bureauer følger stadig efterhånden forældede social media-doktriner, som var det religiøse overbevisninger. Nogle gange skal man kigge på sociale medier med friske øjne og stille sig selv spørgsmål som: ”Er engagement faktisk vigtigt?” eller ”Skal man altid poste tirsdag morgen klokken 9:30 for størst effektivitet?”. Falcon Social hjælper dig med at få aflivet nogle af de mest sejlivede myter på social media-området. Dét kan næsten kun blive godt!
 
Social media nørderne er under #smwcph på jagt efter det næste store #. Gettyimages. 
 
Onsdag er spækket med lækkerier, hvad end du er til sirener, Bigum, KPI’er eller fyraftensøl (do we have to choose? Nej da!).
Enhver tweep med respekt for sig selv følger naturligvis politiet på Twitter, og onsdag er din chance for at få en indsigt i strategien bag. Efter dette event er det om at få det lange ben foran, så du kan nå til Thomas Bigums spørgetime. Hvorfor skal du det? Fordi...Everybody loves the Bigum. Bum.
 
Fluks videre til oplæg af Bolius om KPI’er, og så slutter du selvfølgelig dagen af med en fyraftensøl i selskab med branchens unge og sultne socialbørn fra UNGKOM og HM Studerende på Von Fressen.
 
Kom med på Kforums kursus styrk jeres sociale medie-strategi i København.
 
Social Media Walk
Torsdag starter med historien om en giraf. Københavns Zoo håndterede jo #mariusgate til et 12-tal, så vi kalder det her et must see-event.
Du skal selvfølgelig også svinge en tur forbi årets hyggeligste gåtur, Social Media Walk - et arrangement, der er genganger fra sidste år (see what we did there?). Her bliver du sat sammen med to-tre andre #smdk-nørder og får udleveret et emne, der skal diskuteres på turen. En superhyggelig mixer, der altid ender med nye kontakter.
 
Slut dagen af med at se, om Falcon Social kan løfte den tunge arv fra sidste års ”social media pub quiz”. Hvis du er en af de heldige, der allerede har sikret dig plads, så krydser vi fingre for dig og dit hold. Hvis ikke, så håb på afmeldinger. For hvem kan ikke lide øl og quiz? Vi er i hvert fald fans!
 
Fredag skal du starte din dag med at få det ultimative overblik over social media-landskabet i DK anno 2015 hos Danmarks Statistik. Og du må endelig ikke snyde dig selv for dette event: Politikerne snyder jer på Facebook - det er bestemt ikke kun for mediefolk. Faktisk tør vi næsten godt love, at det bliver et festfyrværkeri af viden, skarpe debatter og social media-nørderi med #dkpol i enden af alle sætninger. Og så slutter vi lige #smwcph af sammen til Wrap Up Party, ikk? 
 
#smwcph er mere end en like-hunt. Det er lig med networking - og selvfølgelig masser af kindkys, highfives og ”tak for sidst”. 
 
That’s it, folks. Hvis I har læst med hele vejen, så har vi lige en final reminder: Social Media Week handler først og fremmest om at være ”social”. Så kig op fra mobilen engang imellem og send et analogt tweet til din sidemand. Måske får du endda et ”like” for det.
 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også