|
|
Tal homo-kodesprog med Grindrs emojis
Go gaymoji!

Skrevet af
Brug for et booty call, en piercet aubergine, et ’Yass!’ eller en top bunk i dit emoji-udvalg? Så er din redning kommet – for dating-appen Grindr har netop lanceret sine egne emojis, der gør det muligt for mænd, der har sex med mænd, at tale i deres helt eget kodesprog.
Det burde egentlig ikke komme som den store overraskelse, at dating-app’en Grindr for kort tid siden præsenterede sine egne emojis. Under navnet gaymojis (selvfølgelig) er det nye homo-billedsprog et eksempel på, hvordan vores samtaler har ændret sig, siden emojien kom til for tre år siden. Men endnu vigtigere viderefører de en stærk tradition blandt minoriteter – og i LGBTQ-miljøet i særdeleshed – for at skabe deres egen interne sprogbrug.

Men Grindr kan samtidig ikke sige sig helt fri for at have skudt sig selv i foden med lanceringen af billedsproget – og den første gaymoji er da også allerede blevet slettet. 
 
Game changer
Grindr blev grundlagt i marts 2009 og dannede hurtigt præcedens for dating-apps. I et par år skulle stort set samtlige homoer, jeg kender, lytte til bekymrede hetero-stemmer, der fandt det meget farligt overhovedet at tale med folk over en app. Det var med andre ord lang tid, før Tinder begyndte at gøre sit indtog, men Grindr har fastholdt sin position – i 2014 var den ifølge Grindr selv blevet hentet over 10 millioner gange.
 
Appen er på sin vis skabt ud af den homo-tradition, der er stærkt repræsenteret i WeHo – eller West Hollywood; de (hvide,) veltrænede, smukke, unge og overskudssmarte bøsser er traditionelt set dem, Grindr har spejlet. Og det afspejler de nye gaymojis også: Tager man et hurtigt kig på dem, er det i hvert fald tydeligt, at de iscenesætter noget hvidt, noget muskuløst og noget ungt – og ikke så meget andet.
Ungt, hvidt og muskuløst.
 
Det er med andre ord ekstremt ’mandet’ – og det er derfor helt bevidst, at jeg konsekvent skriver bøsse/homo-ting og ikke taler bredere om LGBTQ-minoriteter i den her artikel. De er nemlig ikke særlig eksisterende i det her univers. Vi vender tilbage til, hvorfor det (selvfølgelig) er problematisk.
 
Videreførelse af en stolt tradition
Mænd, der har sex med mænd, har en lang og stolt tradition for at arbejde med kodesprog til at afkode seksuelle præferencer og lyster. Tidligere var det lommetørklæder, der var koden. 
 
Det siges, at lommetørklæderne kan spores tilbage til USA’s Gold Rush, da der var mangel på kvinder, og mænd derfor dansede squaredance med hinanden – og brugte tørklæder til at angive, hvem der dansede mand, og hvem der dansede kvinde.
 
Sidenhen blev det i 1970’erne samlet op i New York, hvor det blev udviklet til et mere regulært kodesprog for forskellige seksuelle praksisser – hvis du bærer tørklædet i venstre lomme er du aktiv, i højre lomme er du passiv. Bruger du et sort lommetørklæde, er du til SM, bruger du et blåt, leder du efter et blowjob og så videre. Sådan har alle farverne forskellige koder, der kan bruges til at signalere, hvad man er til – ikke at de i høj grad længere bruges. 
 
På samme måde er der i LGBTQ-miljøet over årene blevet udviklet mange forskellige specifikke, sproglige koder til at udtrykke minoritetsfølelse eller oplevelsen af at være opdelt i små kulturelle enklaver – og ikke mindst til at bevidstgøre sig selv om, at man tilhørte en selvstændig gruppe, der i større eller mindre grad var og stadig er i opposition til mainstreamen. Ved at skabe sit eget kulturelle og referencebårne sprog og udtryk fasttømrer man sine egne tilhørsforhold.
 
Hit-serien RuPauls Drag Race, en populær tv-konkurrence hvor en række drags kæmper om at blive den nye store stjerne, har vundet mange fans globalt og har udbredt en række udtryk i et mere mainstream-orienteret miljø – som termen ’hunty’, der er en sammensætning af honey og cunty (som ellers ikke er et særligt pænt ord), men som i drag-sammenhæng er noget, man siger positivt om en, man taler med.
 
Traileren til RuPauls Drag Race, sæson 9
 
Og netop mange af udtrykkene er opdyrket over årene i små, nicheprægede og ofte kulturelt isolerede minoritetsmiljøer. Serien gør en dyd ud af lære sine fans det kulturelle og historiske ophav bag udtryk som at have et ’beat’ ansigt (”her face was beat for the gods!”), der refererer til at have lagt en perfekt makeup, eller ’reading’, der referer til at læse nogen – altså på en sjov måde at gøre grin med en anden queen.
 
Når der skal læses, er ’the library open’ og det referer igen til kult-dokumentaren "Paris Is Burning", der viser en række fortrinsvis stigmatiserede, sorte queens i et udsat 80’er-New York. Her danner de selv familier og fællesskaber og mødes blandt andet til store fester, hvor de danser mod og for hinanden – og blandt andet også læser hinanden. 

Corporate kultur er ikke undergrundskultur
Man kunne derfor antage, at gaymojis er et lignende eksempel på intern sprogbrug, og det er det da også et stykke hen ad vejen. Og så alligevel ikke. For hvor RuPaul eller andre trækker på (tidligere såvel som eksisterende) undergrundsmiljøer, kommer Grinds gaymojis netop fra en virksomhed.
 
Der er grundlæggende stor forskel på, om noget starter nedefra, eller om en stor californisk tech-virksomhed beslutter, at nu skal vi have vores eget visuelle sprog som tilføjelse til den ret anseelige mængde af torso- og pikbilleder, der fyger rundt mellem telefonerne. Især, når de nye gaymojis viser sig ikke at omfavne hele bøsse-miljøet overhovedet.
 
Så kan det være nok så underholdende, at man nu kan sende en gaymoji, der siger "Bye, Felicia!" – et udtryk, der betyder, at man er ligeglad med den, man taler til (for når du siger det til den, du har en samtale med, og vedkommende spørger "Hvem er Felicia?", svarer du bare "Exactly…!" og understreger, at du er rasende ligeglad…) eller et 'Kiki', der er titlen på en af RuPauls mest berømte sange og henviser til at have en god fest.
 
Nu kan du så sende et billede af en fyr i den øverste køjeseng (hvilket betyder at du er top bunk – altså aktiv i seksuelle sammenhænge), en fersken med telefon (et booty call) eller en hane i overstørrelse (tjek den engelske oversættelse af ordet hane, and go figure…)
 
Kreativiteten fejler ingenting: "Eat D", "Blue balls", "Size queen" og "Raining men".
 
Ironien er…
I en artikel i New York Times nævnes det ironiske i, at Grindrs 40-årige grundlægger Joel Simkhai ikke kan se sig selv spejlet i mere end én af de gaymojis, hans virksomhed selv har skabt (og det er sjovt nok en gråhåret daddy-type med et kreditkort i hånden, for kan man være andet end sugar daddy, når man er fyldt 40?).
 
Når man scroller igennem de 100 gaymojis, der er gratis tilgængelige (du får 400 ekstra for et mindre beløb) er det ret tydeligt, at Grindr aldrig har taget et af de største kritikpunkter til sig, nemlig at de – helt bevidst – henvender sig til et ret specifikt kernepublikum af veltrænede, ofte yngre, hvide, smukke overskudsadoniser.

Der er for eksempel meget meget få ikke-hvide gaymojis at finde. Bevares, du kan finde en stor brun aubergine, et kyssende par med forskellige etniciteter og to brune mænd, men der er generelt ’no fats, no femmes, no asians’. Det lyder hårdt i denne kontekst, men det er netop en af de kontroversielle og racistiske tekster, som man kan finde på flere Grindr-profiler – især i USA – når folk nævner, hvad de ikke søger (altså ingen tykke, ingen feminine typer og ingen asiater).
Auberginen, der er symbol for penis, fås i mange afskygninger.
 
Ifølge Grindr selv er det vigtigt, at appen er til for alle, og de har en lang række initiativer, der skal stoppe spredningen af seksuelt overførte sygdomme, modvirke stigmatisering og forbedre rettigheder. Alligevel fremstår det en smule hult, når man lancerer det her ordforråd med så snævert et udgangspunkt.
 
Gaymojis kunne nemlig have været en glimrende mulighed for at skabe et inkluderende sprogbrug, der omfavnede den temmelig farverige palet af alt fra muskeltyper til transkønnede, der jo rent faktisk også er at finde på Grindr.
 
Da opdateringen til de almindelige emojis blev lanceret, og der var mulighed for eksempelvis at vælge forskellige etniciteter på de mange personer, var jeg en af dem, der klappede i hænderne, fordi jeg konsekvent aldrig har følt mig repræsenteret af de gamle gule eller hvide. Det er der en mulighed for nu.

Samtidig er Grindr allerede blevet udsat for massiv kritik for at have medtaget det store gule bogstav T, hvilket i og for sig kan virke uskyldigt nok. Efter sigende skulle det ses i relation til det store gule bogstav D, så man kunne skrive DT (som betyder "Down To…" – ofte "Down To Fuck"), men T er samtidig den nu ret populære forkortelse for 'Tina', der er kort for chrystal meth – et stof, der vinder udbredelse i visse kredse i forbindelse med blandt andet homo-orgier.
 
 
Emoji, der koder "morning wood", det omstridte "T" for chrystal meth, odderen som indikerer en ung mellem-behåret type samt en homoseksuel, der lige er sprunget ud af skabet. 
 
Dermed oplevede mange, at Grindr var med til at opfordre til indtagelse af stoffer, og bogstavet er nu blevet slettet. Men det er et godt eksempel på, at grundlæggerne nok kan få gode ideer, men ikke tænker tingene til ende, inden de lancerer nye initiativer. Og det slipper man ikke altid afsted med i 2017. 
 

Relaterede artikler

You'll meet a tall dark stranger - Geosocial dating breder sig. Ved hjælp af den nye Iphone-app Blendr kan potentielle partnere eller blot folk med samme i...
Bliv en Tinder-ninja - Verden har fået en lille genistreg af et digitalt kødkatalog, og hvis du vil have mere end bare en ny overspringshandlin...
Tinder er ikke længere kun et knald - Dating-appen Tinder har bredt sig som en steppebrand over hele verden. Og der, hvor folk mødes, er det også interessant ...
De her emojis bruger vi aldrig - Vi har mange forskellige emojis til rådighed, og snart kommer der endnu flere. Men er udvalget det mest hensigtsmæssige?...
Er din næste kampagne en emoji? - Messenger, Whatsapp og andre chat-apps vinder stadig mere terræn og skubber lige så langsomt Facebook ud på sidelinjen -...
Swipe, snyd og scor på kærligheds-apps - Hvor går man hen, når man er blevet single og bare gerne vil i kontakt med ligesindede? Tinder, Happn, Candidate, Blume,...
Giv dog dit barn noget mere YouTube - YouTube-stjerner lærer børn at lege, game og lægge makeup. Og de er mere end børnenes idoler, de er også som en ven elle...
Vi minglede max med Mingla - Folkemødet er DM i PR for virksomheder og kommunikationsbureauer. Men hvordan får man sine budskaber igennem i støjen fr...

Giv din stemme

15 stemmer
4,8/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Netværk

Kommunikatører

Gruppen er udsolgt - venteliste

Se alle Læs mere

Få nyhedsbrev

Kursus

Content marketing bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Job

Kommunikatør

Frist: 19. november

Managing Director

Frist: 22. november

Kommunikationskonsulent

Frist: Hurtigst muligt
Se alle job Indryk job

Tilmeld nyhedsbrev

Få alt, hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.