Fra praktikant til CEO på 7 år

Hvis du ligesom mange andre kommende eller nuværende praktikanter går og overvejer, hvordan du får mest ud af din praktikperiode, så få et par gode råd med på vejen af Espen Højlund, der i 2001 startede som praktikant i kommunikationsbureauet Advice og syv år senere indtog stillingen som CEO. Han giver sine bedste tip til kommende ambitiøse praktikanter i kommunikationsbranchen.
Der er mange ting, der skal falde i hak, hvis man skal have det optimale ud af sin praktiktid. Men man må sige, at praktikanten Espen Højlund fik mere ud af sin praktik, end han kunne drømme om.
 
Espen startede som praktikant i Advice i 2001 som en del af sin uddannelse i medievidenskab og nåede ikke engang at færdiggøre sin kandidat, før var han fastansat som konsulent i Advice. I 2006 havde Espens konsulentstilling udviklet sig til en direktørstilling – i øvrigt samme år som Espen kunne fejre sin 27-års fødselsdag. Men for Espen – der ifølge sig selv aldrig har gjort sig en eneste tanke om sin karriere – skal vejen op ad karrierestigen tænkes mere simpelt:
 
”Jeg tror, det handler rigtig meget om, at man gør sig spilbar og griber de opgaver, der kommer. Og når man så har bolden, prøver man at skabe det bedst mulige resultat her og nu. Det er det, ens kolleger lægger mærke til, og ikke, om man har chefpotentiale om fem eller ti år”.
 
Espen Højlund startede som praktikant i Advice og blev syv år senere CEO.
 
Tre tips til den ambitiøse praktikant
I dag er Espen selv med til at ansætte praktikanter hos Advice hvert semester. Og hvis du overvejer en praktikplads i et bureau, skal du ikke være typen, der gemmer dig ovre i hjørnet. Når man er i et kommunikationsbureau, hvor der er meget fart på, gælder det tværtimod om at byde sig til og gå til de opgaver, der kommer, med et åbent sind og en lyst til at lære en masse.
 
 
For Espen er der specielt tre ting, der er afgørende for, om man er en god praktikant:
  1. Vær ukritisk: Gå til alle opgaver med et åbent sind. Det, der lyder som en røvsyg opgave, kan ende med at føre til en masse ansvar og erfaringer, du ikke kan se fra starten.
  2. Spot behovet: Vær opmærksom på, hvordan du løser dine opgaver bedst muligt på det niveau, du er blevet briefet om.
  3. Vær modig: Byd ind, når du sidder med en god idé. Din idé kan sagtens være lige så god som dine mere erfarne kollegers. Og så skal du heller ikke være bange for at kaste dig ud i opgaver, der virker til at være over dit niveau, så længe du er ærlig over for dig selv og dine kolleger om, hvad du kan og ikke kan.
Opskriften på at være den gode praktikant: Vær ukritisk, spot behovet, og vær modig. 
 
Livet som bureaupraktikant
Når Espen Højlund ser tilbage på sin egen praktiktid, var den præget af en hverdag, hvor tingene gik stærkt, men hvor ansvar også blev delegeret ud, hvis man var villig til at tage det:
 
”Jeg oplevede, at bureauverdenen er et dynamisk sted, hvor det går meget, meget stærkt, og at ting ikke altid nødvendigvis er så planlagte. Alle muligheder var til stede, men jeg skulle også selv holde mig til for at få noget ud af det. Når chancen så lige pludselig kommer, kan du ende med at stå med et meget stort ansvar”.
 
 
Praktik giver både ansvar og muligheder
Omvendt tilfører praktikanter også masser af værdi og energi til Advice, forklarer Espen Højlund: ”Vi er så heldige, at vi kan tiltrække nogle af de dygtigste og mest kreative studerende. De kommer med appetit på at lære og bidrager til både vores faglige arbejde og sociale liv”. Han pointerer, at praktikken også tit er et godt fremtidsvalg for den studerende:
 
”I Advice er en praktikantstilling en meget realistisk vej til et studenterjob og potentielt også en fastansættelse, når man er færdig med at studere”.
 
Et sidste råd
Hvis du allerede er i gang med din praktik og har oplevet, at den ikke begyndte med den fedeste opgave, så skal du ifølge Espen Højlund ikke fortvivle:
 
”Et bureau er en stor rullende projektmaskine, så hvad der lige er af opgaver, når man træder ind, kan være svært at planlægge. Nogle gange er man heldig, at det første, man lander ned i, er det fedeste. Andre gange skal man lige gå lidt rundt om den varme grød, indtil det rigtige er der”.
 
Det er ikke altid de fedeste opgaver, man bliver kastet ud i som praktikant, men det handler om at være tålmodig og byde sig til. Kilde: GettyImages.
 
Og til dig, der ikke er i praktik endnu: ”Det er bare med at hoppe på toget, hvor det nu byder sig. For et bureau er ikke en særlig hierarkisk organisation, og hvis man leverer værdi, og man kan finde ud af noget, så skal tingene nok ske”.
 
Espen Højlunds råd er derfor, at du kommer ud af starthullerne og får skudt din karriere i gang med et praktikophold, hvis du vil lære en masse og blive nogle gode oplevelser og erfaringer rigere.

Her kommer ansøgerne fra
Når det gælder de traditionelle kommunikationsfaglige praktikstillinger, kommer en del ansøgere fra eksempelvis retorik, medievidenskab, statskundskab og virksomhedskommunikation. Til gengæld er det oftere studerende fra eksempelvis uddannelserne på DMJX eller ITU, der søger de mere visuelt kreative og digitale praktikstillinger. Den største andel af ansøgerne er dog studerende ved et af landets universiteter (AU, KU, SDU, AAU, CBS).
 
Bureauerne har typisk ansøgningsfrister to gange om året. For forårets praktikstillinger ligger fristen normalt i oktober eller november, hvor efterårspraktikken traditionelt skal søges i løbet af marts eller april.
 
--
 
Hør mere om praktikforløb hos Kforum, Advice, Tivoli, Fairtrade, Clio Online og First Purple
Den 3. november åbner Kforum dørene for studerende, der leder efter den fedeste praktikplads. Studerende kan møde praktiksteder, der leder efter praktikanter til næste semester, og tale med praktikanter fra dette semester. Det finder sted 3. november kl. 17 i Advices og Kforums lokaler på Gammel Kongevej 3E, 4. Sal, 1610 København.
 
Læs mere om eventet her.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også