Generationshate
Millennials ødelægger verden

Millenials har ødelagt det hele for os andre. Siger generationshaterne. Foto: GettyImages.

Det er millennial-generationen, der i hyperaktivt tempo har smadret traditionelle forretningsmodeller, magtstrukturer, ideologiske fællesskaber - verdensordenen. I hvert fald hvis man spørger tidligere generationer. Der er 1.640.000 resultater, når man googler ”blame it on the Millennials” –  mange af resultaterne er egentlig bare clickbait, nogle tenderer fake news. Begge fænomener har millennials i øvrigt også fået skylden for. "Generations hate" er blevet et fænomen.
Ifølge Frank H. Wu, professor ved University of California, Hastings College of the Law, generationsmobber vi for at fremstå lidt federe selv :
 
”Jeg modtager ofte beskeder fra ledelsesprogrammer som for eksempel “Sådan arbejder du sammen med millennials,” med det formål at forberede mig på, hvis det forfærdelige skulle hænde, at jeg en dag løb ind i den slags. Men alle generationer kører deres forgængere og efterkommere over. Vi fordriver ældre generationer, og vi håner dem, der kommer efter os, fordi vi ved, at de har tænkt sig at gøre det samme”.
 
Det er ingen kunst at skabe generationsstereotyper, men de er ofte smækfyldt med fordomme, og der vil altid være fire fingre, der peger tilbage på dén, der peger.  
 
Tag for eksempel anklagen om, at millennials har disrupted en hel morgenmadsindustri, fordi de er for dovne til at vaske op efter sig. Eller kork-industrien, fordi de ikke orker at trække en vin op, men foretrækker det nemme skruelåg. Her er det ifølge professor Wu den journalistiske formidling, der er noget helt galt med og ikke millenials. Hvad angår morgenmadsindustri-disruption, viser det sig for eksempel at være en skinger skarpvinkling og en heftig overdrivelse af et eksisterende studie.
 
Blæst al solidaritet ud af community-tanken
De har afskaffet håndtrykket og er i færd med at knuse EUden finansielle sektor og arbejdspladsen. De accepterer – ifølge The Economist – ikke ”at en arbejdsplads defineres af siloer, hvor viden er fanget på folks skriveborde og i deres indbakker”. Eller IT-systemer, der ikke kører hurtigt og gnidningsløst, og de venter ikke; de har selv fundet en bedre løsning på den kvarte tid, det ville tage at ringe til IT-supporten.
 
De har også ødelagt håndsæben, papirservietten og fokusgruppen.
 
 
Ifølge Joy Howard, marketingdirektør hos Sonos, kan millennials bedst beskrives med Nirvanas "Nevermind"-albumcover. For dem er forbrug medfødt og konsumering en ligeså naturlig tilstand som REM-søvn. De kan nemlig med Howards ord ikke skelne mellem håb, drømme og marketing. Derfor rækker fokusgruppen ingen steder længere.
 
Og af samme årsag – at identitet ifølge millennials er noget, man iscenesætter – har de naturligvis også sønderknust et fænomen som crowdfunding. En forretningsmodel, der oprindelig – i online-form – havde til formål primært at støtte altruistiske projekter i form af bl.a. kunst og social innovation. 
 
Men millennials fik blæst al solidaritet ud af community-tanken, og crowdfunding kom i stedet til at handle om forbrug, for eksempel finansiering af roadtrips og drømme om botox:  
 
”Crowdfunding used to be so dope. Det var en måde at få idéer ud og få folk, der troede på dem til at investere direkte. Hvor er drømmerne? De interessante hjerner der skal skabe næste generation? Det er som om, at forfængelighed og egoisme har dræbt originaliteten online. Crowdfunding var en fantastiske ressource, når den blev anvendt rigtigt, men den er blevet misbrugt og har tabt sin troværdighed. Den er udmattet, brugt og misbrugt og vil desværre aldrig nogensinde få den samme indflydelse som den engang havde,” siger trendbloggeren Aiesha El. ​​​
 
De har most modemagtens mænd og kvinder, der engang styrede modens sæsoncyklus med fast hånd. I dag hedder cyklus Kendall Jenner – hun både styrer tempo og tendenser: Når hun poster i dag, er det en trend i morgen – og butikskæder som H&M og Zara sælger den i næste uge…
 
Kendall Jenner fra Kardashian-klanen.
 
The disrupters
De er ’the disrupters’, der har invaderet territorier, der tidligere var forbeholdt en udvalgt skare, først musikindustrien og siden film-, TV-, hotelbranchen osv. Og det er da heller ikke nogen overraskelse, at ’disruption’-fænomenet hænger nøje sammen med millennials.
 
Clayton M. Christensen introducerede ’disruption’ som begreb. Det beskriver innovation, der skåret ind til benet skaber nye markeder og værdikæder. Revolutionerende opfindelser, der har haft en afgørende betydning for udviklingen har eksisteret til alle tider, som for eksempel hjulet, dampmaskinen og bilen. Men disruption adskiller sig ved at være drevet af entreprenører og amatører, der står helt uden for traditionelle forretningshierarkier og på sin vis demokratiserer traditionelle paradigmer og markedsstrukturer.
 
I et forsvar for sin generation skriver Allee Manning:
”Vi har formået at tæmme narcissismens giftige kraft og udvinde den til at bygge en komplet ny økonomi, muliggjort via tech-drevne platforme som Instagram, Vine, YouTube and Facebook. Ligegyldigt hvad du måtte tænke om hævnpornooffer-der-blev-til-mega-mogul Kim Kardashian, så er der ingen tvivl om hendes brandsucces, og om at hendes millennial-sjæl har gjort hende robust. Det er klart at vores selfie sticks har givet os et dårligt ry, men data viser, at vores værdier ikke er fordærvede”.
 
Manning referer til et studie fra “Monitoring The Future”, der peger på millennials som langt mere solidariske og optaget af at bidrage til fællesskabet end de to foregående generationer.
 
 

Relaterede artikler

Sig hej til din nye medarbejder (født efter 1993) - Generation Z er digitale indfødte, taler HTML-sprog og er eksperter i brugen af nettet. De kommer til at præge vores fre...
Vi-vi-vi-generationen - Unge, digitale indfødte er ikke en mig-mig-mig-generation af selvcentrerede superindividualister. De definerer sig genne...
Millenial Influencers på YouTube - Millenial Influencers mestrer nu YouTube-mediet så overbevisende, at alle må tage dem seriøst. Prisshowet Guldtuben var ...
Bliv strategisk selfiestjerne - Selfies er meget mere end selvoptaget billedspam. Se her, hvordan I kan bruge selfien som et strategisk led i jeres mark...
Nu vil alle eje ingenting - Ting fylder og er irriterende. Vi vil have oplevelser, der fylder noget i vores liv (og Instagram feeds). Og det er der ...
Dumme svin og vage voksne - Debatten om (nordsjællandske) folkeskole- og gymnasieelevers grænseoverskridende adfærd og seksuelle krænkelser af hinan...
Black Lemonade - For mange handler Beyoncés succes om velplanlagt kommunikation, marketing og god business-sans – krydret med lidt femini...
Her er mit fucked-up YouTube-liv - Hun blev mobbet, har haft en spiseforstyrrelse, været sammen med sociopatiske "fuck-boys" og tjent penge på at fortælle ...
Swipe, snyd og scor på kærligheds-apps - Hvor går man hen, når man er blevet single og bare gerne vil i kontakt med ligesindede? Tinder, Happn, Candidate, Blume,...
Hva' så hvis jeg bedre kan lide mit online-jeg? - De bruger mere tid bag skærmen end på nogen anden aktivitet – udover søvn. De slår den garvede PR-agent, når det kommer ...
Har du ikke et purpose, kan du lige så godt glemme det - Virksomheder skal i dag kunne levere andet end grønne tal på bundlinien. De skal give noget tilbage til samfundet. De sk...
Nostalgitrip med Pikachu - Sommeren 2016 vil blive husket for den omsiggribende dille, Pokémon Go, med over 100 millioner downloads. Tusindvis af i...
Juice Your Destiny - Den nye rekrutteringsvideo fra Joe & The Juice er skidt historiefortælling, super selvhøjtidelig og sindssygt irriterend...
Få et superforhold til din superblogger - Når man som virksomhed indgår i influencer-samarbejder, bør man gøre sig en række overvejelse for at samarbejdet bliver ...
K-brief uge 3 - Her samler vi det, du skal vide, nu vi ved det. Den amerikanske præsident får sin briefing hver morgen, du får den hver ...

Giv din stemme

9 stemmer
3,9/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Kursus

SoMe bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Intensivt forløb til dig

Content marketing bootcamp

Start 26. oktober
Fem halve dage i oktober og november

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.