|
|
K-guide fra Westeros
Kommunikerer du som en white walker?

Det kan være farligt for virksomhedens kommunikation, hvis man er lige så kølig (både bogstaveligt og metaforisk) og fåmælt som en white walker.

Skrevet af
Game of Thrones er ikke blot en hitserie af episke proportioner. Det er også en skatkiste af gode råd inden for kommunikation, hvad enten du er rap i replikken som Lyanna Mormont eller isnende tavs som en white walker. Der er masser af lærerige momenter fra Game of Thrones, som kan anvendes i virksomhedens kommunikationsstrategi. Dette er k-hacks "Westeros style".
Medmindre du lever på en tyk mur af is uden internetforbindelse eller er hårdnakket fornægter af sociale medier, har du nok hørt om fænomenet Game of Thrones, så her får du den obligatoriske spoiler-advarsel. Der er nemlig informationer i denne artikel, som du måske ikke har, fordi du er bagud (shame on you).
 
Loyalitet fra medarbejdere er ikke noget man kan forlange. Det er noget, man skal gøre sig fortjent til gennem handlinger, værdier og et stærkt moralsk ståsted. Humanitær ledelse er vejen frem, så gør som Dragedronningen Daenerys (fortærelse af hestehjerter, eksplosioner via drageild og en hær af kastrerede mænd er ikke nødvendigvis påkrævet).
 
Så i tilfælde af, at du ikke er nået til sæson syv endnu, får du her det første og mest essentielle kommunikationshack: Kom i gang, så du også kan være med i samtalerne mandag-tirsdag ved kaffemaskinen på kontoret, og måske endnu vigtigere så du kan tage ved lære af seriens mange dos and don'ts indenfor kommunikationsverdenen.
 
 
Kommunikationshack #1: Undervurder ikke de små enheder eller individer i en virksomhed
I Game of Thrones handler det om styrke, hvad enten det er brutal råstyrke eller verbal styrke. Og så er der de enkelte få, der besidder begge dele, som fx Jon Snow (ja, han er næsten irriterende perfekt).
 
I GoT-universet er der en lille ø i Norden, Bear Island, der som potentiel allieret ikke syner af meget, men som alligevel spiller en betydelig rolle i de senere sæsoner. Bear Island ledes af Huset Mormont, som styres af den 10-årige Lyanna Mormont. En snarrådig pige, som med sine hurtige og kvikke svar får seerne til at tænke ”Oh, snap”.
 
Et eksempel herpå er hendes resolutte svar til Jon Snows skepsis over for Huset Mormonts beskedne hær:
 
Lyanna Mormont: House Mormont has kept faith with House Stark for a thousand years. We will not break faith today.
Jon Snow: Thank you, my lady. How many fighting men can we expect?
Lyanna Mormont: 62.
Jon Snow: 62?
Lyanna Mormont: We're not a large house, but we are a proud one. And every man from Bear Island fights with the strength of 10 mainlanders.
Davos Seaworth: If they're half as ferocious as their lady, the Boltons are doomed.
(Game of Thrones (HBO) sæson 6, episode 10).
 
Læg dig ikke ud med Lyanna Mormont. Nok er hun kun en dekade gammel, men hun forstår sig på retorik.
 
På individniveau er Lyanna Mormont og Bear Island et pragteksempel på en ung nyuddannet, der har smøget ærmerne op og taget ansvar for at kunne bevare sin plads i det nye, forjættede land kaldet arbejdsmarkedet. Det kunne også være superstudentermedhjælperen, der overskrider alle forventninger trods den småfesne timeløn.
 
Kort sagt er det en medarbejder, der tænker på organisationens bedste, og som har ubetinget loyalitet overfor sin arbejdsplads. Det er samtidig også dem, der ikke er bange for at tale for sig selv og tale imod autoriteterne på en konstruktiv og sommetider overraskende måde.

På organisatorisk plan repræsenterer Lyanna Mormont og Bear Island de enheder i virksomheden, der har styr på de tilgængelige ressourcer. Det kan være bogholderiet eller revisorerne, der i din virksomhed besidder styrken fra Bear Island, når der skal tales om bundlinjer og budgettering, og hvilke andre ressourcer der er til rådighed i virksomheden. Ved sådanne snakke kommer selv de mest rutinerede ledere til kort, når en type som Lyanna Mormont taler og viser dem en ny vej til den rigtige beslutning, når der skal tales årsbudget, eller regnskabet skal gøres op.
 
Det, vi kan lære af Lyanna Mormont og Bear Island, er først og fremmest, at ligegyldigt hvor lille en enhed man synes i det store puslespil, så gælder det om at bruge sin taleret, når det er muligt, og gerne med en sværdspids betimelig kækhed. Det gælder dog også om at vælge sine ord med omhu, men uden at gå på kompromis med egne overbevisninger. Fordi man i de små enheder oftest sidder med den specialiserede viden eller ressourcer, som andre hurtigt tager for givet, er det netop essentielt, at der er klar tale.
 
Gør IKKE som Jon Snow og definér dine arbejdsopgaver så snævert, at du alt for let kan fraskrive dig ansvaret og efterlade skidtet til alle de andre. Ja, okay, han døde(-ish), men stadigvæk!
 
Kommunikationshack #2: Manglende kommunikation er dræbende for arbejdspladsen
Der bliver talt og handlet rigtigt meget i Game of Thrones. Som i: rigtig meget! Alt går ud på at planlægge, erobre, have kønslig omgang med sine søskende (looking at you, Lannisters!), få det ultimative herredømme eller bare slet og ret at overleve. Et gennemgående tema er ”truslen fra nord”, som kommer i form af The Night King, hans white walkers og hans wights (en form for frossen zombielord og hans frosne zombiehær).
 
The Night King er og bliver et mysterium i serien, mest af alt fordi vi kun ved ganske lidt om dennes oprindelse, og fordi der ikke forekommer nogen auditiv kommunikation fra de levende døde (udover gaffel-på-tallerken-skærende skrig, men det tæller vist ikke helt). Dette gør deres tilstedeværelse mystisk og farlig, og deres nærvær efterlader masser af spørgsmål fra både karakterer og seere. Det, der ikke kommunikeres tydeligt, kan til sidst anskues som en trussel, der skal elimineres.
 
Er det en krammer, han vil have? Dyrker han tai chi? Nej, han genopliver en hær af døde, men det er ikke ligefrem noget, han kommunikerer verbalt, og det gør det kun mere skræmmende.
 
I en virksomhedsmæssig kontekst repræsenterer The Night King både eksterne og interne trusler. De interne trusler illustrerer den interne kommunikations vigtighed. Spørgsmål som ”Hvad laver han/hun/den afdeling”, der bliver besvaret med et ”Tjah, det er noget med… men jeg er ikke helt sikker, prøv at spørge…” fungerer ikke i moderne virksomheder.
 
Hvor der især er fokus på ekstern transparens, skal der også være et fokus på en intern transparens. Det kommer der ikke, hvis ikke afdelinger eller individer ved, hvad der arbejdes med i virksomhedens øvrige instanser. Virksomheder og organisationer bliver styrket af viden om, hvem der gør hvad, og hvilket formål deres arbejde har.
 
Ligesom i Game of Thrones kan den pågældende medarbejder eller afdeling ende med at blive anset som en trussel, da den manglende kommunikation kun afføder egne teorier og spekulationer i resten af organisationen. I Game of Thrones reageres der på The Night King, fordi man ikke ved, hvad han vil. Hvem ved, måske ønsker de hvide vandrere bare at slå igennem med en frozen army flash mob-dansetrup, men at dømme ud fra deres morderiske tendenser så er det nok ikke tilfældet. 

I en ekstern kontekst går vi op på et lidt højere meta- og abstraktionsniveau. Her handler The Night King om de ukendte farer, der kan påvirke virksomheden. Det kan være en ny konkurrent, der kommer ud af det blå, måske bliver branchen eller industrien disrupted på en måde, som påvirker arbejdspladsen, eller noget helt tredje.
 
The Night King repræsenterer altså alle usikkerhedselementer, der foreligger både internt og eksternt i en organisation i den moderne virksomhed. Den eneste måde, hvorpå den symbolske The Night King kan blive besejret i en virksomhed, er ved at åbne op for kommunikationen og dialogerne i en virksomhed. I denne kontekst er tale således ikke sølv, men det pureste Lannister-guld.
 
Kommunikationshack #3: Find de rette ledere, og giv dem de rette rådgivere. Gode ledere taler ikke kun, men lytter også
Robert Baratheon, Joffrey Baratheon, Tommen Baratheon, Cersei Lannister, Ramsay Bolton, Rob Stark, Daenerys Targaryen, Jon Snow. Disse navne får både hårene til at rejse sig og hjerterne til at banke hos de inkarnerede Game of Thrones-fans. Blandt de nævnte er der lederen, der lod stå til, lederen, der blev diktatorisk, lederen, der overvurderede sig selv, og lederen, der lod sig lede af andre. I Game of Thrones er det nemlig ikke kun dem på tronen, der leder, men også deres rådgivere eller endda familie, allierede eller tilfældige lagengymnastik-medudøvere.
 
Tyrion Lannister er en af de karakterer, der besidder de mest respektable lederegenskaber i Game of Thrones. Da han under "Dragemoderen" Daenerys’ fravær skal tage sig af byen Mereen, hvor slaveriet herskede indtil Daenerys' bortskaffelse af samme, går han en tur med Lord Varys i Mereens gader forklædt som handlende, hvor han med sine egne ord analyserer situationen: “We’re never going to fix what’s wrong with this city from the top of a 800-foot pyramid,” (Game of Thrones (HBO) sæson 6, episode 1).
 
Du kan roligt tage et glas til, Tyrion. Dine oratoriske evner og din sans for retfærdighed gør dig nemlig til en dygtig rådgiver og en klar fanfavorit.
 
Denne scene beretter om vigtigheden af, at man både som leder og medarbejder søger feedback fra andre i bestræbelsen på at blive bedre til sit arbejde. For lederens perspektiv handler det om at søge feedback, især hvis virksomheden står overfor forandringer såsom nedskæringer, eller hvis der sker omstruktureringer. En medarbejder leverer bedre, når der har været mulighed for konstruktiv feedback fra en leder eller kollega. Bemærk dog, at modsat Tyrions gængse kutyme, behøver der ikke altid være rødvin involveret, men det kan unægteligt være et plus.
 
Husk også: Hvis ikke en leder er organisk, men isolerer sig fra sine medarbejdere, så kan virksomheden ende med at modarbejde ham. Måske ikke helt i en sådan grad, at han ender med en kniv i brystet a la Prins Doran i Dorne, der udånder til lyden af ordene: “When was the last time you left this palace?”, som hans morder Ellaria Sand spørger. “You don’t know your own people.” (Game of Thrones (HBO), sæson 6, episode 1).
 
En leder skal altså kunne forstå sin virksomhed i alle dens kroge, og det gør lederen kun, når vedkommende vælger at bevæge sig i hele virksomheden. Eller i det mindste have tætte rådgivere, der kan berette om, hvad der sker i virksomheden.
 
Så galt kan det gå, hvis du som leder lukker dig inde på kontoret (eller paladset) dagen lang. RIP Prince Doran.
 
Kommunikationshack #4: Coach dine medarbejdere med ærligt og direkte sprog
Da Jon Snow døde i sidste afsnit af sæson fem, var alle overbevist om, at den røde præstinde, Melisandre, ville genoplive ham. Det var lige så oplagt som en spin-off af serien. Dog var der nok ikke mange, der ville have gættet, at den selvsikre og autoritære Melisandre ville miste troen på egne evner. Ind fra højre kommer hendes største modstander gennem hele serien, nemlig Ser Davos Seaworth, med en mindeværdig peptalk:
 
Melisandre: “Everything I believed, the great victory I saw in the flames, all of it was a lie. You were right all along - the Lord never spoke to me.”
Ser Davos: “I’m not asking the Lord of Light for help. I’m asking the woman who showed me that miracles exist.”
(Game of Thrones (HBO), sæson 6, episode 2).
 
Med fornyet tillid fra den mand, der gennemgående har kritiseret og betvivlet hendes evner, genopliver hun Jon Snow.
 
Ser Davos er dog ikke færdig med sine gyldne peptalks. Da den nu genopstandne Jon Snow tvivler på sig selv og sine lederevner samt nærer grundlæggende, eksistentielle "hvorfor-er-jeg-stadig-i-live"-tanker, træder Ser Davos atter i karakter med ordene: “What does it matter? You go on. You fight for as long as you can. You clean up as much of the shit as you can.” Snow svarer med: “I don’t know how to do that. I failed.” “Good, now go fail again.”, mic-dropper Ser Davos, mens seerne klapper i deres ostepops-og-kage-fordi-det-er-GoT-dag-fedtede hænder (Game of Thrones (HBO), sæson 6, episode 3).
 
Ser Davos Seaworth er ikke kun en kapabel rådgiver, når det kommer til diplomatiske anliggender - også de grammatiske finpudsninger kan han være behjælpelig med.
 
Coaching af medarbejdere og kollegaer er noget af det vigtigste, man kan gøre i sin virksomhed. Det kan booste moralen og bevirke, at dine medarbejdere eller kollegaer afleverer et produkt, en præsentation eller en præstation udover det sædvanlige.
 
Troen på egne evner kan være svær at bibeholde i et konkurrencepræget miljø, men når andre udviser tillid til en, bliver selvtilliden katalyseret, og vi finder styrken til at levere. Så hvis du sidder som mellemleder eller lignende, så lær af Ser Davos. Motivation af dit team falder kun positivt tilbage på dig. Du behøver dog ikke bruge alverdens kreative bøjninger af ordet "fuck" i dine taler, som Ser Davos har for vane at gøre.
 
Kommunikationshack #5: Tænk holistisk, reflekter, og undgå overraskelser
En af de allerbedste "spillere" i kampen om tronen er uden tvivl den opportunistiske karakter Petyr Baelish aka Littlefinger; og ja, navnet er passende, da han konsekvent har en (lille)finger med i spillet. Han er en mand af undseelig statur, hvis største våben er hans evne til at kende andres behov og ønsker og altid være et skridt foran sine modstandere.
 
I seriens seneste sæson afslører Littlefinger sin metode til Sansa Stark.
 
“Don’t fight in the North or the South. Fight every battle everywhere, always, in your mind. Everyone is your enemy, everyone is your friend. Every possible series of events is happening all at once. Live that way and nothing will surprise you. Everything that happens will be something that you’ve seen before.” (Game of Thrones (HBO), sæson 7, episode 3).
 
Ja, du er, Littlefinger, og det har holdt dig i live i hele syv sæsoner. Tillykke med det.
 
Dette er essensen af enhver fornuftig virksomhedskultur. Selvom det måske kan lyde som navlepilleri og som en meget anstrengende metode, så er det ikke desto mindre en effektiv måde at sikre ens virksomhed mod konkurrenter og uforudsete hændelser.
 
Når man samtidig kommunikerer eksternt som virksomhed, skal man så vidt muligt tænke alle positive og negative scenarier igennem. Så det her er et shout-out ud til alle community-, PR- og SoMe-ansvarlige. Tænk over, hvordan jeres budskab bliver modtaget, når I kommunikerer eksternt på de sociale medier. Tænk som jeres fjender/konkurrenter/medspillere på markedet, forstå deres produkter eller ydelser, og I vil kunne være et skridt foran i jeres branche.
 
Honourable mentions:
Sluttelig følger en række genkendelige situationer for en hvilken som helst arbejdsplads.
 
1) Når en kollega redder dig fra en brøler, lige på målstregen:
 
2) Når du kommer tilbage fra ferien, og alle søger dit råd, inden du overhovedet er kommet til bunds i din indbakke:
 
3) Når du arbejder tæt sammen med en kollega, der tager fri et par dage:
 
4) Når du stresser over en vigtig deadline og frygter ikke at nå det:
 
5) Når du alligevel når din deadline med tid tilovers:

Relaterede artikler

GoT: Tårerne triller og nørderne sejrer - Game of Thrones har vanvittig stor succes, og det skyldes ikke mindst, at serien tør slå sine hovedpersoner ihjel. Det e...
Alt om intern kommunikation - Gør din kommunikationsafdeling selvlysende, øg produktiviteten, få gode ideer og realiser dem. Hold bedre møder, få styr...
Game of Politics - Serien Game of Thrones er et kæmpe hit - også blandt folk, der ikke normalt tænder på drager, riddere og is-zombier. Mås...
Vil du bidrage til en succesfuld strategi-implementering? - Forandringer og strategiimplementering er en svær størrelse, og det giver da også et jag i maven, når de hårde fakta kom...
Fem tendenser, der udfordrer k-afdelingen - Hej, kommunikationschef. Er din kommunikationsafdeling gearet til en forandret verden? Her er fem tendenser, I skal inds...
Hvad skal k-folket have fokus på lige nu? - Professor Sine Nørholm Just, Institut for kommunikation og humanistisk videnskab på RUC, er optaget af de komplekse rela...

Giv din stemme

17 stemmer
4,1/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Job

Kommunikationspraktikant

Frist: 30. november

Praktikant

Frist: 1. december

Praktikant

Frist: 10. december
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Tilmeld nyhedsbrev

Få alt, hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.