Friskt logo til et kvindeligt super brand
H for Hillary

Skrevet af
Hospital-skilt eller en omvendt sømandstrøje? FedEx rip-off eller skjult republikansk højredrejning? Twitter-folket var i bidsk humør, da Hillary Clinton satte trumf på hendes kandidatur med et helt nyt kampagne-logo. Ikke specielt overraskende, da selv en ny frisure fra en af klodens kendteste kvinder kan sætte de sociale medier i kog, men et logo kan aldrig adskilles fra sin baggrundshistorie, og den har Hillary Clinton til overflod.
Hillary Clintons efternavn er både hendes største styrke og største hæmsko. Efter at have været sin mands kone i årtier, er Hillary-brandet i 2016 stærkt nok til at stå alene, og derfor kan hun tillade sig at koge essensen ned til et H-symbol. Det gør hun klogt i af to grunde.
 
For det første er hun den eneste kandidat, som alle amerikanere, fra Main Street til Wall Street, er på fornavn med. For det andet, har hun behov for at signalere, at hun er andet end blot endnu en i rækken af amerikanske magtdynastier, der skiftes til at indtage præsidentposten med jævne mellemrum. Og så vidner det om en god portion selvtillid kun at bruge et bogstav. Hun ved, at du ved, at hun er god nok.
Alle er på fornavn med Hillary. Et simpelt og bombastisk 'H'. Kilde: Creativity-online. 
 
I sin seneste brand iteration forsøger Hillary Clinton derfor at indtage positioneringen som ”champion”. Hillary Clinton vil være både heppekor og heltinde for middelklassen. Fighter-mentalitet og politiske hårdførhed kan kun de mest påståelige republikanere betvivle, men lidt anderledes ser det ud, når hun rækker ud efter hverdags-amerikaneren.
 
Det svageste kort er alderen, den elitære baggrund og det faktum, at hun har været med til at forme amerikansk politik i årtier – derfor skal hun pinedød være friskere end fresh. Og hun skal være ukompliceret. Et ultra-simpelt, men alligevel bombastisk, ”H” med en pil, der peger fremad er både godt tænkt og udført. 
 
I '08 så Hillarys kampagnelogo således ud og lignede alle de andre kandidaters. Denne gang vil hun skille sig ud. 
 
Smertefulde lektioner fra ’08
Sidst Hillary Clinton stillede op blev hun kørt i stilling som commander-in-chief for at kunne hamle op med de gamle hvide mænd og hårde republikanske høge, hun troede, hun skulle op imod, som sit partis præsidentkandidat.
 
Det gik ikke, som Hillary ville have det i 2008.
 
Så langt kom hun som bekendt aldrig, fordi hun endte med at tabe primærvalget til en sort mands løfte om håb og forandring. Fordi strategien var en ”me too” løsning, der lå for tæt på hendes republikanske modstykker. Et dyrt fejltrin hun ikke begår igen.
 
 
Hillary Clintons officielle udmelding: ”I’m running for president. Everyday Americans need a champion. I want to be that champion.” Kilde:Twitter. 
 
Social og mobile first
Facebook har sit 'f', Vimeo et 'v', tumblr et 't' og Kforum sit 'K'. Selvfølgelig skal Hillary Clinton også have et 'H'. Det er rigtigt og smart af flere grunde. Dels får logoet en frisk snert af Silicon Valley. Techfirmaernes innovationskultur, der tegner fremtiden, matcher kampagnes budskaber om at se fremad og være fælles om at bygge morgendagens økonomi og samfund.
 
Det er også den ultimative omfavnelse og erkendelse af social medie-valuta (nye logo har selvfølgelig allerede affødt en parodi twitter-profil). I modsætning til ’08, hvor hun blot kunne se apatisk til, mens Obamas kampagne vandt internettet og dermed den unge demografi, ved Hillary i dag, at  kampagnen for en rigtig stor del af befolkningen starter på de små skærme og bliver spredt på de sociale medier. Bitesize er nu lige så vigtigt som soundbites var i en ikke så fjern politisk fortid. Også derfor vinder simplicitet over nuance.
 
Parodi-Twitterprofilen.
 
College og superheltestil
Hillary Clinton er gammel nok til at være både bedste- og oldemor til nutidens collegestuderende, men det forhindrer hende ikke i at bruge ungdommens formsprog, som vi kender det fra de ærkeamerikanske baseballjakker og high school serier. Hun er i det hele taget ikke bange for at gøre brug af sportsmetaforer.

Hun er mere end en politiker; hun er en champion, en fighter, der ikke bare stiller op, hun løber (”running for president”) hastigt fremad. I fuld fart ligesom de superhelte hendes logo også har fællestræk med. Superman har blot et ”S” på brystet, hvorfor skulle USA’s kommende superheltinde have brug for andet end et ”H”?
 
Ikke alle er så vilde med logoet. Her er en mere humoristisk version. Kilde: Twitter. 
 
Høj funktion, lav æstetik
Logoet er hverken smukt eller elegant, til gengæld er det funktionelt som bare pokker. Det er debatskabende – ikke dumt for en kandidat, hvis politik endnu ikke er soleklar, men til gengæld kan forvente at dele vandene. Og det er skabt i et designsprog, der er til at forstå og enkelt at lege videre med.
 
 

 
I en verden, hvor dyrekøbte impressions og reklametid på TV er med til at afgøre valg, er det en gave fra marketinghimlen, at en privat designer allerede har videreudviklet logoet til en custom typografi. Det skaber og spreder en genkendelighed med tonsvis af gratis eksponeringer, man levende kan forestille sig hendes marketingstab high-five over hele ugen. 
 
 
Kritikken af logoet har været massiv. Her fra designeren Patrick Mauldin.
 
Blå og rød patriotisme. Mest til demokrater, men også lidt til republikanerne
Ganske forvirrende for danske øjne der kender rød og blå som venstre og højre i det politiske spektrum, er det modsatte gældende i USA, hvor de konservative republikanske bruger den røde farve, mens de mere venstreorienterede demokrater holder sig til de blå nuancer. Hvor Obama har kæmpet med at være en polariserende figur, forhadt langt ind i de republikanske hjerter, skal Hillary Clinton slå på at være favnende over midten – forstået som både midten af det politiske felt og den amerikanske middelklasse.

Kombinationen af rød og blå, der naturligvis også signalerer patriotisme, er på ingen måde original, og masser af kandidater fra begge partier bruger den også, men Hillary Clintons logo har i sin enkelthed alligevel en friskhed, der rammer tidsånden, ganske som Obama formåede at gøre det i ’08.
 
Chris Regan mener, at Hillarys logo peger tilbage i tiden.
 
Pilen peger fremad
Vittige folk har moret sig med at pointere det uhensigtsmæssige i at en top-demokrat har en stor rød pil, der peger mod højre. Men for Hillary Clinton, er der kun en vej, og det er fremad. Underforstået peger pilen også på Hillary Clinton, når krydset skal sættes.
Igen imponerer originaliteten i at kommunikere behovet for at kigge fremad i moderne politik – Helle Thorning har da heller ikke grebet ”Og vi skal videre” ud af den blå luft, men har formentlig skelet mere end en gang til Obamas genvalgskampagne fra ’12, der var bygget op om ”FORWARD” som slogan, da både ”HOPE” og ”CHANGE” i den grad havde tabt pusten.
 
Fremsyn eller ”fremadsyn” er om noget en politisk hygiejnefaktor, men energien fra resten af kampagnen og de understøttende budskaber fra kampagnevideoen om, at fremtiden starter med amerikanerne og ikke Hillary Clinton som politisk maskine og elitært omdrejningspunkt for nationens fremtid bringer kærkomne nuancer til H’et og pilens banalitet.
 
 
Hillarys kampagnevideo. Kilde: YouTube. 
 
Frihedens flammer
Rand Paul, Ted Cruz og Marco Rubio er blandt de mere markante republikanske kandidater i ’16. Også her er logoerne simplificeret og moderniseret i forhold til tidligere præsidentkampagner.
 
Rand Paul bruger som den eneste sit fornavn som stempel, men som liberal kandidat er det til gengæld også en gave uden lige at dele navn med ultraliberalisternes yndlingsfilosof Ayn Rand. Kombineret med frihedsgudindens flammesymbol er der ingen tvivl om kandidatens politiske ståsted.
 
Rand Paul bruger frihedsgudindens flamme i sit logo. Kilde: Creativity-online.
 
Også den texanske senator Ted Cruz låner symbolikken fra frihedsgudinden, dog i en uheldig eksekvering, der let kan læses som en flagafbrænding. Næppe det udtryk den stærkt patriotiske kandidat har sigtet efter.
 
Kandidaten Cruz har fået inspiration fra Rand Pauls logo men flammen kan også afkodes som flagafbrænding. Kilde: Creativity-online.
 
Efter årtier med de samme gamle Bush og Clinton doktriner, er Marco Rubio det nye friske pust og republikaners supertalent fra Florida. Han forstår at kommunikere til de yngre generationer, og som om efterkommer af cubanske forældre har han ikke så lidt til fælles med Obama. Men Rubio er en doer, ikke en drømmer. Ingen metaforer eller symboler her, bare straight talk. Om Rubio vinder sit partis gunst til primærvalget står stadig hen i det uvisse, men for nu står han øverst på skamlen i The Grand Old Party’s logo battle.
 
Rubio er det friske pust med cubanske forældre uden så mange dikkedarer. Kilde: Creativity-online. 
 
Fra håb til handling
Obamas satte barren højt i ’08 med sin kampagne og logo der for længst er gået over i historien for politisk kampagnevirksomhed. Men i modsætning til Hillary Clinton startede Obama et helt andet sted. Som underdog, visionær inspirator og drømmer, der med højtbesunget retorik solgte en ny solopgang for sin nation. Han tillod sig at håbe på en anden slags fremtid.
 
 
Obamas logo fra '08-kampagnen. 
 
Hillary Clinton er det modsatte af luftige metaforer. H for Hillary. No-nonsense og hands-on. Hun har tænkt sig at handle. Pil fremad. Punktum.  
 

Relaterede artikler

Ambøssadøren Gifford - Den amerikanske ambassadør er ved at blive et regulært homoikon. Men hans tilstedeværelse under lørdagens Copenhagen Pri...
It's all about the money - Tirsdag vandt Republikanerne det amerikanske midtvejsvalg og sikrede sig flertallet i både repræsentanternes hus og sena...
Tab og vind med samme tale? - Det blev til endnu en ”midterm shellacking” for Demokraterne og Barack Obama ved det amerikanske midtvejsvalg i tirsdags...
’Jeg er Helle. Jeg er god!’ - Da jeg for et år siden flyttede tilbage til Danmark, bøjede en god ven, en endog meget kyndig politisk iagttager, den po...
Let's do it - Ved årets State of the Union-tale fortsatte Obama en mere trodsig og udfordrende talestil, som han har genopdaget siden ...
Skal vi stadig banke på hos vælgerne? - Obamas succesrige valgkampagne har en magisk ingrediens. Hans signaturteknik er den såkaldte dør-til-dør-strategi. Sidst...
Helle har din ryg - Thornings 1. maj-tale er ikke noget mesterværk af en levende, inciterende, inviterende tekst. Her er stadig for mange sl...
Alt om politik og samfund - Du kender Lars og Helle ud og ind, men du kan også både navn og politisk ståsted på europæiske og amerikanske politikere...
Smid indsamlingsbøsserne! - Taber NGO’erne, når de går målrettet efter vores penge i stedet for vores engagement? Og er det så i stedet virksomheder...
Trump: Tossernes kandidat - Donald Trump er den dygtigste og mest moderne kommunikator af alle opstillede kandidater til præsidentvalget i 2016. Han...
Grafisk tikamp i OL-logoer - Så er den gal igen! I denne uge annoncerede organisationskomiteen for OL i Tokyo 2020, at de skrotter vinderforslaget fr...
Fucked up females - Seneste og største feministiske triumf inden for tv-fiktion er retten til at være en narcissistisk, småbuttet pigerøv, l...
Om 180 sekunder stemmer du på Bernie - Senator Bernie Sanders udgør p.t. den største trussel mod Hillary Clintons forventede kroning som demokraternes præsiden...
København er mere end biksemad med håndbajer - København er et hit. Fra hele verden flokkes trendy mennesker til for at suge til sig af hash, cyklisme og afslappet hav...
Trump, tåbelighedernes triumfator - Finansmanden Donald Trumps sprogbrug burde udelukke ham fra en seriøs position i den præsidentielle valgkamp i USA, men ...
Få dit fedeste valgfix 2016 her - 1. januar markerer ikke kun starten på dine nytårstømmermænd, men også på et spektakulært valgår, hvor USA skal have ny ...
Leg med dit logo - Hjørnestenen i enhver visuel identitet er logoet - mærket - emblemet - det har vi lært i skolen (i hvert fald de af os, ...
Hillarys emailsag fra A-Z - Hvordan Hillary Clinton flyttede sit ministerkontor hjem i kælderen for at undgå at blive kigget over skulderen og, hvor...
Polls: Hvad er det vi ikke ser? - Så skete det. Trump vandt valget, på trods af at han havde været bagud i stort set samtlige meningsmålinger siden valgka...
Clintons tabertale: Hillary gav faklen videre - Hillary Clinton bliver ikke den første kvindelige præsident i USA. Derfor gik hun i går aftes på talerstolen for at hold...
Hvad skal brandet hedde? - Der er mere i brand-navngivning end brainstorm-leg med post-its, ordkombinations-bingo og opslag i synonymordbogen. Det ...
Undskyld hr. præsident - Hillarys Clintons nederlag var en overraskelse for alle. De to kandidater inklusive. På valgnatten var Trump glad, men f...
Willerslevs vilde logo-sviner - Nationalmuseets nye direktør, Rane Willerslev, vil have andre boller på suppen, og han starter med museets logo: "Der er...
Må vi stadig hygge os med Dannebrog? - Kan nationale symboler bruges til folkelige bevægelser? Er Dannebrog blevet kapret af en nationalistisk dagsorden, så fl...

Giv din stemme

16 stemmer
4,3/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Kursus

SoMe bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Kursus

SoMe bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Kursus

SoMe bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Kursus

SoMe bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Kursus

SoMe bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Job

Praktikant

Frist: 31. oktober

Strategisk kommunikatør

Frist: 31. oktober

Praktikant til PR og kommunikation

Frist: 3. november
Se alle job Indryk job

Intensivt forløb til dig

Content marketing bootcamp

Start 26. oktober
Fem halve dage i oktober og november

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.