10 tip til videoamatøren uden penge

At gå i gang med at lave videoindhold til sociale medier kan føles som at bestige Mount Everest uden ilt og erfaring. For hvor starter man overhovedet? Her får du 10 tips fra en jubeloptimist, der i løbet af det sidste år er gået fra ingenting til rutinemæssigt at skrabe hundredvis af delinger og likes hjem til sine brandingvideoer – uden at det har kostet en krone i bureau-penge.
Skal du i gang med video, men ved ikke rigtig, hvad du skal gøre og har i øvrigt ikke et stort budget? Så frygt ej, for her kommer 10 tip som vil hjælpe dig.
Skal du i gang med video, men ved ikke rigtig, hvad du skal gøre og har i øvrigt ikke et stort budget? Så frygt ej, for her kommer 10 tip som vil hjælpe dig.
Som nyansat marketing- og kommunikationschef i Garant Udlejning udtænkte jeg i efteråret 2017 en simpel strategi: Vi skulle næsten udelukkende fokusere på video. Strategien hvilede hovedsageligt på to antagelser: At sociale medier prioriterer videoer højt, og min målgruppe (håndværkere) er storforbrugere af og interagerer med videoer på sociale medier.
 
Min plan havde kun et lille, ubetydeligt minus: Jeg anede intet om at producere videoer. Desuden var jeg den eneste medarbejder i min afdeling – og jeg havde ikke noget i nærheden af et budget til at hyre et bureau.
 
Så hvad gør en vestjyde med tendens til hybris og ingen realistisk sans for, hvad det vil sige at lave en reklamevideo? Han gør det selvfølgelig selv.

Et år senere laver jeg ikke en brandingvideo, der får mindre end 200 likes – men endnu vigtigere, så taler hele virksomhedens netværk, fra direktører i forsikringsselskaber til håndværkere på byggepladsen om, ”hvad der sker i den næste Go’ Grej-video”.
 
Her får du mine 10 tips til, hvordan du går fra ”video nobody” til en (mindre) viral brandingsucces på et år (uden at skulle bruge alle dine penge på reklamebureauer).
 
1. Find ud af, hvad din målgruppe deler og liker
På side 1 i alle content marketing-guides finder du en version af standardtippet: ”Giv værdi til din bruger”. Af en eller anden grund bliver det næsten altid tolket som: ”Fortæl dine læsere/seere, hvad de gør forkert lige nu, og hvordan de bliver bedre (gerne med dit eget produkt som den åbenlyse løsning)”. Det giver ikke ligefrem engagerende content med delingspotentiale.
 
Trust me. Jeg har opbygget og været redaktør på intet mindre end to sponserede medier af den slags (det ene er lukket, og det andet lever en anonym tilværelse som ”siden med lidt ligegyldige artikler, som ingen liker eller deler”). Selvfølgelig er det ikke umuligt – men du kæmper mod 1.000 andre tekstforfattere og videoproducenter, der laver præcis det samme som dig (og en stor del af dem har uden tvivl et større budget til at sponsere deres indhold).
 
Så kort fortalt, det gad jeg simpelthen ikke prøve igen. Derfor stillede jeg – uden forudgående analyser, data deep dives eller brugerundersøgelser – mig selv følgende spørgsmål: ”Hvad får din målgruppe til at stoppe op, når de er på sociale medier?”, og ”Hvad deler de med deres venner og kollegaer på byggepladsen?”
Svaret var lige så simpelt, som det var åbenlyst: Det, der får dem til at grine.
 
Så ud til højre med ”5 måder udlejning gør dig mere effektiv” og ”Spar 2 timer om dagen, og bliv mere produktiv” og ind med vanvittige ideer, der får modtageren til at tænke: ”Den her video skal gutterne faa’me se!” #REKLAMEPLADS#
 
2. Stjæl med arme og ben
Nu bliver jeg nok ikke superpopulær blandt mine uddannelsesfæller i journalistfaget – men hvis du vil hurtigt i gang, så gør som kinesiske fabriksejere og kopier alt, du kan komme afsted med. Om det er konceptet for dine videoer, måden at optage, klippe eller lave animationer på – find nogen, der er bedre end dig, og brug det til din fordel.
Jeg tyvstjal vores videokoncept fra amerikanske Uncle Rob:
 
 
…og tilsatte en masse udlejningsgrej:
 
 
Og da jeg ville lave en sjov montage-scene af en ellers kedelig klargøringsscene, stjal jeg instruktøren Edgar Wrights metode:
 
 
Her i min version (endda med et næsten direkte rip-off af hans zoom på telefonbogen):
 
 
Det er næsten umuligt at være original i din tilgang, så derfor kan du lige så godt se på, hvad der virker for andre og give det dit eget twist.
 
3. YouTube til du brækker dig
En ting er at finde noget, du vil kopiere. En anden ting er rent faktisk at få det produceret. Så hvad gør du, når du intet ved om at klippe videoer? Du går på YouTube, selvfølgelig. Der findes ALTID en video, der forklarer, hvordan du laver en bestemt effekt eller noget, der ligner.
 
Jeg har brugt videolæring til alt. Fra ”Basic Instructions Premiere Pro” (mit klippeværktøj) til ”How to Animate Snow” og de lidt sjovere som “Free Green Screen Explosion Stock Footage”.
Det sværeste er ikke at finde videoerne eller at følge instruktionerne – det er derimod at acceptere, at du nogle gange skal se en 15 minutter lang video for at lære en teknik, du gerne vil bruge én gang i 3 sekunder.
 
4. Dine første forsøg bliver dårlige – virkelig, virkelig dårlige (og så bliver det langsomt bedre)
Billeder fortæller mere end tusind ord – og video gør det endnu bedre. Så her er mit første forsøg på en reklamevideo for Garant:
 
 
Av, det gjorde ondt bare at poste det link.
Til sammenligning er her min seneste video:
 
 
Jeg bilder mig på ingen måde ind, at jeg kan konkurrere med professionelle reklamefolk. Endnu. Men jeg kan vist godt påstå, at jeg har løftet mit niveau bare en smule.
Så hvordan nåede jeg fra cringy hjemmevideo til crazy udspringskonkurrence? Ved at lave mere end 40 videoer i løbet af det sidste år. Jeg har fået masser af gode råd – men det eneste, der virkelig har virket, er at trykke ”optag” og så tvinge sig selv til at klippe en video sammen af de sørgelige rester.
 
5. Acceptér, at dine kollegaer og chefer (og kæreste) tror du er vanvittig
Da jeg blev ansat, var det af en ny CEO, der efterfulgte en ejerleder, som stadig er i firmaet i dag. Ejerlederen havde lige sluppet tøjlerne, og derfor var det også med nogen skepsis, at han kun et par måneder efter kiggede ud ad sit vindue og kunne konstatere, at hans nyansatte marketingschef var i gang med at sætte ild til en stor bunke træ. Midt på kundeparkeringspladsen. Imens hans Key Account Manager løb forvirret rundt med armene over hovedet.
 
De fleste chefer vil nok kigge en ekstra gang, hvis det er sådan her, dine videoer tager sig ud, men det betaler sig at lave indhold, dine brugere vil dele.
 
Den dag tror jeg, at min chef genovervejede sin seneste ansættelse en ekstra gang. Min hovedperson sagde direkte til mig, at han mistænkte mig for at være en smule kuk i kasketten. Og da jeg kom hjem og glad fortalte om dagens strabadser, spurgte en meget bekymret kæreste mig: ”Er du sikker på, at du ikke bliver fyret?”
Men jeg vidste, at jeg havde fat i en god ide – de skulle bare se slutresultatet.
 
Ugen efter havde jeg (heldigvis) min første succes på sociale medier – og i dag er mine største støtter ledelsen i virksomheden. Faktisk tager de velvilligt samarbejdspartnere og mødedeltagere med ud som publikum, når vi (stadigvæk) sviner parkeringspladsen foran indgangen til med spektakulære stunts og idiotiske dansetrin.
 
6. Stop med at sælge, hvis du vil gå viralt
Når man ser en person tale passioneret om et problem, og hvordan man løser det for derefter at hive lige præcis det rigtige produkt frem fra under disken, så er du i overhængende fare for at parkere din video i TV-shop-territorium.
Derfor havde jeg også en klar vision, da jeg lancerede ”Det’ Go’ Grej”: Ingen priser, ingen præsentation af særlige egenskaber, ingen anvisninger til, hvordan du kommer i kontakt med en ”rådgiver”. Det eneste formål var at sprede vores navn og efterlade en følelse af en virksomhed, du havde lyst til at besøge.
 
Dermed ikke sagt, at man ikke kan lave velfungerende marketingvideoer med fokus på produkterne – det er faktisk dem, vi laver flest af. De virker glimrende til at skaffe clicks videre til hjemmesiden og vores webshop – men de får bare ikke en tiendedel af den spredning og interaktion, som vores brandingvideoer får.
 
7. Brug dine penge på reach – ikke produktion
Skiløbere styrter ikke mindre, når de køber ski til 10.000 kroner. Hobbycyklister vinder ikke Tour de France, fordi de køber en cykel til 80.000 – og du bliver garanteret heller ikke en bedre videoproducent af at købe kameraudstyr for flere tusinde kroner.
Jeg bruger stadig min arbejdstelefon (en Samsung S8) og en mikrofon til 350 kroner som mine vigtigste værktøjer. Som optage-enhed bruger vi en tudsegammel medarbejdertelefon, vi fandt i et skab. Først i sidste måned investerede jeg i et GoPro – og det var mit dyreste enkeltindkøb i mine videoers historie.
 
Indtil videre har jeg ikke rundet de 15.000 kroner i produktionsomkostninger (ekskl. løn til villige medarbejdere) – og jeg har lavet 40 videoer på et år. Det er cirka 40 gange mere, end jeg havde fået hos et bureau. Pengene, jeg har brugt, er gået til rekvisitter som flæskestege, vikingehatte, fodbolde og ristede løg – generelt alt, jeg efterfølgende har kunnet bestikke mine kollegaer med, så de var friske på en video mere.
 
Til gengæld har jeg inden året er omme brugt 100.000 kroner på at sponsere mine videoer – og jeg kommer nok til at fordoble det beløb næste år. For sociale medier er i den grad blevet ”pay to play” – og hvis du ikke investerer penge i reach (på hver og en af dine posts), kan du lige så godt lade være med overhovedet at producere content.
 
8. Brugerne skal kunne spejle sig i dit content
Et af mine største dilemmaer for tiden er, at jeg måske er ved at blive for professionel. Jeg kan decideret se på tallene, at mine sidste videoer performer en smule dårligere, selvom jeg har lavet et bedre produkt.
Og måske ligger svaret netop der.
 
I lang tid har responsen på vores videoer været, at det var fedt at se, at det ”bare var to drenge, der havde det sjovt med store maskiner”. Netop det har gjort det muligt for videoerne at flyve under ”reklamebullshit”-radaren hos mange af modtagerne. Ja, de ved godt, at det er en reklamefilm – men den føles mere ægte, fordi det lugter lidt af, at de selv kunne lave sådan en video. For helt ærligt, hvornår har du sidst set en TV-reklame, som du ville ønske, du lige kunne dele med dine venner?
 
 
Det er en hårfin grænse at være autentisk og samtidig producere godt indhold. Husk altid at være i tråd med dine brugere.
 
9. Din hovedperson er den vigtigste ingrediens
Når alt ovenfor er sagt, så hjælper intet af det noget som helst, hvis ikke din hovedperson er en, som publikum kan relatere til. Jeg er så heldig, at min hovedperson af natur er cirka 60 % sludrechatol og 40 % fjol og spas og derudover har haft sin daglige gang i byggebranchen i mange år.
 
En god hovedperson er alfa og omega. Lige meget hvad din virksomhed beskæftiger sig med, så må der sidde en karismatisk person, der brænder for jeres produkter.
 
Hvis du ikke som udgangspunkt har en god hovedperson, så tag fat i virksomhedens største naturlige entertainer, og coach hende eller ham, til det virker. Hvis det bliver nødvendigt, så må du gå forrest og vise, hvad du gerne vil have:
 
 
For uden en god hovedperson, der taler målgruppens sprog, kommer det til at lugte af desperate salgsforsøg.
 
10. Lav en fængende intro (og brug data)
Jeg har lyst til at skyde mig selv, når jeg skriver ”brug data”. For jeg er så dårlig til det. Alt, jeg har lavet, er blevet baseret på intuition og direkte feedback fra kunder til mine kollegaer og mig – og så alligevel. For jeg har brugt data (og kan helt sikkert blive meget bedre – jeg skal bare piske mig selv).
 
Når jeg kigger på det procentmæssige frafald af seere efter 10 sekunder, og hvor længe de i gennemsnit ser min video, så ved jeg allerede på dag 3, om min video er en succes eller en fiasko efter dag 30. Det har (desværre) ikke fejlet endnu.
Tallene lyver ikke – og uden at dykke for meget ned i detaljerne, så er én pointe i mine data ekstra vigtig:
Din intro betyder alt.
 
Du har 1 sekund til at fange din bruger – og hvis du ikke har en stærk, visuel krog de første 7-8 sekunder (de fleste ser starten uden lyd), så er han væk. I hvert fald hvis dit publikum er mænd og håndværkere.
 
Og det er måske min vigtigste pointe: Sørg for, at din intro fanger folk. Du kunne eksempelvis indlede med en historie om, hvordan du valgte at kaste dig ud i et fuldstændig tåbeligt projekt på et felt, du ikke havde nogen som helst erfaring indenfor, og endte med at blive en succes. Det plejer at virke for mig.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job