Mens DKA repræsenterer blue ocean strategy, så agerer medieeliten i det røde hav. Deres marked er fuldstændigt mættet, fordi de alle leverer cirka det samme indhold. Præsidentvalget var kun et frisk eksempel på, at medieeliten forhindrer diversitet i dækningen af væsentlige begivenheder.
Men politisk vold er et andet emne, der altid har været underbelyst. Danske medier har gennem årtier undladt at afdække, hvordan de venstreekstreme miljøer systematisk anvender vold. En anden udeladelse er empirisk observerbare forhold omkring integration.
Og hvis vi endelig skal tale om ‘had’ og ‘populisme’, så har Politiken i årevis kørt et ideologisk korstog mod det borgerlige Danmark og aldrig holdt sig for god til at lægge spalter til bl.a Carsten Jensens perfide personangreb. De ville være omfattet af racismeparagraffen, hvis dem, han talte om, ikke lige var hvide danskere.
Medieeliten hjælper DKA med at falde
Fornyligt startede så boykotten af DKA. Den er startet af en privatperson, Tommy Kirkegaard, der får held til at
presse Nordea til at stoppe med annonceringen på DKA. Det går viralt, og DKA er således under et konkret økonomisk angreb.
Tommy Kirkegaards henvendelse til Nordea på Facebook.
Angrebet inspirerer ikke til solidaritet fra medieeliten - tværtimod. De deltager aktivt i at booste historien på sociale medier. Og en DR-ansat,
Anders Stegger, appellerede politiserende på P3 til, at lytterne deltager aktivt ved at kontakte firmaer på Facebook for øge presset på DKA. Lyttere fik også lidt mere end popmusik, da Anders Stegger ironiserede over, at Kenneth Kristensen Berth (MF, DF) skulle skydes. Det foregik vel at bemærke alt sammen i hans arbejdstid på en tvangsfinansieret, landsdækkende public service-kanal.
Peter Falktoft er tidligere P3 vært.
Der var heller ikke hjælp at hente hos journalistforbundets formand, Lars Werge. Han deltog tværtimod i boykotten ved at fremhæve, at han slet ikke mener, at DKA er ‘journalistik’.
Hans kritik lød blandt andet: “Det er tydeligt, at man hylder et ensidigt billede af en virkelighed, og det er ikke journalistik.”. Werges syn på journalistik kunne være interessant at anlægge på andre mediestøttede publikationer for eksempel det kommunistiske “Arbejderen” og det halvautonome “Modkraft”. Lever de op til Lars Werges kriterier for alsidighed?
En frisk start?
Det er frivilligt, om du vil være med i folkekirken, men det er ikke frivilligt, om du vil betale til medierne. Men sådan behøver det selvsagt ikke at være. Man kan sagtens forestille sig crowdsourcing-modeller, der kunne bruges til en mere demokratisk fordeling af licensmidler.
Da vi er et lille sprogområde med en sjælden, unik og bevaringsværdig kultur, så kunne staten facilitere prioriteringen af danske midler, men tiden er i realiteten løbet fra den model, hvor en lille elite selv prioriterer indholdsproduktionen. Det kan de moderne medieforbrugere selv gøre for eksempel på internettet. Alternativt kan man bare lade partierne på Christiansborg fordele midlerne efter deres egne præferencer. Det har tidligere virket, for der er ingen regel uden undtagelse.
Der har de sidste år været et nybrud i danske medier, som egentligt blot var et politisk forsøg på at skabe diversitet. Radio24syv har leveret imponerende radio og er et klart eksempel på, at man faktisk godt kan skabe vedkommende og mangefacetteret medieproduktion med statsstøtte (rent personligt ville jeg gerne se TV24Syv).
Også Radio24syv har været under skarpt angreb fra medieeliten. Senest da de i sommeren 2016 fik
historikeren og bloggeren Mikael Jalving til at lave programmet
“Je Suis Jalving”, der fik mediebranchen til at stå på den anden ende, fordi de havde glemt, at David Trads sommeren 2015 fik lov at lave det samme program
“Tradsalderen”,
blot med modsat fortegn.
Der er behov for, at danskerne får indflydelse på de danske medier, og at journalisterne frigøres fra “konstruktiv” holdningsmassage tilbage til at lave hæderlig journalistik, og det kan kun gå for langsomt! Hvis vi vil bevare samfundsdebatten på danske hænder, skal det danske mediemarked gøres mangfoldigt - alternativet er, at en medieelite med stadigt svindende tilslutning erstattes af et globalt medieudbud, der slet ikke vedkommer vores dagligdag.