Efter den store afslutningsmiddag ved Louisiana Literature sætter tre personer sig ind i et tog på vej mod København. De tre personer er ikke hvem som helst. Leonora Christina Skov, Hanne-Vibeke Holst og Klaus Rothstein. Leonora og Klaus er anmelderkollegaer på Weekendavisen, og de tre mødes jævnligt i den elitære del af det litterære miljø i København. I toget taler de om, hvordan Leonora Christina Skov som forfatter bruger Instagram. Samtalen får et interessant efterspil på forfatterens Instagramprofil.
Leonora Christina Skov, Hanne-Vibeke Holst og Klaus Rothstein. De har alle optrådt ved Louisiana Literature og hænger som noget helt naturligt ud i direktøren Poul Erik Tøjners bådhus, hvor man kan mingle i fred med andre kendte forfattere og litterater. Nu sidder de i toget på vej hjem fra den store forfattermiddag på Louisiana Literature.
Klaus Rothstein spørger interesseret Leonora, hvad hun får ud af Instagram. Lægger hun billeder op af sin morgenmad, eller er det mere til professionelt brug? Leonora svarer nærmest forundret, at hun benytter mediet til at sige sin egen mening om tingene, ikke til selvros eller anmeldelser, som man kan læse i avisen.
Alt imens Leonora viser Klaus sin Instagramprofil, spørger han til, hvorfor der så er så mange opdateringer om kjoler og sko. Hvad har det med forfattergerningen at gøre, spørger han? Hertil svarer Leonora, at det naturligvis er relevant for alle os med timeglasfigur og hang til farvestrålende outfits at poste på Instagram.
Men hov – hvor har vi egentlig denne historie fra? Svaret er, at Leonora Christina Skov har lagt hele forløbet ud på sin Instagramprofil. Dermed gengiver hun en privat samtale med en person, der ikke kan forsvare sig alene af den grund, at han ikke selv er på Instagram:
Det er ikke uden betydning, at Leonora Christina Skov i lighed med andre prominente personer – og under stor mediepolemik – har forladt Facebook af flere omgange, fordi hun mente, at mediet havde for store personlige omkostninger og fyldte for meget i hendes liv. Netop her gemmer sig et afgørende paradoks.
For spørgsmålet er, om ikke Leonora Christina Skov selv bidrager til at ændre tonen på Instagram, der jo ellers af mange opfattes som et helt ufarligt medie med billeder og glade kommentarer. Men sådan arbejder Leonora Christina Skov ikke. Hun bruger Instagram, som de fleste andre ville bruge Facebook. Nemlig til opdateringer om sit forfatterskab, sine kjoler – og åbenbart også til at skabe polemik om andre forfattere.
I kommentarsporet har flere prominente personer givet deres besyv med, og der er tilsyneladende enighed om, at Klaus Rothstein slet ikke har forstået, hvad de sociale medier drejer sig om, når han kan spørge så dumt. Men har Leonora Christina Skov mon refereret historien korrekt?
Langt nede i kommentarsporet stikker en profil ud med et særligt syn på sagen: hvh48.
Bag denne forkortelse gemmer der sig ingen ringere end Hanne-Vibeke Holst, der til lejligheden har måttet oprette en profil på Instagram. Her rejser hun spørgsmålet om, hvorvidt det er i orden at referere til en privat samtale på en offentlig Instagramprofil, der i parentes bemærket læses af mange tusinde personer. I utvetydige vendinger slår hun endvidere fast, at hun ikke kan genkende Leonoras gengivelse af samtalen med Klaus Rothstein:
Som om det ikke var nok, har Leonora i en senere post gengivet en anden samtale, hun har haft på togturen, med Hanne-Vibeke Holst. Her antydes det, at Hanne-Vibeke taler efter manuskript, når hun holder foredrag, og forfatterskabet lider under de langstrakte turnéer.
Også her føler Hanne-Vibeke Holst sig misforstået. Hun taler aldrig efter manuskript og undrer sig endvidere over at skulle inddrages i Leonoras overvejelser om sit forfatterskab, som hun vælger at stille offentligt til skue.
Vi må forstå, at Leonora Christina Skov deler sine frustrationer med andre forfatterkollegaer, så de kan forstå, hvor hårdt det er at være en succesfuld og efterspurgt forfatter.
Det er i sig selv interessant, at Hanne-Vibeke Holst vælger at oprette en profil på Instagram alene for at tage til genmæle mod en kollega, der udleverer hende. Så meget desto mere kan man undre sig over, at Leonora Christina Skov lader Hanne-Vibeke Holsts indvendinger stå ubesvaret hen.
Og hvad mon Klaus Rothstein siger til at være blevet taget som gidsel på Instagram af en prominent forfatterkollega? Foreløbig ingenting. Men var dette dråben, der ophæver Klaus Rothsteins SoMe-blokade?
Vi venter i spænding.
Del artikel
Tilmeld dig vores nyhedsbrev
Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.
Branden i Børsen er seneste eksempel på hændelser, der afføder sorgfyldte opslag på sociale medier, hvilke bevidst eller ubevidst giver afsenderen en hovedrolle i tragedien, mener rådgiver og partner.
Mette Frederiksens opslag på Instagram havner i kategorien, man inden for politisk kommunikation kalder for hate bragging, mener digital direktør i k-bureauet Operate.
Den nye thought leader-annoncefunktion på LinkedIn er ved at blive rullet ud i Danmark. Her er, hvad du skal vide om den nye funktions muligheder, ifølge en specialist.
Kommunikationschef i NRGi Tommy Jakobsen fyldte sidste måned 50 år og kan kigge tilbage på en karriere i Bang & Olufsen, Lego og nu NRGi. Her er hans bedste råd og læringer til kommunikatører.
Nikes adm. direktør skyder skylden for investorbekymring på medarbejdernes dalende kreativitet og for meget hjemmearbejde. Bureaudirektør er ikke imponeret over kommunikationen.